Problem med VW Passat EcoFuel

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
burre
Posts: 2
Joined: 2009-04-19, 09:11

Problem med VW Passat EcoFuel

Post by burre »

Jag är nybliven ägare till Passat EcoFuel med DSG-låda.

Efter andra fulltankningen av gas efter ca 80 mil blev det problem.
Vid kallstart tänder den först efter andra försöket. Därefter går den för länge på bensin. Vid övergången till gas blir det oftast motorstopp om man kör på låga varv. När den väl gått över till gas funkar den bra.

Nu har den stått på verkstad i tre dagar utan att de lyckats hitta felet.

Någon nybliven Passatägare som haft/har liknande problem?

Burre :(
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag hade något liknande igår. När jag skulle starta på morgonen fick jag ge tändning i säkert 10-15 sekunder innan den gick igång. Då visade gasmätaren tomt, fastän det var gott om gas i. När jag stängde av, tog ut nyckeln, och försökte igen så gick det bra och gasmätaren visade korrekt. Det hände flera gånger under dagen. Vad som även hände var att den startade med korrekt gasmätare, men att nålen störtdök så fort bilen gått över på att köra på gas, tills den hamnade på noll och bilen slog tillbaks till bensin. All gas var dock kvar i tanken, och efter omstart började mätaren leva igen. Dessutom tyckte jag den körde mer på bensin än vad den brukar. Några motorstopp hade jag dock ej.

Det har inte varit några problem idag, så jag tänkte jag skulle avvakta och se innan jag hör med verkstaden.

Hur löste det sig för dig? Lyckades de komma på vad som var galet?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
burre
Posts: 2
Joined: 2009-04-19, 09:11

Post by burre »

Efter diverse felsökningar (jag tror dom tex provtryckte gastankarna) enligt direktiv från Tyskland misstänkte dom att det var fel på gastryckregultorn. En ny beställdes från Tyskland. Av någon för mig och verkstan i Norrköping okänd anledning tog det hela fyra veckor innan regulatorn kom!
Fick fri lånebil under perioden
Efter bytet går bilen bra. Efter varje gastankning går den ca 1 km på bensin, men det är nog normalt.

En liten nackdel med bilen (DSG-låda) är att det i vissa lägen (svaga uppförslut tex)
är svårt att göra en mjuk axeleration. Den ger inte direkt gasrespons vilket gör att det lätt blir ett litet ryck.
Till viss del en övningssak med gaspedalen.

burre
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

tack för din feedback, den kan nog vara användbar om någon mer skulle få samma problem här... Får hoppas att VW börjar lagerföra lite reservdelar här i sverige bara så att väntetiderna inte blir så långa!

jag hade lite samma problem med min volvo automat i början.. den blir också väldigt ryckig om man trampar till lite för mycket på gasen i starten vid ett rödljus... har vant mig nu och man får inte ha för bråttom iväg.. nästa vecka får jag testa det på min NYA PASSAAAAT! ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

burre wrote:En liten nackdel med bilen (DSG-låda) är att det i vissa lägen (svaga uppförslut tex)
är svårt att göra en mjuk axeleration. Den ger inte direkt gasrespons vilket gör att det lätt blir ett litet ryck.
Till viss del en övningssak med gaspedalen.
Kan bara hålla med... Dock så är det inte bara Ecofuel som har detta fenomen utan samtliga bilar med DSG7 som jag kört, ettan är helt enkelt lite för "kort" och alldels för lågt utväxlad tycker jag.

Som jag skrivit tidigare så saknar jag möjligheten att starta på tvåan, det kommer nog bli ännu hårigare i vinter när det blir halt...

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Ja, lådan kan vara lite ryckig men det har blivit oerhört mycket bättre vartefter jag lärt mig hantera den. I början gjorde jag mig nog en otjänst också, och tänkte lite för mycket på att det faktiskt är en manuell låda med torrkoppling som faktiskt kan överhettas rätt lätt. Nu litar jag mer på elektroniken och är inte rädd för att krypköra på bromsen etc. Jag har även lärt mig att parera fördröjningarna rätt bra, t.e.x att kliva på gasen så fort man kommer upp på ett farthinder för att få responsen lagom till man rullar av det.

Kan förresten passa på att dela med mig av ett till litet problem jag har. Om jag stänger av stereon så kan jag vid viss belastning och gaspådrag (särskilt i uppförsbacke) runt 2000-3000 varv höra ett rasslande ljud som inte borde vara där. Jag hörde av mig till VW och de hade hört liknande på någon av sina bilar. Troligen är det en remspännare som spökar, enligt VW. Det har inte stört mig nog för att jag ska lämna in den, utan jag tänkte att jag nämner det på första servicen istället.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Jag har börjat starta i manuellt läge och när jag har växlat till tvåan eller trean så lägger jag i D, funkar riktigt bra, får en betydligt jämnare start än med det helautomatiska läget, och lite snabbare oxo för den delen :)

Annars fyller S(port) läget ungefär samma funktion, men inte riktigt lika bra.
Mvh Fredrik Barrud

VW Passat TSI Ecofuel Variant DSG '09
Image
chfyra
Posts: 2
Joined: 2010-01-16, 21:43
Location: Stockholm

Re: Problem med VW Passat EcoFuel

Post by chfyra »

Passat Variant TSI EcoFuel DSG 2010 (ca 200 mil)

Lampan som indikerar problem med katalysatorn började blinka efter ca 10 minuters körning. Vi stannade då till och kikade i instruktionsboken. Medan vi gjorde detta slutade lampan blinka. När vi åkte vidare hade bilen skiftat från gasdrift till bensindrift. Bilen gick på bensin resterande delen av den ca 7 mil långa resan. Vi har inte märkt några andra problem de få veckor vi haft bilen.
_________________________________________
Passat Variant TSI EcoFuel DSG 2010
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Problem med VW Passat EcoFuel

Post by Hewey »

Det påverkar som att kanske någon sak är nu inte optimalisk med gasdrift, och utsläppor är för hög. Om lampan lyser inte med bensindrift, antagligen fungerar katalysator och resten av motorn ok. Om lampan lyser alltid när ni kör på gas, kör inte mera med gas innan felet är reparerad, särskilt om motorn rycker eller går inte bra.

Kanske felen stammar från en miss i någon del, eftersom bilen är så ny att delar skulle inte ännu gå sönder. Hård att säga något precis, vet nästan ingenting om den där nya motoren. Gick motorn bra med gas när lampan lyste sig? Ryckningar eller någon annan oklart med gången?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Problem med VW Passat EcoFuel

Post by Stålis »

chfyra wrote:Passat Variant TSI EcoFuel DSG 2010 (ca 200 mil)

Lampan som indikerar problem medkatalysatorn började blinka efter ca 10 minuters körning. Vi stannade då till och kikade i instruktionsboken. Medan vi gjorde detta slutade lampan blinka. När vi åkte vidare hade bilen skiftat från gasdrift till bensindrift. Bilen gick på bensin resterande delen av den ca 7 mil långa resan. Vi har inte märkt några andra problem de få veckor vi haft bilen.
Hej chfyra!

Hur går det med ditt motorproblem? Låter som ett fall för verkstad. Om en avgasrelaterad kontrollampa har tänts borde det finnas felkoder att läsa ut även om den inte fortsatt att lysa senare.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
chfyra
Posts: 2
Joined: 2010-01-16, 21:43
Location: Stockholm

Re: Problem med VW Passat EcoFuel

Post by chfyra »

Vi har inte märkt något mer av problemet, även om det ska tilläggas att vi inte kört särskilt mycket senaste två veckorna. Redan dagen efter uppträdde bilen som förväntat. Den gick då över till gasdrift strax efter start och fortsatte så hela resan. Eftersom vi inte har haft några mer problem har vi inte heller kontaktat verkstad.
_________________________________________
Passat Variant TSI EcoFuel DSG 2010
Post Reply