Min Passat går på bensin när jag tankat gas. Varför?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Min Passat går på bensin när jag tankat gas. Varför?

Post by conny »

Ibland när jag tankat gas går bilen på bensin flera kilometer. Bilen var rejält varmkörd, så det var inte orsaken. Jag pratade med en annan Passatägare som upplevt samma sak. Det är kanske inget fel på bilen, men jag skulle gärna vilja veta varför.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Är det alltså enbart just när du tankat, inte när du kallstartar? Det låter ju helmysko men det finns säkert någon bra förlaring...
V70BiFuel2008
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Post by conny »

När bilen har stått i garage brukar den starta på gas direkt.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

conny wrote:När bilen har stått i garage brukar den starta på gas direkt.
Jag som inte har någon passat (än) ;) .. Hur ser du när den går på bensin resp gas?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Worfen
Posts: 15
Joined: 2009-04-15, 16:18

Post by Worfen »

taz wrote:
conny wrote:När bilen har stått i garage brukar den starta på gas direkt.
Jag som inte har någon passat (än) ;) .. Hur ser du när den går på bensin resp gas?
Det sitter en indikator-lampa i gasmätaren som lyser grönt när bilen körs på gas.
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Hej på er
Jag kan säga att jag upplever precis samma sak med min Touran.
Det kvittar om bilen är ordentligt varmkörd när jag tankat, efter tankningen startar den ändå på bensin. Det händer även när jag bara ska toppa upp tanken med ett par m3 inför långfärder.
Den går kanske 200 meter sedan slår den över på gas igen.
Har ingen aning om varför men kan väl dra till med att det kanske är någon säkerhetsgrej eller att den först ska känna av trycket.
Det stör mig lite, eftersom man gör vad man kan för att undvika att köra på bensin.
VW Touran Ecofuel -08

Image
mattiasbj
Posts: 1
Joined: 2010-03-02, 15:07

Re: Min Passat går på bensin när jag tankat gas. Varför?

Post by mattiasbj »

Hej!

Bumpar denna fråga därför jag är lite intresserad varför det är så. I mitt fall så (nu under vintern) går bilen på bensin i c:a 1 km efter att jag har tankat, men sedan så går den över till gasdrift. Är det så att det kommer kondenserad gas när man tankar, och att detta kondensat måste förgasas, innan bilen kan gå över till gasdrift?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Min Passat går på bensin när jag tankat gas. Varför?

Post by Danni »

Detta gamla ämne är redan avhandlat annorstädes: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=1489 :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply