Mer driftsproblem med gasbilar?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
sofiabro
Posts: 4
Joined: 2010-01-22, 15:55

Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by sofiabro »

Hej,

Jag går i bilköpstankar, och valet står mellan en gasbil (troligen Mercedes B 170 NGT) och en Toyota Prius, i båda fallen begagnade. Nu hävdar försäljaren av Toyota - som förstås är part i målet - att det är mycket driftsproblem med gasbilar, och att jag får räkna med bra mycket mer reparationer och trubbel med gas. Så min fråga till er är: har han en poäng? Eller vill han bara påverka mig att köpa från honom? Hans förklaring till varför är att bilar som Mercedes har motorer som inte konstruerats för gas, och när man sen börjar köra dem på gas blir det problem efter en tid.

Mvh
Sofia i Lund
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Sven »

Hej, sofiabro, och välkommen hit!

Jag anser att försäljaren har fel. Generellt sätt är det tvärtom, det blir i stort sett inga avlagringar i en motor som körs enbart på gas, därför att gasen helt enkelt inte avger avlagringar. Motorn har en livslängd som är längre och den är mer driftsäker.

Vissa driftsproblem har det funnits med gasbilarna, men fr a rör det sig om s k barnsjukdomar dvs det drabbade de gasbilar som idag är 5-10 år gamla. Detta beror till stor del på att gasbilarna fungerar något annorlunda än de bensin- och dieseldrivna. Biltillverkarna och bilverkstäderna har haft mindre erfarenhet av de fel som uppstått, konstruktionerna har troligen också varit mindre utvecklade. De inlägg som skrivs i detta forum om driftsproblem stöder detta, det verkar vara mer driftsproblem med de äldre gasbilarna.

För en del gasbilsmodeller är serviceintervallet kortare, men det gäller inte alla gasbilsmodeller och mer sällan de yngre gasbilarna.

Det allra viktigaste argumentet är dock att en bil som körs på enbart biogas är dagens i särklass mest miljövänliga bil! :D
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Fred »

Hej Sofia!

Jag håller med i det Sven skriver med ett par undantag. Först vill jag säga att jag bara har erfarenhet av Volvos BiFuel, men de kan jag ganska bra då jag läst väldigt mycket och pratat med väldigt många mekaniker om dem.

När det gäller livslängden på motorerna så finns det exempel på att volvomotorer har fått problem med topplocken på BiFuel. Detta ska dock i princip bara ha hänt taxibilar som ofta går många timmar varje dag, vecka ut och vecka in. Sen har Volvo haft problem med komponenter i gassystemet så som gasregulator, tryckventiler och lite annat men vilka bilar har inte lite fel då och då? (Ja, det skulle vara Toyota då! :D ) Sen är det så i Volvos fall att alla Bifuel mellan -01 och -08 har exakt samma komponenter så att det är mest problem med äldre årsmodeller beror nog mest på ålder och miltal. De nya kommer nog råka ut för samma problem i samma utsträckning när de blir lite äldre. Dock är det ju så att Volvos Bifuel i grunden är en helt vanlig V70 140 hk och det är ju en väldigt bra bil!

Nu är ju du intresserad av Mercedes och Prius vilka jag inte har någon erfarenhet av men jag skulle nog säga att generellt så bör det inte vara speciellt mycket mer fel på dem än på "vanliga" bilar. Toyota har ju ett i det närmaste fläckfritt ryckte när det gäller tillförlitlighet och Mercedes är ju en av de mest prestigefyllda tillverkarna så jag tror att du kan vara ganska lugn med båda valen.

Jag var först helt inne på att köpa en Prius men efter att jag gjort lite research så ändrade jag uppfattning. Dels är den, märkligt nog, inte speciellt bränslesnål! :shock: En kollega till mig berättade att han har en snittförbrukning på runt 0,7 l/mil, blandad körning, vilket ju inte är mycket mindre än en vanlig bensinbil. Man måste också komma ihåg att varenda meter man kör den har sitt ursprung i det fossila bränslet bensin vilket ju inte gasbilar har! Dessutom har Prius väldigt dålig lastkapacitet för att vara en så pass stor bil och man får inte montera dragkrok. Sen har vi ju det här med batteriernas livslängd...när de är slut så blir det dyrt!

Vill du vara så miljövänlig du kan så bör du satsa på Mercedesen enligt mig.

Jag vill inte råda dig i vilken du ska välja, dock vill jag råda dig att köpa bilen av en seriös handlare! Om det blir några problem inom den tid som konsumentköplagen gäller så kommer de extra pengarna ett handlarpris innebär vara klart värda investeringen!

Lycka till med ditt bilköp och hör av dig igen om du har fler frågor!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
sofiabro
Posts: 4
Joined: 2010-01-22, 15:55

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by sofiabro »

Tack Sven och Fred för intressanta och utförliga svar! Ser fram emot fler synpunkter i ämnet.

Kan också nämna att min första tanke var att köpa en gasbil, men kände sen (pga oro inför besväret att hitta tankställen) att jag borde undersöka Prius också. Men precis som Fred skriver ogillar jag det ynkliga bagageutrymmet, även baksätet är dåligt, och jag känner att hela idén faller om inte bensinförbrukningen är riktigt låg. Provkörde en 06a som drog 0,81 på min provrunda - säljaren hävdade kall bil, men det kändes inte riktigt trovärdigt som förklaring till en förbrukning på nära det dubbla mot det deklarerade. Kort sagt, det ser ut som att jag kör vidare på mitt ursprungliga spår - gasbil. Men fler synpunkter mottages som sagt tacksamt!

/Sofia
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Fred »

Som information kan jag meddela att min snittförbrukning av bensin ligger på 0,53 l/100km, alltså 5,3 centiliter per mil! :D Det är under två års körning och drygt 2000 mil. Jag har tankat min lilla bensintank bara fem gånger! :D

Om Volvo är ett alternativ och du har fler frågor, så svarar jag gärna om jag kan. De andra märkena är det bättre att de som har erfarenheter av svarar på. :)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
sofiabro
Posts: 4
Joined: 2010-01-22, 15:55

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by sofiabro »

Hej igen,

Jag har inte tänkt på Volvo helt enkelt eftersom jag letat bland de minsta gasbilarna. Men det gör jag ju å andra sidan för att spara bränsle, och drar de stora bilarna mindre borde jag kanske tänka om. Mercedes B170 har deklarerad förbrukning på 7,3 för bensin blandad körning 100 km, vilket jag tycker är högt. För gas är motsvarande siffra 6,4 kg.

/Sofia
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Stålis »

Nja , mercan är definitivt snålare än en Volvo och runt 400 kr billigare i skatt per år. Jag tror att B170 drar ca 0,5 kg gas per mil vilket skulle kunna motsvara ca 6,1-7,0 Nm3 gas / 100 km beroende på gaskvalitet.

De flesta VW- och opelmodellerna torde också vara snålare än Volvo.

Gasbilen.se har en ganska bra marknadsöversikt för nya bilar men de flesta som listas där finns som nyare beg.bilar: http://www.gasbilen.se/Bilen/personbila ... 20170.aspx
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Fred »

Volvon är nog den absolut törstigaste av alla gaspersonbilar. De siffror jag redovisar ovan är den verkliga snittförbrukningen jag haft och alltså inte förbrukningen som bilen drar på respektive bränsle. Skulle jag alltid köra på bensin så skulle ju snittet ligga på närmare 0,8 liter per mil (skulle jag tro) och gasförbrukningen skulle ligga lite högre också. Att det skiljer så mycket beror givetvis på att bilen alltid startar på bensin för att sedan gå över på gas när motorn blivit tillräckligt varm. Jag har heller inte kört mer än några mil på bensin för att gasen tagit slut, tror att det hänt mig tre gånger på två år! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Oldfield »

Jag håller med föregående skribenter här. Jag är inne på min andra gasbil, en Volvo V70 bi fuel årsmodell 2006. Tidigare hade jag en Volvo V70 bi fuel årsmodell 2004. Den förra V70 hade jag inte ett enda problem med som går att relatera till gasdrift, faktum är att bilen inte hade ett enda maskintekniskt fel under de dryga två åren jag hade den. Jag bytte vindruta efter ett stenskott, bytte handbromsbackar samt ett glasskydd till framlyktan efter ännu ett stenskott. Som du ser är det bara handbromsbackarna som kan räknas som förslitningsskador, resten är olyckstillfällen. Jag lämnade bilen på service två ggr under tiden jag hade den, jag körde drygt 4000 mil med bilen.

Den nya V70:n (inhandlad för två veckor sedan) uppvisar hittills ännu inga fel eller konstigheter i något maskinellt. Dock kommer jag snart att få byta handbromsbackar även på denna bil då de är helt slut. Tydligen ett väldigt vanligt fel på V70.

Mellan dessa både miljöbilar ägde jag en Volvo Xc90 (riktig miljöbov) och där snackar vi problem. Jag ägde den i ett halvår och han lägga 20000:- på reparationer, stötdämparbyte samt felsökning av missljud i motorn. Där någonstans tröttnade jag och gjorde mig av med bilen för att återigen köra miljövänligt.

