zafira 05 oljeavskiljare

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
pelle
Posts: 15
Joined: 2009-06-02, 13:16

zafira 05 oljeavskiljare

Post by pelle »

Hej alla,

Har varit ägare till en Zafira 05 i en vecka ungefär, och så mkt längre tid blir det inte. Bilfirman köpte tillbaks bilen. Efter någon dag började avgasreningslampan lysa, och efter felsökning på verkstan rekommenderade dom att avgassystemet byggdes om och att gasdriften modifierades. Eftersom jag inte är någon expert så är jag inte helt hundra på vad dom tyckte skulle göras, men en sak var iaf att installera en oljeavskiljare och jag tror att det var något med spridarna som behövde åtgärdas med gasdriften. Nu undrar jag nyfiket om någon haft liknande problem och om någon vet om det är åtgärdat på nyare modeller av Zafiran. Mekanikern på Svenska Bil i Globen trodde att 07:orna inte skulle ha dom här avgasproblemen.

En annan fråga , är om någon vet nån bra verkstad i Stockholmsområdet som kan gasbilar. Svenska Bil kändes ju inte helt hundra om jag uttrycker mig milt. Har hört att Rejmes i Linköping är bra...?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Tråkigt med bilen, Pelle, men jag får gratulera dig till att du är vår 400:e medlem! :D

Jag hoppas f ö att ditt beskrivna problem berör de äldre modellerna, eftersom jag kör en nyare Zafira. Jag har tyvärr ingen verkstad i Stockholmsområdet som jag kan rekommendera, är också intresserad av att få bra tips. Hittills har jag använt mig av just Svenska Bil i Globen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Hej Pelle,

Jag ska försöka hjälpa dig.
Vad har du för Zafira? nya eller gamla modellen? Hur långt har den gått?

Vilken/vilka felkoder fanns i motorns ECU?
Vad var symtomen mer än den lysande motorvarningen.
Kan det vara så att det du beskriver, oljeavskiljare, spridare osv. är en service kampanj från Opel? Det låter så!

Jag har två gas bilar Astra & Zafira där kampanjen är utförd. Då byttes bla spridare/insugn rör och monterades oljeavskiljare. Oljeavskiljaren monteras för att få bort ev olja i gassystemet för det gillar inte spridarna där av är det ofta fel på dessa.

Har du inte bilen kvar?

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: zafira 05 oljeavskiljare

Post by Stålis »

Hej och välkommen!
pelle wrote:En annan fråga , är om någon vet nån bra verkstäd i Stockholmsområdet som kan gasbilar. Svenska Bil kändes ju inte helt hundra om jag uttrycker mig milt. Har hört att Rejmes i Linköping är bra...?
Rejmes är säkert bra på Volvo, men jag antar att de flesta opelägare runt Linköping servar sina bilar på Biva. Hittills har jag inget att anmärka på dem men jag har inte haft några särskilda problem med gasdriften heller.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
pelle
Posts: 15
Joined: 2009-06-02, 13:16

Post by pelle »

nu ska vi se om jag hajat det här forumet.

Nya eller gamla zafiran...? Det är en 05:a 1,6 comfort. Den har gått drygt 3000 mil.

ECU-koder har jag ingen aning om.

Har läst om kampanjer här på forumet, men dom ville ha 23000 för att fixa avgasreningen + modifieringen av gasdriften så det var nog ingen kampanj...:) Fick du det på någon sorts garanti?

Kvarndammen som jag köpte bilen av tyckte reparationen var för dyr(kan förstå dom) så dom köpte tillbaks bilen istället. Svenska Bil sa att man BÖR göra den här åtgärden, inte SKA, så jag vet inte om man hade klarat sig utan, men det kändes inte något vidare att köra vidare men den bilen. Tror jag ska satsa på en nyare modell, typ 07:a, men dom växer ju inte på träd direkt. Finns ingen ute på marknaden nu vad jag kan se.

Pelle
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

pelle wrote:Nya eller gamla zafiran...? Det är en 05:a 1,6 comfort. Den har gått drygt 3000 mil.
Då är det den gamla modellen (Zafira I), Zafira II kom -06.
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Hej,

Helt rätt Torkel, Zafira A 99-05, Zafira B 06-

Pelle, har du lämnat bilen åter? Varför inte be dem laga ist?

Ja, sk "recalls" kampanjer är alltid kostnadsfria för bilägaren

Ta för "vana" att alltid anteckna ev felkoder om tex motorvarningen lyst. Be att få dessa av verstaden.

Det finns flera beg Zafira B CNG på Blocket, det beror på vad du har lust att betala. Jag kan absolut rekomendera en Zafira A CNG 04-05, det är mycket bil för pengarna.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
pelle
Posts: 15
Joined: 2009-06-02, 13:16

Post by pelle »

Eftersom jag köpte den för 95' kändes det surt att laga den för 30´efter en vecka (tankventilerna måste bytas oxå för 7´) Kvarndammen tyckte det var för dyrt. Misstänker att dom försöker kränga den igen utan att ha gjort något. Så se upp för WWK530 om den dyker upp på kvarndammen.

Ja, tyckte det var en väldigt bra bil för vår familj just nu, så det kanske blir en 05, mkt bil för pengarna som sagt. Med 4 barn så är det ju rätt hårt slitage på inredning m.m. och då är det ingen idé att ha någon ny bil.


/P
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Och trist nog gick det inte att beställa en CNG med tålig skinnklädsel, vilket var ett av huvudargumenten till varför jag inte valde Zafiran...
V70BiFuel2008
skoxberra
Posts: 13
Joined: 2009-07-26, 22:48

Re: Astra 05 ojämn gasgång, spridare oljeavskiljare

Post by skoxberra »

Hej !

Ett liter äventyr med ena Astran 2005 7500 mil
Motorvarningslampa fast sken, emellanåt ilsket blinkande över 2000 rpm
Allt ryckigare och ojämnare gång men bara på gas
Lokal verkstad testade byta tändkassett (gasstiften bytta 300 mil tidigare) felet kvarstod
Felkoder på spridare och styrbox, styrboxen gjorde turne till skåne och tyskland men inga fel detekterades....

Beställde byte gasspridare cylinder 2 hos Mats Hellkvist Svenska Bil Akalla,
5300:- i kassan, gick som en klocka de 5 milen hem
Fick oljefällan tömd åxå (intervallet 4000 mil enl Mats) men det var inte mycket i den. Lärdom att varken tung högerfot eller tom avskiljare är någon garanti för intakta spridare.

Tyvärr inget gratisjobb, f.ö en positiv erferenhet av SB i Akalla.
Jonte
Posts: 2
Joined: 2012-12-19, 17:38

Re: zafira 05 oljeavskiljare

Post by Jonte »

Hej !

Jag har samma problem med gassystemet även denna bil köpt på KVD. De vill dock inte köpa tillbaka bilen. Hävdar att det inte är säkert att det är ett fel som fanns när bilen köptes för mindre än ett år sedan!

Jag skulle vilja höra om det finns fler fall där KVD köpt tillbaka bilar med detta fel?
Post Reply