V70 Bi-Fuel startar inte

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

V70 Bi-Fuel startar inte

Post by Hewey »

Under de senaste tiderna min bil har överraskad mig en par tider trevligt: den startar inte. Den här felen händer vanligen på morgnarna, ingenting händer när jag vändar nyckeln. Inte ens en klicka kan höras. Då har jag prövat att knacka några gånger på tankluckan, om position identifierare fungerar inte, och efter det bilen har startad. Men sista gången den hjälpte inte mera. Kanske identifierare går sönder snart. Eller då felen ligger inte på den, men på tändlåsen?

Har någon annan haft den samma felen?

Mvh, Hewey
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Och det är inte så enkelt att det är batteriet? På tidigare bilar vi haft (ej gas) har just detta hänt när batteriet lagt av. Startar inte på morgonen, efter laddning och körning under dagen funkade det igen för att allt oftare vara stendött dagen efter.

Jag var tveksam att skriva detta, för du är uppenbarligen duktig att meka och kan sådant här, men man glömmer lätt de små grejorna emellanåt ;-)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

En jättevanlig orsak till detta är styrkabeln till startmotorsolenoiden. Om batteriet är friskt och alla lampor lyser när nyckeln vrids om men startmotorn är stendöd så är det oftast dålig kontakt på styrkabeln.

Kolla kablarna runt startmotorn. Det brukar vara en ganska tunn kabel som sitter med ett vanligt flatstift. Ta loss, gör rent, smörj med valfri kontakt gegga och starta bilen! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Tackar för råd, kanske någon kontakt är bara lös. Batterien är gammal, men när motoren startar, starten går mycket bra och lång, så kanske batteriet är inte orsaken. Måste forska kablar, reläer och så vidare nu.

Mvh, Hewey
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Om batteriet är gammalt kan du spara mycket felsökningstid genom att åka till en mack och be dem kolla det.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hur har det gått Hewey? Nyfiken... :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Det är inte lätt att vara säkert hur det går, eftersom felet har kommit och gått oregelbunden. Jag knyckade styrkabeln och försökt att kolla att alla kontakter (också med batteri och chassi) är bra. Därefter har bilen startad som vanlig. Om felen kommer igen, kanske startmotorsolenoiden själv kan vara felaktig.

Kanske jag skulle också ha min batteri kollad innan vinter eftersom det ser ut mycket gammal och dålig. Hurdana instrument dom använder? Jag har laddat min batteri med en elektronisk batteriladdare, och åtminstone den annonserar inte att batteriet är defekt.

Tack för hjälpen, kanske den här felen var så billig att reparera. :o

Mvh, Hewey
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Då lutar det ju åt att det var just dålig kontakt för startmotorns styrsignal!

Man mäter batteriets kondition med hjälp av en syraviktsmätare. Den visar konditionen på varje enskild cell.

Om batteriet är väldigt gammalt så är det nog en bra idé att skaffa ett nytt. Bilbatterier håller normalt sett max tio år, ofta mycket kortare, och det är ju trist om man upptäcker att man har ett dåligt batteri när man behöver det som mest.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Det ser ut att det är alltid värd att fråga efter andra människors erfarenheter innan man köper ingenting. Jag tänkte att felen var i tankluckas position identifierare, eftersom bilen startade vanligen efter jag hade knackat på tankluckan. Men kanske lösning är att på grund av den dåliga kontakten på styrkabeln, bilen bara behövde några gånger att försöka (jag alltid kopplade strömmen bort i mellan).

Slutligen det här pratet hade ingenting att göra med gas system, men igen bra information av bilteknologi var dividerat. Jag har aldrig varit bra med elektriciteten, men jag försöker att lära. Syraviktsmätaren skulle inte kosta mycket så den ska jag köpa omedelbart, och då vintern ska inte överraska mig. Tackar Fred & åsaboe!

Mvh, Hewey
Post Reply