Gasregulatorläcka i V70...?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Gasregulatorläcka i V70...?

Post by larsa »

Misstänker läckande gasregulator...
Har inte gjort "bubbeltestet" än men det kommer, är ju så jäkla trist väder att stå ute på gatan i.
Svårtstartad när den stått en halv dag eller mer, startmotorn får jobba ett par sekunder innan motorn tänder.
Har upptäckt att när jag kört slut på gasen så startar den problemfritt. Någon som känner igen detta?

Vad har ni för erfarenheter huruvida Volvo tar detta på goodwill? Bilen är en V70 2006 med 9800 mil.
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasregulatorläcka i V70...?

Post by Fred »

De symptom du beskriver tyder starkt på en trasig regulator, tyvärr.

När det gäller goodwill så är det nog inte så stor chans att Volvo går in med något. Eftersom antalet BiFuel är så få behöver de inte "krypa till korset" när det gäller dålig tillförlitlighet på gasdelarna. Det är helt enkelt en för liten grupp konsumenter som har, eller riskerar att, drabbas så de kan strunta i det.

Köpte du din bil av en handlare nyligen så kan du kanske åberopa konsumentköplagen eller så kan du höra med ditt försäkringsbolag om din maskinskadeförsäkring kan hjälpa till lite.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Re: Gasregulatorläcka i V70...?

Post by larsa »

Trist!!!
Jag hade en 6-månaders/750mils garanti som gick ut i september förra året, men jag skall pressa bilfirman ordentligt. Sista utvägen blir Volvias maskinskada som hoppar upp till en högre självrisknivå om 200mil...

Någon annan som har fått Volvo att stå för kostnader?
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Gasregulatorläcka i V70...?

Post by Martinmat »

Hej!

Jag har samma fel på min 06:a där ska regulatorn bytas imorrn. Jag hade dock 2 år/2000 mils selected garanti på min så jag betalar inte en krona. Har dock inte hört om att Volvo tagit på sig detta utanför garantierna.
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Re: Gasregulatorläcka i V70...?

Post by larsa »

Uppdatering:
Felsökning i fredags, verkstan konstaterar trasig gasregulator.
Återkommer när jag vet mer om hur kalaset skall betalas...
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Re: Gasregulatorläcka i V70...?

Post by larsa »

Uppdatering:

Gasregulatorn bytt, fick betala självrisken på Volvias maskinskadeförsäkring som låg på 3500kr. Surt, men nu är den ny och subventionerades ju trots allt med minst 6000kr.
Verkar ju vara ett väldig vanligt fel och det vore intressant att veta när ni andra har bytt. Är det t.ex. någon med en Volvo Bi-fuel som _inte_ bytt regulatorn efter fyra-fem år?
Mina problem började efter 4 år/9000 mil.

/Lars
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Gasregulatorläcka i V70...?

Post by Jimmy »

Jag har en -04 och bytte regulator nu i vår. Problemen uppkom alltså efter drygt 6 år och då hade den gått drygt 9000mil. Volvia tog det på maskinskadeförsäkringen, 3500kr i självrisk.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Gasregulatorläcka i V70...?

Post by Rushdie »

Vad är det för tillverkare av regulatorn? Du har ingen bild eller nåt på den?
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasregulatorläcka i V70...?

Post by Fred »

De nyare BiFuel har Koltec Nekam precis som din 940 Rushdie, dock är jag osäker på om det är samma modell. Jag har kvar min gamla liggandes i en låda så jag kan ta lite bilder på den om du vill.

Som jag skrivit i din 940-tråd skulle det vara mycket intressant om det går att renovera även dessa regulatorer. Dels för att de är så extremt dyra att köpa nya men framförallt för att bevisa att Volvo har fel när de säger att det är omöjligt att få tag i reservdelar och att det därför inte går att renovera dem!

EDIT:
Hittade förresten en gammal bild från precis när jag fått regulatorn:

Image
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasregulatorläcka i V70...?

Post by Hewey »

Den där gasregulatorn i nyare bilar (2001-->) är en så kallad kombimodell med båda hög- och lågtrycksidor.

Om du har en extra regulator Fred, kan du kanske öppna den och ta bilder? Vad var felen med den gamla regulatorn? Om den bara läcker gas, kanske du kan hitta en ark av gummimembran (jag tror att det går att hitta sådan), och klippa ny membraner för regulatorn. Om du har ingen tid eller vill inte pilla med regulatorn, jag skulle gärna göra det.

Jag har ingen pengar att köpa en nyare typ av regulator, men om någon generös person med en extra trasig regulator av den nyare typ kan donera en för mig, jag kunde försöka att renovera den. Jag kan betala postning och kanske lite mera, men inte mycket :(

Mvh, Hewey

EDIT: OM det går att bara byta nya membraner till den nyare typ av regulatorn (och trasig membraner är den enda felen), ska jag naturligtvis skriva en förklaring om renovering, för andra som vill pilla själv.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply