Kylarfläkten går i onödan?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Nu när det har varit lite kallare väder har jag märkt att den kylarfläkten har börjat gå igång direkt efter kallstart på min Zafira (elektrisk fläkt som sitter vid kylaren framtill i motorrummet). Den surrar ganska högt så det blir ett störande ljud i kupén. Ibland har den stängts av igen efter ett par km körning men åtminstone vid några tillfällen har den inte stängts av förrän jag stannat motorn och startat igen trots ett par mils lugn körning i svalt väder. Under sommarsemestern när motorn fick jobba ordentligt i 30 graders värme hörde jag aldrig av kylarfläkten. Rimligtvis borde behovet av kylarfläkt i stället vara mindre nu med låg omgivningstemperatur.

Min teori nu är att elektroniken blir lurad av den elektriska motorvärmaren. Jag har inte riktigt fått kläm på om fläkten bara går igång när jag haft motorvärmaren på eller om det inträffar ändå.

Någon som har någon annan teori i ämnet?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Hewey »

Kommer felen endast när du användar motorvärmare? Jag har inga andra ideer.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Jag vill verkligen inte dumförklara dig men är du helt säker på att det är motorns kylfläkt som låter? Jag reagerar på det du säger om att du aldrig hörde den i somras när det var varmt. Vid sommarvärme går alla bilars kylfläktar som om du inte hörde den då så kanske den inte hörs i kupén och det du hör nu är något annat. Möjligen kan det ju blivit något fel på fläkten som gör att den hörs mer och att den startar när den inte ska.

Vad visar din temperaturmätare?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Att jag inte noterade den i somras kan förstås bero på att jag inte var särskilt uppmärksam på den saken. Nu när det blivit smällkallt har den heller inte gått igång. Men att det är kylarfläkten det handlar om är jag rätt säker på. Nåt annat som står och surrrar under motorhuven även efter att man slagit ifrån tändningen finns väl knappast.

Edit: Temperaturmätare finns tyvärr inte i Zafiran. :-(
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej Stålis,

Kontrollera om det verkligen är kylarfläkten som du hör, för det ska den defenetivt inte göra. Har du AC:n på? Vid vilken yttertemp har detta fenomen visat sig?

Summa sumarum:
Stämmer det att kylarfläkten går så är det ett fel = laga
Den ska absolut inte gå vid kallgrader om inte motorn är så pass varm att den behöver kylas. Och det är inte speciellt troligt med de yttertemperaturer som vi haft i landet senaste tiden.

Ja, det kan finnas andra saker som kan låta lika efter att motorn är avstängd.

Mvh
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Har inte Zafiran någon tempmätare för motortemperaturen?!! :shock: Det är ju en jätteviktig mätare för alla förbränningsmotorer!! Helt galet... :lol:

Visst finns det lite andra grejer som kan surra under huven men de brukar inte vara så högljudda. De två fläktar som låter är ju AC:n och kylfläkten. Har du testat att stänga av AC:n när du hör ljudet? Om du har det så tycker jag att du ska ta bilen till verkstad och be dem kolla varför kylfläkten går, för det är precis som Astra CNG skriver: den ska i princip inte gå alls under riktigt kalla temperaturer.

Jag har väldigt svårt att tro att motorvärmaren skulle lura kylfläkten. Kylfläkten styrs av en tempsensor som sitter någonstans i motorblocket eller i kylsystemet och motorvärmare brukar inte ta upp temperaturen så pass högt att den ska reagera. Dock kan det ju vara fel på sensorn. Den kan ju ha "låst sig" i på-läget men att det är lite glapp, annars skulle fläkten gå konstant.

Verkstad tror jag är bäst...det är inte så bra att åka omkring med för kall motor.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Tack för tipsen. Jag är rätt säker på att det är kylarfläkten som går igång. När jag stänger kupéfläkten hör man tydligt att det är en annan fläkt igång. Men jag ska kolla upp det ordentligt igen. Av naturliga skäl sammanfaller problemet ofta med morgonstressen...

Jag har för mig att en del audi-modeller hade problem med motorvärmare för några år sedan. Om man inte hade motorvärmaren på tillräckligt länge kunde det hända att bilen inte gick att starta alls. Dvs de kunde kallstarta och varmstarta normalt men motorstyrningen kunde luras av en motorvärmare som gått ett tag men inte värmt upp motorn helt.

För övrigt lär det vara ett antal biltillverkare som skippat temperaturmätare på instrumentpanelen. De nöjer sig med varningslampor i stället. Det har varit några insändare i vi bilägare angående lämpligheten av detta.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Stålis wrote:För övrigt lär det vara ett antal biltillverkare som skippat temperaturmätare på instrumentpanelen. De nöjer sig med varningslampor i stället. Det har varit några insändare i vi bilägare angående lämpligheten av detta.
Det har jag missat fullständigt! Helt vansinnigt om man frågar mig! Jag kollar regelbundet på min tempmätare för att förvissa mig om att bilen mår bra och inte har feber eller frossa... :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by joppe »

Jag tror du fått problem med tempgivaren till kylfläkten.

Jag håller på med Renault Elbilar som en hobby och där sitter det tempgivare både för batterierna och för kylfläkten (samma som på bensinmodellerna).
Nu när det varit närmare -20grader har ett par av dessa tempgivare pajat och visat +75grader istället, vilket gjort att kylfläkten gått för fullt och att bilen inte går att ladda, eftersom UCL'n (datorn i Elbilen) tror att det är tropisk värme och att batterierna är överhettade 8) .

Efter att jag bytt tempgivarna fungerar allt som det ska igen

Lycka till
Jonny

-----------------------------------------
Opel Zafira CNG - 07
Renault Clio Electrique -97
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej Stålis och alla andra,

Fred mfl, jag tror att du är grundlurad.

Jag sitter här och skrattar för mig själv, förlåt!

På de flesta moderna bilar och även vissa äldre(Läs Saab & Opel) så är instumentet för motorns tempratur programmerat för att visa en sak men temperaturen är en annan. Detta för att inte föraren ska tro att något är fel . Som tillverkare har man vidare tagit bort mätaren och indikerar med lampor eller i klartext. I övrigt så har inte Stålis Zaifra någon tempgivare "termokontakt" till enbart fläkten utan den är styrd utav motorns tempgivare.
Hoppas denna förklaring är möjlig att förstå, annars fråga.

Stålis, jag tycker du absolut ska kontrollera detta med kylfläkten. Och det kan vara så att det är motorvärmaren som ställer till det, om så är fallet så måste antagligen motorns styrenhet få ny programvara med anpassning till dito - tala med din återförsäljare

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Astra CNG wrote:På de flesta moderna bilar och även vissa äldre(Läs Saab & Opel) så är instumentet för motorns tempratur programmerat för att visa en sak men temperaturen är en annan. Detta för att inte föraren ska tro att något är fel .
Det har jag väldigt svårt att tro på, varför skulle de göra en sån sak?! Du menar alltså att när min bil visar normal temperatur (nålen rakt upp mot normalstrecket) så är temperaturen inte normal arbetstemperatur och att biltillverkaren gjort så för att lura mig? Och om nålen skulle börja gå över normalstrecket så håller motorn på att bli svalare, inte varmare?

Det verkar fullständigt otroligt, då skulle dessa bilars motorer rasa till höger och vänster på grund av att de konstant får jobba med fel temperatur.

Ett exempel från verkligheten: Förra vintern visade nålen i min bil strax under normal hela tiden och jag kände att det var svårt att få upp kupétemperaturen. Jag bytte då termostat varpå nålen visade på normaltemperatur och kupétemperaturen blev precis som den skulle. Med andra ord gjorde temperaturvisaren det man förväntar sig av den, talade om att motortemperaturen var lägre än normalt vilket också gjorde att värmepaketet inte fungerade som det skulle.

Du får nog komma med lite bevis för ditt påstående för att jag ska kunna tro på det.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Hewey »

Jag vill också gärna höra mera om temperaturvisaren som är programmerad så att den visar någon eller än faktiska motortemperaturen. Vad gör man med en sådan visare? Om motoren verkligen överheter, visar det åtminstone då nånting annan än "normaltemperaturen/temp is ok"? Som Fred berättade, det är viktig att ha faktisk motortemperaturinformation för att veta att termostatet fungerar bra. Lyckligt att termostaterna går vanligt sönder så att dom fastnar öppen, inte sluten.

I min bil finns det inte heller en temperaturvisare, därför att gasmängdvisaren är på temperaturvisareplatsen. Det är lite skrämmande och jobbigt att lita på en indikatorlampa: man måste kolla att lampan lyser (en kort testlysning) sig varje gång när man startar bilen. Och även om lampan lyser när man startar bilen, hur kan man lita att lampan går inte sönder under körning? Jag har tänkt om at köpa en multivisare som anhopar information via OBD, och då skulle jag se den samma faktiska motortemperaturen som bildatoren får från motortemperaturgivaren. Med en sådan multivisare kan man också visa mycket mera information, som har inte visarna i bilen. Man finns åtminstone några alternativer med Google "obd gauge".

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej Fred, Hewey och alla andra,

Hoppas jag inte gjorde någon illa, det var inte meningen. Kanske jag har förklarat något illa men så är fallet.
Jag skulle tro att tex Freds Volvo inte har denna konstruktion utan har en separat givare till instrumentet och en till motorn.
Anledningen är nog ganska enkel, kostnadsbesparing. Nu är det kanske inte så vanligt att bilar rasar till höger och vänster pga fel motortempratur.
Det vanliga är ofta som Fred skriver i sitt exempel att det blir svår att få upp kupetemperaturen vid kall väderlek.

Jag vet inte vad jag ska bevisa för dig Fred? Ett bra exempel på tekniken är tex Stålis Zafira med enbart en lampa.
De bilfabrikat jag känner bäst (Saab/Opel) med motorer med denna teknik sätter en felkod i motorns ECU att termostaten är felaktig.
Detta kan den bla. göra genom att räkna tiden den behöver för att uppnå viss tempratur.

Hewey:s ide om att skaffa ett instrument som kan läsa data ur bilens ECU:er "datorer" är inte så dum om man är intresserad.
Där kan man urläsa många saker med även där har tillverkaren ofta begränsat antalet läsvärden, med det tar vi en annan gång.

Hoppas jag inte har förvirrat er ytterligare.
Har ni frågor så fråga på...

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Du menar alltså att biltillverkarna medvetet låter tempmätaren visa normaltemperatur fastän motorn inte har normal arbetstemperatur, och att detta är för att lura föraren att inget är fel...jag får det inte att gå ihop...det finns väl ingen anledning för dem att göra så? Enda anledningen jag kan se skulle väl vara ifall de vill att vi ska köra sönder våra motorer så att de får in bilarna till sina verkstäder...men om så skulle vara fallet skulle det bli ramaskri och mediastorm utan dess like!

Jag förstår heller hur ditt påstående går ihop med mina erfarenheter från förra året då min termostat gav upp. Tempmätaren visade ju att något var galet och efter att termostaten bytts ut visar mätaren normaltemperatur igen...

Att vissa biltillverkare valt att skippa temperaturmätaren kan jag förstå, det blir ju billigare, även om jag tycker att det är helt galet. Premiumbilstillverkare har har alltid haft fler mätare än "snik"-tillverkare, det kan vara varvmätare, oljetrycksmätare, voltmeter (tidigare amperemätare), G-kraftsmätare, kompass etc. Personligen skulle jag omedelbart ordna med en separat mätare för temperaturen om min bil saknade detta.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej Fred,

Jag gör ett nytt försök.

Om motorns normala arbetstempratur är tex mellan 70-110.
Skulle vi mäta detta med ett instrument som mäter ohm tex på ett ntc motstånd så skulle vi få stora skillnader i ohm räknat.
Denna enorma skillnad vill biltillverkarn inte visa för föraren utan det räcker att temeraturnålen i bilen visar på normal tex i mitten av mätaren.

Vissa äldre bilar har som jag skrev tidigare en separat givare till tempmätaren.
Där är det inte ovanligt att vissa av dessa förare tror att motorn kokar när instrumentet visar 100 grader.
Denna motors normala tempratur är då tex 70-110.
Har då biltillverkaren valt ett modernare system där mätaren står i mitten hela tiden ist för att pendla mellan 70-110 grader så (besparas) föraren information som han inte behöver.

En intressant fråga, hur många här på forumet har haft en bil vars motor tagit skada av felaktig kylvätsketemperatur?

Det jag menade med din erfarenhet var att föraren inte alltid märker att temperaturen på motorn är låg utan att en behaglig kupetemperatur är svår att nå på en viss tid.
Därför byts det alltid varje år enorma mängder termostater när första kylan kommer, men väldigt få under resten av året. Fördelningen är säkert 90/10.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Hewey »

Hej Astra CNG, Fred och alla,

Hoppar att inte någon går illa eftersom kanske dessa saker går lite off-topic, men jag tycker att det är bättre om man skriver mer än för liten.

Nu jag tror att jag förstår: menar du att tempvisaren har en non-lineär skalen på några bilar:

Image

Då förstår jag, att det är inte viktigt för köraren att veta om motortemperatur varierar inom normal temp gränsar. Men om motortemperaturen går faktist för hög eller för låg på normal körning, visaren måste peka ut den med en lineär skala igen. Om visaren gör det inte, det kan vara mycket farligt för motorn.

Det är inte så farligt om man har en sönder termostat som har blockad sig öppen, motoren kanske kräver mera bränsle när det går lite kallt, och man får inte tillräckligt värme till kupe i vintertiden. Men om termostaten blockar sig stängd, eller om kylvätskapumpen slutar att pumpa, det är mycket viktigt att ha information av ökande kylvätskatemperatur genast. Om motorn övervärmar sig, det kan skada toppet. Om sådan händer och motorn spottar ut kylvätska, stoppa motoren och låt den svalna långsamt. Om du tillsätter ny och kall kylvätska genast, toppen svalnar sig för snabbt och det är mera säkert att den går sönder.

Jag litar inte mycket på den där indikatorlampan, så jag vill ha en tempvisaren snart, därför att min bil har rullat över 23500 mil nu som är ganska mycket för en elementär kylvätskapump. Pumpen ska bytas vid kamrem bytning när det är dags för det.

Mvh, Hewey

p.s. jag har varit lyckligt att inga av mina bilar har gått sönder på grund av fel kylvätskatemperatur. Men om motoren övervärmar sig, det kan kosta mycket att reparera den. Kanske en motor med fyra eller fem cylinder är inte så känslig för övervärmning, men det är giften för en lineär sex (eller mera) cylinder motor.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Astra CNG,

Jag har aldrig pratat om antal grader eller mätare med graderad celsiusskala. Jag har pratat om en motortemperaturmätare (eller egentligen borde den kallas motortemperaturindikator eftersom den i sig inte mäter något men det hör inte hit) som indikerar normal eller onormal motortemperatur. Det är ganska ovanligt med instrument med temperaturskala i bilar så jag vet inte riktigt varför du tog upp dem.

Jag har aldrig påstått att visaren skulle indikera något verkligt värde annat än just ifall motorn håller normal, för låg eller för hög temperatur. Att normaltemperatur ligger inom ett spann på 30 till 40 C° har jag lite svårt att tro, men så kanske det är. Det jag har läst att att normaltemperatur ligger runt 95 C° och att den varierar mellan 90 och lite drygt 100 C° vid normala förhållanden och normal körning. Att kylvattnet inte kokar vid 100 C° beror på att systemet är trycksatt vilket höjer kokpunkten till runt 120 C°.

På min gamla SAAB 900 hade jag samma typ av tempindikator som jag nu har i Volvon, dvs ingen gradskala. Den bilen hade inget avancerat datasystem som kunde styra nålen på tempindikatorn för att lura mig som förare. Jag kan garantera dig att den visaren inte varierade speciellt mycket. Den låg helt stilla på normal så länge termostaten fungerade och när den plötsligt visade lägre motortemperatur (fortfarande ingen gradskala) så var det för att termostaten givit upp. Efter byte var allt som det skulle igen!

Jag tycker att man ska vara lite försiktig med att skratta åt folk och påstå att de är grundlurade innan man gjort klart för sig om man pratar om samma saker.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej Fred och alla andra,

Fred, det är tråkigt att du uppfattat / missuppfattat mina försök till förklaring.
Du verkar ha dålig tillit till verkstäder och biltillverkare, finns det någon anledning till det? Lurad?
Dock tycker jag det var en bra förklaring som Hewey hade speciellt med det lilla diagrammet, snyggt Hewey!

Mitt syfte med att skriva på detta forum och att svara Stålis har inte varit att på något sätt skada eller göra någon ledsen och besviken.
Forumet är väl till för de som delar ett intresse och ibland har någon en undran eller en förklaring.
Håller med Hewey, hellre skriva för mycket än för lite.

Stålis, Hur har det gått med Zafiran? Är det kylfläkten som går vid kallstart?

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Man kanske ska tänka lite på hur man skriver saker och ting. Att skriva att man sitter och skrattar åt någons inlägg och att påstå att denna är grundlurad är inte OK enligt mig. Speciellt när man inte har en aning om vad den andre har för kunskaper och erfarenheter. När det dessutom visar sig att man inte ens förstått vad inlägget handlade om så blir det ju extra märkligt när man inte ber om ursäkt för att man fattat saken fel.

Det värsta jag vet är när folk skriver saker på forum och framställer dem som fakta när det inte finns grund för det. Det finns massor av folk som läser forumen som inte är så kunniga, det är ju precis det som forum är till för...att sprida kunskap, och om då felaktiga saker skrivs på ett sätt som kan uppfattas som sanningar gör man dessa en stor otjänst!

När du skriver att jag är grundlurad för att jag kontrollerar att min bil har normal motortemperatur via tempinstrumentet i DIM (Driver Information Module, även kallat instrumentpanelen) och att biltillverkarna styr detta instrument på ett felaktigt sätt för att lura föraren så kan det skrämma upp de som inte är så insatta att deras motorer arbetar med fel temperatur. Jag vet att min bil har en normal temperatur och att min termostat fungerar så jag blir inte skrämd. Jag bad dig förklara vad du menade med ditt inlägg men tyckte inte att det du skrev redde ut det ordentligt. Om jag ska försöka mig på att göra det åt dig så tror jag du menar så här: Arbetstemperaturen för en motor varierar hela iden och eftersom spannet är ganska stort så har man byggt in en funktion som gör att nålen inte hoppar upp och ned i tid och otid. På samma sätt är bränslemätaren stabil även om man kör som en galning och bränslet skvalpar omkring i tanken. Om tempnålen pekar i det normala området så är allt som det ska. Rör sig nålen under detta område kan det vara fel på termostaten och rör sig nålen över området kan det vara fel på kylarfläkten. Detta betyder inte att biltillverkarna lurar sina kunder eftersom nålen visar i vilket temperaturområde motorn befinner sig i.

När det gäller tilliten så kan jag ju säga att ju mer jag läser på forumen desto mindre tillit får jag till de stora märkesverkstäderna och biltillverkare. Det finns stora brister på båda ställena! När det gäller tempmätaren har jag dock stor tillit till att biltillverkarna inte styr dem digitalt för att lura sina kunder!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej Fred och alla andra som är roade av denna urspårade tråd - med viss fakta förstås :wink:

Fred du är riktigt rolig, så jag forsätter med några frågor...

Hur kan du veta att din bil har en motortemperatur som är normal?
Hur kan du veta att din termostat funkar som den ska?
Vad visar din bils temperturmätare när motortempen varierar som du beskriver och vad är då temperaturen?
Kan du beskriva tempraturmätarens områden eller du kanske har ett foto?

Funktionen i DIM som gör att inte visaren till motorns temperaturmätare hoppar upp och ner, kan du beskriva funtionen rent tekniskt.
Funktionen i DIM som gör att inte visaren till tankmätaren hoppar upp och ner, beskriv den också så vi kan jämföra med den ovan.

Och tack för beskrivningen Fred, jag kunde inte bättre själv.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Nu får nog frågan om temperaturmätaren vara utredd för den här gången (även om jag önskar att jag hade en i Zafiran... ;-)
Astra CNG wrote: Stålis, Hur har det gått med Zafiran? Är det kylfläkten som går vid kallstart?
Jo det är kylarfläkten som går igång (men bara om motorvärmaren varit inkopplad). Dessutom går den på högsta fart så det både blåser och väsnas ordentligt i motorrummet. Man märker när man slår av motorn att fläkten varvar ner stegvis - det verkar som om den har 3-4 hastigheter som den kan gå på. Även om den har varit igång under sommaren har den aldrig hörts så mycket som den gör nu. Dessutom verkar bränsleförbrukningen ha gått upp en del, så det är mycket som tyder på att motorn går alldeles för kall hela tiden. Det förstod jag inte när problemet började dyka upp. Verkstadsbesök är inbokat men det blir inte förrän i slutet av nästa vecka. Jag återkommer med rapport.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej Stålis,

Spännande och samtidigt tråkigt med ett fel på din nya bil.

Vet du vad har för fabrikat på motorvärmarn?
Jag misstänker att det är Calix och en så kallad kontaktvärmare monterad på oljesumpen "TRÅGET"?
Stämmer det?

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Jag tänker inte tjafsa med dig längre Astra CNG. Det finns en benämning för din forumstil: "troll" och jag argumenterar inte med sagoväsen...

Tråkigt, forumgas.se har fram till nu varit ett så trevligt forum med vettiga människor...men det var väl bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp ett troll...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej Fred,

Jag förstår dig delvis, det är trollen du inte litar på.
Men nu har alla på forumet chansen att få veta allt om tempmätaren på Volvo.
Kan vi inte försöka göra något bra av dett istället? Kanske jag också kan lära mig något!

Jag svarar på mina egna frågor:

Funktionen i DIM som gör att visaren till tempmätaren inte hoppar kallas ofta spänningsregulator.
Den sitter ofta monterad på baksidan av instrumentet, om jag minns rätt benämns den på Opel EHU.
Denna lilla "plåtburk" ser till att spänningen till mätaren är konstant.
Vid fel på denna plåtburk så hänger sig ofta visaren likt en defekt termostat.

Funktionen i DIM som gör att visaren till bränslemätaren inte hoppar finns inte vad jag vet på tex Freds Volvo samt Saab och Opel.
Denna "dämpning" görs vanligtvis redan i tanken och då på givaren.
Detta kan se olika ut tex en flottör i rör eller med en arm ofta beroende på platsbrist i tanken.

Fyll på vidare nu Fred

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Hewey »

Astra CNG,

Om du fortsätter att attackera människor personlig, du ska diskutera ensam mycket snabb. Du skrattade på Fred och tyckte att han var rolig. Be om ursäkt genast och önska verkligen att han förlåtar dig.

Jag tror att du kanske vet en hel del mycket om bilelektronik och massa andra saker. Varför inte fördela din bra kunnighet här som en gentleman?

Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply