V70 bi-fuel mängd gas vid tankning

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
addema
Posts: 4
Joined: 2009-08-03, 22:14

V70 bi-fuel mängd gas vid tankning

Post by addema »

Hej!

Jag undrar hur mycket gas ni får i tanken när ni tankar?

När jag tankar så brukar jag få i ca 14-16 n-kubik gas.

Alla andra som jag har pratat med brukar få i 18-19.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Volvon är en 02

MVH Andreas
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Jag upplever samma sak. Jag har fått i 19-21 m3 men på senare tid har det bara gått i max 17-18.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Med hjälp av detta utmärkta forum och mina egna erfarenheter tror jag det ligger till så här:
1) I första hand är det trycket i pumpen som avgör hur mycket du får i tanken. Är det många som tankat tätt på varandra så verkar det som om vissa system inte hinner med och behålla trycket?
2) Gasen i pumpen håller på att ta slut.
3) Nyare pumpar är bättre på att trycka i det sista på slutet, stoppar/startar flera gånger.
4) Vad jag förstår så spelar temperaturen en viss roll också men den är kanske marginell i sammanhanget.

När jag under mina första gasbilveckor testade bilen för att hitta eventuella fel så körde jag alltid tills motorn slog över till bensin och då fick jag som bäst i lite drygt 20Nm3. Tanken rymmer 23Nm3 var av lite gas alltid skall finnas i systemet för att behålla ett tryck.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

avozetta wrote: 4) Vad jag förstår så spelar temperaturen en viss roll också men den är kanske marginell i sammanhanget.
Jag tycker detta spelar mer än en marginell roll. Under vinterhalvåret får jag mer i tom tank, mitt rekord är på 28,00 Nm3, rekordet för sommarhalvåret är 25,95 Nm3. Jag har f ö fått i > 27 Nm3 4 gånger under vinterhalvåret. Om skillnaden för min bil är ca 2 Nm3 så innebär det att det går att få i 7-8% mer fordonsgas under vinterhalvåret.
Opel Zafira CNG -08
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Sven wrote:
avozetta wrote: 4) Vad jag förstår så spelar temperaturen en viss roll också men den är kanske marginell i sammanhanget.
Jag tycker detta spelar mer än en marginell roll. Under vinterhalvåret får jag mer i tom tank, mitt rekord är på 28,00 Nm3, rekordet för sommarhalvåret är 25,95 Nm3. Jag har f ö fått i > 27 Nm3 4 gånger under vinterhalvåret. Om skillnaden för min bil är ca 2 Nm3 så innebär det att det går att få i 7-8% mer fordonsgas under vinterhalvåret.
Jag håller med, jag fick också i mer under vinterhalvåret.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

En Volvo V70N och dess syskonbilar i samma generation har en gastank som rymmer 23Nm3. Av dessa ska det gå att tanka 21Nm3 med normalt tryck i pumpen (200bar), bilen har en undre gräns för trycket i tanken för att säkerställa felfri motorgång. Vissa mackar, speciellt Fordonsgas i Göteborg är ganska trimmade (200bar+) så där får man i mer. Eon har många mackar med 200bar, men även ett gäng ställen med lägre tryck.

Något man också måste ta hänsyn till är vilken kapacitet själva macken har. Det finns tyvärr många gamla mackar i Sverige som klarar så lite som ca 15Nm3 /timme! I dessa fall är det inte lönt att fundera på vad man gör för fel, för det blir aldrig full tank om man rullar in med en tom sådan. Överbelastas en mack så blir sluttrycket lägre.

Kommer man till den typen av mackar som går saktare ju mer man tankar så gäller det att vänta tills siffrorna är helt stilla. På det sättet klämmer man in 0,5 - 1 Nm3 extra.

addema:
Var tankar du? Du kan väl skriva några exempel på mackar du använder och jämföra med någon annan forummedlem och deras erfarenhet av just den macken.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
addema
Posts: 4
Joined: 2009-08-03, 22:14

Post by addema »

Jag tankar nästan alltid på simsholmen i Jönköping.

Det som är konstigt är att när jag har tom tank så får jag i max 16, det är mer normalt med 14-15. Sen kommer det en likadan volvo efter mig, han får i 19. Då spelar temperatur, gastryck och tankstation ingen roll.

Detta har hänt flera gånger under två år.

Jag får alltid i samma mängd gas var än jag tankar.
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Jag har en idé angående ditt fel addema.
De äldre bi-fuel bilarna ur V70n serien från Volvo har problem med tryckgivaren i tanken. Denna rapporterar in till bilens dator hur mycket tryck som återstår. Det är inte omöjligt att den rapporterar in för lågt tryck (den byter över till bensindrift vid ett högre tryck än vad som är tänkt). Detta medför i så fall att du inte kan tanka lika mycket som en fungerande bil (men du har ändå samma höga tryck efter tankning som de andra du träffar på).
Vet du om tryckgivaren är bytt på bilen tidigare? Om du inte vet kan du alltid kontakta verkstäderna som den har varit servad på och fråga om historiken.
Händer det någon gång att tankmätaren visar tom tank trots att tanken har gott om gas? Detta är också ett tecken på trasig givare.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
addema
Posts: 4
Joined: 2009-08-03, 22:14

Post by addema »

Hej!

Tack för svaret.

Jag har aldrig varit med om att det varit gas kvar när tankmätaren visar noll.

Jag vet inte om tryckmätaren bytts någon gång innan men kollas inte den vid varje servicetillfälle?

Vet inte om alla V70 är så här men jag kan aldrig låta bilen byta till bensin självmant, för när gasen börjar att ta slut så brukar motorn "hacka" som att det skulle finnas för lite gas kvar, så jag måste själv byta till bensin.

Ibland så tänds lampan som indikerar att det är lite gas kvar innan den "ska" tändas, men den släcks om jag startar om bilen, det kanske är ett vanligt problem.
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Min bil hade den felaktiga tankgivaren när jag köpte bilen, så det dröjde inte mer än några månader innan jag råkade ut för att mätaren vid start av bilen helt plötsligt fick för sig att tanken var helt tom. Startade man om bilen kunde den ibland visa rätt, ibland visa tomt.
Det finns ett generellt fel på alla tankgivare fram till hösten 2002 (tillverkningsdatum av givaren, inte tillverkningsdatum på bilen. Därför kan dessa vara monterade på senare bilar, tex min -03.
Datummärkningen på givaren går ej att läsa från utsidan, detta kräver demontering vilket inte får göras utan en komplett tom tank, dvs mer tom än när bilen byter över till bensin.

Tankgivaren kontrolleras inte specielllt på service, det går helt enkelt inte. Tankgivaren antas fungera om mätaren visar något innehåll.
Den gamla givaren har en annan konstruktion jämfört med den nya.

"Vet inte om alla V70 är så här men jag kan aldrig låta bilen byta till bensin självmant, för när gasen börjar att ta slut så brukar motorn "hacka" som att det skulle finnas för lite gas kvar, så jag måste själv byta till bensin"
Detta som du skrev visar på att du har något fel i ditt gassystem. En Volvo Bifuel skall aldrig bråka vid så låg nivå att den själv byter över. Möjligtvis kan man känna ett miniryck precis i övergången, men oftast är det displayen som avslöjar att övergången skett genom att tala om det.
Om din bil inte hackar vid andra fyllnadsgrader än just tom så kan det tyda på felaktig tryckgivare eftersom det är tryckgivarens info som ligger till grund för skiftet. Din bil verkar skifta över vid för lågt tryck. Jag hade lämnat in bilen till en duktig Bi-fuel mekaniker för felsökning.
Har du däremot ryckig gång vid alla fyllnadsgrader kan det vara en mängd andra fel. Allt från smutsig regulator, smutsig gasfördelarefördelare till smutsigt filter eller kanske fel på gasspjället.