Min morbror har köpt sig en Passat EcoFuel och hans bil fungerar också klockrent.

Det är mina erfarenheter av gasbilar, Mercedesen du är intresserad av har jag inga erfarenheter av, men jag har heller inte sett/läst någon negativ kritik om bilen någonstans.

Så jag hävdar att försäljaren du pratat med säger som han gör för att han inte kan erbjuda dig en gasbil och därmed riskerar att missa ett säljtillfälle.
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Humlan »

Det faktum att taxibolagen i storstäderna väljer gasdrivna bilar, främst V70 och Passat, skjuter hål på fossilförsäljarens argument.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by dobese »

Att reparationer och trubbel skulle uppstå i större utsträckning för gasbilar låter som säljarsnack. Vore intressant att veta vilka belägg han har för det påståendet. Däremot så finns det ju en annan aspekt och det är ju den utökade servicen som behövs för gaskomponenterna. Blir ju lite dyrare än en bensinare av samma modell, men det tjänar man ju ofta in på lägre kostnad för bränsle och skatt. Sen kan man ju inte bortse från att det är ytterligare ett system med komponenter som kan gå sönder och ju fler mil bilen gått och ju äldre den blir desto mer sannolikt att någon komponent så småningom behöver bytas. Men det är ju likadant för en Prius och som ovan redan påpekat så är ju batterier inte billigt. Köper du en hyfsat ny B170 och jämför med en likadan Prius så kommer du nog ha lika mycket trubbel och reparationer. Sen finns det ju alltid måndagsex, men det är svårt att skydda sig mot och kan man nog lika gärna råka ut för hos Toyota även om dom är kända för sin kvalité.
V70 Bi Fuel -06
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Fred »

En annan aspekt är att om man köper en långmilare så kan många dyra saker vara utbytta redan. Ta fallet med min bil, den har gått drygt 18000 mil. I den är spjällhus, gasfördelare och gasregulator bytt. Dessutom är termostaten och stiften bytta nyligen. Skulle jag, mot alla vettiga argument, få för mig att sälja den nu så kan man nog säga att den är ett bra mycket bättre köp än en likvärdig bil som gått säg 14000 mil där inget är utbytt! :D

Det är många aspekter att ta in när det gäller att köpa bilar begagnat! :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
sofiabro
Posts: 4
Joined: 2010-01-22, 15:55

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by sofiabro »

Tack alla för många värdefulla synpunkter!

Säger Sofia, som just skrivit på kontraktet för min nya gasbil: en Mercedes B 170 NGT :-)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Stålis »

sofiabro wrote:Tack alla för många värdefulla synpunkter!

Säger Sofia, som just skrivit på kontraktet för min nya gasbil: en Mercedes B 170 NGT :-)
Gratulerar! Hoppas att du blir nöjd.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Hasso »

I Tyskland tex även Italien mfl är ju gasdriften sedan många år betydligt mera utbredd, även firmor som efterkonverterar olika märken, fanns tex gasdrivna Mercedes redan för 20 år sedan.
Så Grattis till köpet, hoppas du återrapporterar hur bilen fungerar.
För övrigt så tillverkade BMW 440st 316G från 1996-2000 varav nånstans mellan 50-100 st rullar i Sverige och många rullar fortfarande helt OK.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Fred »

Grattis Sofia!

Hoppas du blir riktigt nöjd med bilen och att den kommer tjäna dig under många mil!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by dobese »

Toyota Prius verkar ha problem med både gas och broms. http://www.hbl.fi/text/motor/2010/2/3/w42645.php Det var nog ett klokt val att välja en gasbil :wink:
V70 Bi Fuel -06
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by matsuda »

Hur är det med katalysatorn? Den brukar väl bli sämre vid körning på gas?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Sven »

För en Fiat Punto var det så att katalysatorn försämrades efter några tusen mil när Vägverket testade, men vi vet ingenting om hur katalysatorerna för andra gasbilar fungerar. Fiats signum är väl f ö inte den höga kvaliteten. :wink:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Mer driftsproblem med gasbilar?

Post by Hewey »

Jag tycker att om katalysatorn går sönder i gasbilen det är mycket ofta på grund av fel på gassystemet (kanske också på bensinsystemet, men det är inte så sannolik). En felaktig gasblandning eller/och tändningsystem i dålig skick -> alla av gasen brinnar inte -> katalysatorn övervärmar sig och går sönder.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply