Inställning av gasväljare på 316G

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Inställning av gasväljare på 316G

Post by Hasso »

Hej.
Jag köpte för 14 dagar sedan en 316G i Östersund.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
Den var inställd på läge H1 , min gaspolare i 08 med Sveriges enda direktimporterade 316G säger att läge L är rätt för Biogas ?
Vilket kör ni 316G ägare på ? nån som märkt nån skillnad på förbrukning mellan de olika inställningarna L-H1-H2.
Enligt instruktionsboken för tyska förekommande gassorter
L= low-Gas Verbundgas
H1=High-Gas Rysslandsgas
H2=High- Gas Nordsjögas

Vilken kvalitet håller de Svenska gasleveverantörerna jag märkte ingen skillnad när jag skiftade från H1 till L iofs har jag bara förbrukat en tank än.

Mvh Yngve "Hasso" Carlsson Kumla
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Inställning av gasväljare på 316G

Post by Stålis »

Hej och välkommen till forumet!

Vad jag vet har vi inte någon forummedlem som gett sig till känna som BMW-förare. Det kanske förklarar bristen på svar på dina frågor.

Naturgasen på västkusten kommer via ledning från danska gasfält och är alltså nordsjögas.

Frågan hur du ska ställa in gasläge för din bil är lite knepigare att svara på. Vad jag vet är det ingen annan gasbil som har motsvarande inställningsmöjlighet. Biogas har förvisso ett lägre energiinnehåll än naturgasen, men den är mer lik H-gas än L-gas när det gäller andelen gas som inte deltar i förbränningen. L-gas innehåller ca 11% inertgaser som inte deltar i reaktionen medan nordsjögas bara innehåller ca 3% inertgaser. Biogasen innehåller 97% metan och resten mest koldioxid. Vad jag vill säga med detta är att om lägesväljaren har någonting att göra med hur motorn blandar luft och bränsle är det inte omöjligt att H2 trots allt är bästa valet.

Du får väl prova dig fram eller diskutera mer med din 08-kompis.

Berätta gärna mer om bilen. Vi är alltid notoriskt nyfikna här!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Inställning av gasväljare på 316G

Post by Hasso »

Tack Stålis för det informativa svar.
Det mesta om min"Gasare" finns i bilbloggen och om man söker på 316G här på forumet så finns det några stycken
Jag har för mig att jag hittade 13 st ägare eller fd ägare till 316G i vårt forum på Autopower men det var rätt så inaktiva forumdeltagare och rätt länge sedan de reggat sig.

Kort: BMW tillverkade 500 st E36 316G samt även E34 518G i slutet på 90 talet
Jag gissar att det finns ett 50 tal i Sverige, Stockholms stad hade en flotta, även i Göteborg och några andra platser div "statlliga verk" var brukare tror alla är vita.
316 compact saknar baksäte så tanken på 19Nm3 ligger där istället. rullade 29,5 mil sist för 203 kr. Stort lastytrymme istället för baksätet.
Den har en ca55 liters bensintank så totalt ska du kunna färdas ca 100 mil på bägge.
Min bil rullade i Göteborg innan flytten till Östersund, kan ju vara därför H1 läget var inställt möjligen.
Jag gissar att man anpassar tändförställningen med de olika valmöjligheter efter den gaskvalitet som finns.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Inställning av gasväljare på 316G

Post by Stålis »

Hasso wrote:om man söker på 316G här på forumet så finns det några stycken
Där ser man minsann - måste nog sluta att lita blint på mitt minne. Förr i tiden funkade det bättre...
Hasso wrote:Jag gissar att det finns ett 50 tal i Sverige, Stockholms stad hade en flotta, även i Göteborg och några andra platser div "statlliga verk" var brukare tror alla är vita.
Ja, de bilar jag sett på blocket har alla varit vita, och åtminstone en sådan rullar här i trakten av Linköping/Vinkingstad/Mantorp har jag sett.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Inställning av gasväljare på 316G

Post by CarlBurator »

Nekropostar lite:

En av de vita 316g på Östgötaslätten är min, och jag har mött 2 till på Linköpingsmackarna. Enligt lokala verkstaden finns förmodligen ytterligare ett par i trakten.

När det gäller ratten på gasregulatorn kör jag med den i läge H1 på hemmaplan, det verkar i alla fall vara rätt för den gasen som bjuds hos Sv Biogas och Fordonsgas mackar hitom Borås. Nere i Tyskland labbade jag lite mer med inställninagrna, och där gick bilen likvärdigt på H2-läget (och blev markant piggare på H1).

/CB
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Post Reply