Var står nålen på din tankmätare när den tänder varningslampan som tidigast? Hur långt ner är det?
Min tänder varningen som tidigast ett steg upp i det vita fältet, men oftast ganska nära det röda, och någon gång i början av det röda.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
addema
Posts: 4
Joined: 2009-08-03, 22:14

Post by addema »

Hur mycket kostade det för dig att byta ut givaren?

Lampan brukar lysa i slutet på näst sista vita fältet

Jag har ingen ryckig gång vid de andra fyllnadsgraderna.
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 bi-fuel mängd gas vid tankning

Post by Martinmat »

När jag tankade häromdagen fick jag i 22 nm3 i min v70, var 16 minus ute. Började då bli lite nojjig (konstiga tankar som nu sprängs den m.m. :wink: ) men efter att ha läst denna tråd så verkar det helt normalt att det gick i 22 kubik, speciellt då det var mkt kallt. Tidigare har jag aldrig fått i mer än 21 kubik men då har det inte heller varit så kallt som det är nu. Kanske ska testa att tanka idag är minus 27 idag :D
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Re: V70 bi-fuel mängd gas vid tankning

Post by larsa »

Fick i 23.44Nm3 i Lerum i söndags! Blev jag blåst eller var det de tolv minusgraderna som gjorde det möjligt?

/Lars, V70 Bi-fuel -06
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: V70 bi-fuel mängd gas vid tankning

Post by Humlan »

Jag fick i 24 m2 i Sundsvall med helt tom tank och -14 grader kallt. Det räckte sedan precis 300 kilometer, vilket också är rekord (trots mycket snö och ett antal korta och kalla färder under julhelgen.)

Har aldrig fått i mer än 17 m2 i Stockholm...
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: V70 bi-fuel mängd gas vid tankning

Post by Jonas »

Jag fick i 24.67nm3 i förrgår i Volvon som jag har förmig att den har 24nm3 tank... Den andra bilen fick jag in över 17nm3 och den har 16nm3 tankar. Ibland undrar man om dispensern mäter rätt.
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: V70 bi-fuel mängd gas vid tankning

Post by Humlan »

1Nm2 = 1 kubikmeter metangas vid 1 bar och 15 C.

Ändra temperaturen och/eller trycket i pumpen och du får ändrade värden. Försökte lista ut vilken formel man borde använda, men har inte lyckats än. Svågern som är forskare, även om det är inom mikrobiologi, försökte hjälpa mig men vi lyckades inte.

Tror att den största Volvotanken är 21 Nm2 (med ev. undantag för tidiga specialbyggen).
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 bi-fuel mängd gas vid tankning

Post by Fred »

Det är av just den här anledningen som jag tycker att man borde använda enheten kg istället, som många andra länder gör. 1 kg gas är alltid 1 kg gas, oberoende av temperatur eller barometriskt tryck.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: V70 bi-fuel mängd gas vid tankning

Post by Stålis »

Fred wrote:Det är av just den här anledningen som jag tycker att man borde använda enheten kg istället, som många andra länder gör. 1 kg gas är alltid 1 kg gas, oberoende av temperatur eller barometriskt tryck.
Kg eller normalkubikmeter gör ingen skillnad i det avseendet. 1 Nm3 är alltid 1 Nm3 precis som att 1 kg alltid = 1 kg.

Med låg temperatur tar gasen mindre plats. Dispenserna ska dock kompensera med lägre tryck så att man inte riskerar att få för högt tryck pm man kör in i ett varmt garage.

Humlan: Formeln du söker är allmänna gaslagen, pV=nRt. Skulle tro att du hittar flera räkneexempel med den i andes trådar här på forumet.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 bi-fuel mängd gas vid tankning

Post by Fred »

Visst är det så Stålis, men som det är nu har man ingen aning om hur många mil man "har fått i tanken" när man fyllt på. Om enheten varit kg istället så skulle man direkt veta, aha jag fick i X kg det betyder att jag kan köra Y mil.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply