Kylarfläkten går i onödan?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Johan »

Jag blev just uppmärksammad på att den här tråden spårat ut, missade tyvärr det själv. Jag utgår från att de inblandade parterna slutar nu som de sagt.
För mig är det helt ok med hårda diskussioner där det slinker igenom lite mildare sarkasmer eller ironi (som inte förstör diskussionen), men i detta fallet känns provokationen helt onödig och jag utgår också ifrån att alla är hövliga mot varandra som utgångspunkt.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Tack Hewey och Johan! För mig är som sagt diskussionen avslutad så jag bemöter inte mer från Astra CNG. Jag tänker fortsätta på forumet i samma anda som förut och hoppas slippa den här typen av trådar som vi ju varit förskonade ifrån på detta trevliga forum! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Astra CNG wrote:Hej Stålis,

Spännande och samtidigt tråkigt med ett fel på din nya bil.

Vet du vad har för fabrikat på motorvärmarn?
Jag misstänker att det är Calix och en så kallad kontaktvärmare monterad på oljesumpen "TRÅGET"?
Stämmer det?

Mvh
Det är en Defa-värmare. Förmodligen av den typ som du beskriver, eftersom de är enklast att montera. Jag specade aldrig vilken typ jag ville ha.

Även om jag inledningsvis misstänkte att det hade med motorvärmaren att göra, tror jag nu ändå att det är temp-givare eller liknande som är roten till problemet men det får verkstan reda ut.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Hewey »

Yo peace dudes... :) Okej, tillbaka till den elementär teman.

Stålis, hur lång har du motorvärmaren på? Om du har en effektiv motorvärmaren och det går tillräckligt lång, kanske kylvätskatemperatur verkligen ökar så högt att kylarefläkten går på när du startar motoren. När motoren går inte, kylvätskapumpen är inte på och kylvätskan lindar inte (eller kanske mycket lite på grund av naturlig lindning av temperaturskilnader) i motoren. Då kan en del av kylvätskan i närhet av motorvärmaren värma up mera än resten, och den där värmare (och därför också lättare) kylvätskan ökar upp i kylvätskakanaler. Om kylvätskatemperaturmätaren också liggar upp i motoren (som den vanligen gör), temperaturen som den mätar kan vara mycket hög där. Eftersom termostaten liggar vanligen också upp i motoren, den öppnar sig också. Men det hjälper inte mycket när kylvätskan lindar inte. Då efter du startar motoren, kylvätskapumpen går på, kylvätskan lindar på systemen och temperaturskilnader på olika delar i motoren planerar. På grund av höga temperaturmätningen innan motorstarten, fläkten går på en kort tid och slutar gradvis, när kylvätskatemperaturen räknar genast efter motorstartning.

Om läget är som jag tänker, testa på att ha motorvärmaren på lite kortare tid. Det är inte bra om kylvätskan övervärmar en del av motoren innan motorstartning och då när motoren startar, den delen svalnas mycket snabbt med kall kylvätska från kylaren med fläkt på.

Motoren kräver inte så mycket tid för att värma tillräckligt med en bra motorvärmare. Om du tycker att kupevärmare måste gå längre tid för att ha tillräckligt kupevärmen, kanske du kan byta kupevärmaren till en mera effektiv modell. Eller då kan du tillsätta en termostat för motorvärmaren eller för båda värmare. Då vill motoren inte övervärmas fast om du även glömmar motorvärmaren på hela dagen. Det finns åtminstone några sådana termostater (tyvärr linken bara på finska):

http://www.solentia.composer.fi/eshop/categories/11/ Om du vill ha en sådan och hittar ingen från Sverige, jag kan köpa en för dig och skicka det.

Jag har ingen kupevärmare och värmar motoren bara när temperaturen är lägre än -5 grader, aldrig längre än en timme. Men oljan på motoren är alltid den bäste vinteroljan som jag tror jag kan köpa (vill inte reklamera här), så jag litar på att motoren mår dock bra. Eftersom moderna bilar har effektiva katalysatorna som värmar snabbt efter startning tack vare sekundärluftmatning, producerar motoren inte mycket utsläpp även om man startar den lite kallt.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Idag har jag haft Zafiran på verkstad.

För att besvara Hewey's fråga först, så brukar jag ha motorvärmaren på ca 1 timme. Vid -20 kanske 1,5 till 2 timmar. Det är vad jag läst mig till tidigare. Tiderna blir ju rätt ungefärliga. Det är inte alltid man kommer iväg när man tänkt sig...

Verkstan (Biva i Linköping) kunde naturligtvis inte provocera fram felet, men enligt deras erfarenhet ska det bero på temperaturgivaren. En sådan fanns förstås inte hemma men är nu beställd. Fortsättning följer.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej Stålis,

Efter som du troligtvis har en så kallad kontaktvärmare så tror jag du behöver ha igång motorvärmaren längre än en klassisk doppvärmare.
Kontaktvärmare har dessutom vanligtvis lägre effekt, ibland hälften av en vanlig som ofta är runt 500W.
År det en kontaktvärmare du har? Eller rättare sagt, den vanliga typen av doppvärmare kanske inte funkar i din motortyp Z16XNT.
Kan det vara detta som är tokigt? Fel typ av motorvärmare monterad?

Jag tycker du ska trycka på Biva att dom kontaktar Opel Tyskaland "ETAC" om fenomenet.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Astra CNG wrote:Kan det vara detta som är tokigt? Fel typ av motorvärmare monterad?

Jag tycker du ska trycka på Biva att dom kontaktar Opel Tyskaland "ETAC" om fenomenet.
Jo, jag har varit inne på det själv också. Nu vill jag ändå låta Biva göra ett första försök att lösa problemet innan jag inkompetensförklarar dem. Så jag får väl vänta på den där temperaturgivaren. Löser inte det problemet, så får jag gå vidare enligt ditt förslag.

Jag är som sagt inte helt säker på vilken typ av värmare jag har. Får väl krypa ner under motorhuven och försöka lista ut det. Jag kollade på Defas produktsidor nu. De listar inte 1.6 CNG turbo alls. För vanliga 1.6 cng (Z16YNG) har de en insticksvärmare/"doppvärmare" (defa produkt nr 121), men för 1.6 bensinturbo (A16LET som finns till Insignia och nya Astra) har de i stället en oljevärmare (defa nr 4801). Jag vet inte om om min motor är mest lik Z16YNG eller A16LET.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by CNG-Driver »

MotorCode(Zafira B 1.6 CNG ecoFLEX Turbo): Z16XNT

Z = 98/69/EG, Euro 4
16 = x 0,1 Slagvolym i Liter
X = Kompressionsförhållande 10,5-11,5 : 1
N = Natural Gas
T = Turbo(turboladdad)

Y16YNG > Z16XNT
Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Igår blev temperatursensorn äntligen utbytt. Har bara hunnit prova motorvärmaren en gång efter det, men det verkar faktiskt ha gjort nytta. Bilen går som den ska utan varningslampa och utan surrig motorfläkt.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Se där ja, det var visst tempertursensorn! 8) Bara av nyfikenhet, var satt den och vad kostade den?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Fred wrote:Se där ja, det var visst tempertursensorn! 8) Bara av nyfikenhet, var satt den och vad kostade den?

Mvh
/Fred
Det gick på nybilsgarantin. På pappret jag fick står det bara 0 kr!

Jag hade ingen möjlighet att prata med mekanikern så jag vet inte var den satt och jag vet fortfarande inte vad det är för typ av värmare. Det är rätt trångt under den korta motorhuven på en Zafira, så man ser inte så mycket. Jag är i alla fall nöjd med att det funkar nu..
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Fred »

Skönt att det ordnade sig i alla fall! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
KajaA
Posts: 2
Joined: 2010-04-08, 08:10

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by KajaA »

Hej,

Jag har en Astra 2001 med samma problem. Fläkten är igång hela tiden i full pinne samt när bilen stängs av så går den ca; 3 min till oavsett om motorn är varm eller inte. Enligt Opel/SAAB bilverkstad så är det fel på Motorstyrenheten som så fint heter alltså databoxen (8000 + arbete kostar den). Nu har jag hittat en begagnat sådan men till min förvåning hittar jag inte vart den sitter. Ringer till verkstaden och svaret blir att det kan finnas var som helst, ta hit bilen i stället. Jag hade bilen hos dem för felsökning vilket kostade 1000kr men svara på var den sitter vill de kanske ha 1000 till...det tänker jag inte bjuda dem på. Har letat efter under motorhuvet, under panelen framför pasagerarsätet, tagit bort handfacket tyvärr utan att lyckas :( . Är det någon här som vet var boxen sitter i en Opel Astra 1.6 16V kombi årsmodell 2001? Tacksam för svar.
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej KajaA,

Vilken styrenhet är det fel på? Den till fläkten eller den till motorn?

Har du någon bild på den du köpt?

Den till fläkten sitter monterad bakom stötfångaren vänster fram, du ser den underifrån.
Den till motorn sitter monterad på insugningsröret.

Båda varianterna måste / bör programeras tillsammans med bilen, det kan Opel verkstaden!

Rekomenderar att bytet utförs av en person som är kunnig på Opel.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Bra att det finns nån som har koll (Astra CNG)!

Jag var på väg att tipsa om biltemas reparationshandbok när jag såg att frågan redan fått ett ordentligt svar.

Ang mitt problem med kylarfläkten kan jag nu meddela att det blev ytterligare en fortsättning på den historien. Det visade sig att problemet återkom även efter bytet av tempgivaren (det var nog bara slump att det inte visade sig på ett par dar). Jag gjorde då som Astra CNG tipsade om, dvs bad verkstaden att kontakta ETAC. Det resulterade i att slangvärmaren från Defa som var monterad byttes mot en kontaktvärmare/oljetrågsvärmare från Calix. Tydligen fungerar inte styrningen annars. Så nu när vintern äntligen har tagit slut kan jag börja använda motorvärmaren! Dock har jag förstått fått den här typen inte alls är lika effektiv.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
KajaA
Posts: 2
Joined: 2010-04-08, 08:10

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by KajaA »

Hej,

Astra CNG tack så mycket för beskrivningen :) jag har hittat den nu. Det är boxen till fläkten jag har problem med och den sitter exakt där du beskriver alltså vänster fram. Uppifrån går det dessvärre inte att se om man har dimljus som döljer medan uderifrån ser man att den finns precis bakom stöttfångaren till vänster. Ska boka en tid för bytte och återkommer om information av värde finns för andra på forumet. Tackar även Stålis och önskar lycka till med lösningar på dina fortsatta problem.
KajaA
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Astra CNG »

Hej,

Stålis - Hoppas du blir nöjd med motorvärmaren trots den sämre "effekten" med trågvärmare. Du får glädja dig åt att ha en turbo i din Zafira, då går det lite fortare att få upp värmen iaf. Jag hoppas du fick slangen som var kapad "för slangvärmarn" utbytt till en ny. Pinsamt och detta ska vara en Opel-återförsäljare. :oops:
En fråga, hur långt åker du på en tank gas i snitt ungefär? Om jag minns rätt har du precis som mig en Astra CNG.


KajaA - Hoppas bytet avhjälper felet. Återkom när bytet är utfört.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Rushdie »

Låter som ett klassiskt klåparknep... "äh, orka att slå ut frostpluggar, borra å grejer. Vi sätter en slangvärmare istället". Sen blir resultatet därefter. Har lite svårt att greppa hur en 'riktig' verkstad kan montera en värmare som vid kontakt med tillverkare (motsv) visar sig vara fel. Nu finns det säkerligen inga frostpluggar på den här motorn, men om tillverkaren rekommenderar block/anläggnings/oljevärmare, varför då montera slangvärmare? (retorisk fråga)

Angående vilken värmartyp som är mest effektiv beror det väldigt mycket på motordesign och dylikt. Mig veterligen är slangvärmare betydligt mer effektiv än en anläggningsvärmare på V70. På andra bilar är slangvärmare helkass. Bäst är väl de klassiska doppvärmarna som sitter rätt in i motorblocket. Men dessa passar inte på alla bilar.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kylarfläkten går i onödan?

Post by Stålis »

Astra CNG wrote: Jag hoppas du fick slangen som var kapad "för slangvärmarn" utbytt till en ny. Pinsamt och detta ska vara en Opel-återförsäljare. :oops:
Det hoppades jag också men de hade "glömt" att beställa hem en ny slang, så det blir ytterligare ett verkstadsbesök innan allt är klart (med hyrbil på Bivas bekostnad). Pinsamt är ordet. Till deras försvar kan möjligen sägas att min bil var deras första kontakt med gasturbon, men jag är rätt övertygad om att samma sak gäller för 1.6 bensinturbo som sitter i Insignia och nya Astra.
Astra CNG wrote: En fråga, hur långt åker du på en tank gas i snitt ungefär? Om jag minns rätt har du precis som mig en Astra CNG.
Runt 35-37 mil med hyffsat tryck i pumpen. Någon enstaka gång över 40 mil. Det är rätt länge sedan jag sammanställde förbrukningssiffror, men då låg den på 6,3 - 6,4 Nm3 biogas per 100 km. Strax under 6 Nm3 vid landsvägskörning, kanske 5,6 - 5,7. Numera är det dock Zafiran som gäller på långresor. Jag skrev en del om Astran i den här tråden när den var ny för mig: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=33&t=540
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply