Satte på tankmunstycket fel,det uppstod en smärre explosion!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Satte på tankmunstycket fel,det uppstod en smärre explosion!

Post by Sven »

Igår tankade jag på Statoilmacken i Sköndal, Sthlm. Jag måste ha satt på tankmunstycket lite fel, för när jag vred om för att låsa munstycket så uppstod en smärre explosion plus en del gasläckage. Det var inte någon trevlig händelse, fr a var explosionen otäck.

När jag tog av munstycket såg jag också den omtalade O-ringen. Den hade bringats ur sitt läge, men gick lätt att peta dit. Sedan satte jag omsorgsfullt dit tankmunstycket igen och då gick tankningen helt utan problem.

Någon annan som också varit med om "explosioner" vid tankning?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: Satte på tankmunstycket fel,det uppstod en smärre explosion!

Post by åsaboe »

Menar du explosion "på riktigt", med flamma? Att det kommit en smärre knall har jag varit med om, det har då inträffat när jag lossat munstycket och trycket varit högt i pumpen. Det är ju samma typ av smäll som när man sticker hål på en ballong. En "riktig" explosion kräver ju tändning, och jag undrar om man kan få biogasen att explodera i fria luften. Är det inte troligt att det var en överljudsknall a la ballong när gasen tog sig förbi den rubbade o-ringen?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Satte på tankmunstycket fel,det uppstod en smärre explosion!

Post by Sven »

Du har helt rätt, någon explosion var det inte, men en rejäl överljudsknall och mycket mer än när jag ibland också fått mer av en puff när jag lossat munstycket efter tankning (motverkas genom att trycka munstycket från sig/mot tankens ventil samtidigt som man vrider spaken ett halvt varv och lossar munstycket).
Opel Zafira CNG -08
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: Satte på tankmunstycket fel,det uppstod en smärre explosion!

Post by åsaboe »

Några gånger genom åren har det hänt att det kommit en riktig knall, till och med med rökring. Som när man tomskjuter ett kraftigt luftgevär, kommer jag ihåg från ungdomstiden. Och som du säger, man lär sig att undvika det.
Post Reply