V70 BiFuel 04 Motorn dör vid gasdrift på 70-väg

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Fricko
Posts: 1
Joined: 2009-04-11, 20:39

V70 BiFuel 04 Motorn dör vid gasdrift på 70-väg

Post by Fricko »

Efter byte av gasspjäll(3500) och 14000 milaservice har motorn stannat för oss tre gånger när man kör på landsväg. Efter att det hade hänt två gånger hade jag in bilen på Volvo för felkodsläsning. Det enda som hade felkod var vänster backspegelmotor, alltså icke relevant.

Tredje gången hände idag. Körde som vanligt bilen hade gått över på gas och efter några km dog bara motorn. Efter två startförsök startade motorn med bensindrift och den dog direkt när den kopplade över på gas. Gastanken är halvfull. Kopplade på bensindriften manuellt och bilen startade som vanligt. Efter någon minut kopplade jag på gasen och bilen tvärdog. nu har jag kört på bensin resten av dagen.

Är det någon som känner igen felet och vet orsaken?
Deer
Posts: 5
Joined: 2009-03-17, 19:20

Gasmotor

Post by Deer »

kan det vara så att tändstiften är dåliga/oljiga? gas drift är känsligare med tänd systemet än vad bensin driften är. det kan väll vara så med att volvo har klantat sig vid bytet. ifall det skulle vara så att bilen dör vid gasdrift innan lambdan hinner registrera att det är fel i förbränningen så kanske det inte blir nån felkod? har ingen volvo själv men sitter det nån givare eller liknande på gasspjället?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Vår V70 BiFuel 2004 gjorde så i höstas, efter byte av stegmotor gasfördelare, stegmotor och ventil för knappt 7000:- har den skött sig prickfritt. Vår satte inte heller felkoder, läste av flera gånger. Periodvis gick den bra, men sedan blev det allt oftare som den stannade. Efter ett tag blir man rätt bra på att frikoppla, knappa in bensindrift och sedan släppa upp kopplingen sakta för att få igång motorn igen och sedan gasa på som ingenting hänt... ;-)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Tyvärr är det så att Volvos gassystem är ett så kallat "piggy back"-system, mao ett system som satts ovanpå ett befintligt system, så sätts väldigt sällan felkoder när något strular med gasen. Själva motorn har en massa sensorer som är kopplade till bilens centraldator och kan därför sätta felkoder medan gassystemet i stort sett saknar dessa sensorer.

Hur ser din motortemperatur ut? Jag har läst om folk vars bilar slagit över från gas på grund av dåliga termostat/tempgivare. Det vi amatörer resonerat oss fram till är att det antagligen beror på att systemet kräver en viss temperatur för att köra på gas och om termostaten står öppen, eller om systemet luras av en dålig tempgivare så slår det över till bensin.

Kan ju vara värt att kolla?!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Min S60, 02:a gjorde likadant för några veckor sedan. En kväll kom jag körande i 90, bilen tvärdör plötsligt. Jag slår om till bensin och bilen går igång igen (automat) Provar UPPREPADE gånger att slå om till gas - varvid den dör varje gång. Kör hem, ställer bilen över natten. Dagen efter startar den som vanligt och allting fungerar prima!?!?

Jag körde den omgående till 14000-mila-service och bytte även filter till gastanken för att se om det kunde hjälpa. Mekanikern sade att han aldrig sett ett så smutsigt filter, men att det inte var HELT igensatt trots allt. (Jag fick se och lukta på det t.o.m :-)

Nu fungerar bilen problemfritt, men jag har bara kört 90 mil sedan service.

(Jag har faktiskt läst här på forumet att någon annan hade väldigt skitet filter, och man pratade om att vissa tankställen kanske saknade filter...)
S60: Image
Fiat Punto: Image
Krisbee
Posts: 1
Joined: 2009-07-09, 12:10
Location: Partille

Post by Krisbee »

Min V70 2004 gör samma sak sedan senaste servicen (12000 mil) då jag klagade på misständningar. Verkstaden uppgraderade programvara och istället för misständningar började motorn dö.
Snabb omkoppling till bensindrift hjälper för stunden. Om man efter att ha kört på bensin en stund stänger av motorn i ca 10 sek och sen startar motorn igen på bensin så kan man ibland därefter byta till gasdrift.

Den ska in på 14000-milaservice nästa vecka. Ska tipsa dem om detta forum.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hej Krisbee och välkommen till forumet!

Det är verkligen knepigt med dessa tjuvstanningar. Som jag skrivit tidigare så sätts ju sällan felkoder heller vilket gör det ännu svårare att hitta felet.

Det finns så många felkällor att det är omöjligt att säga vad det är. Man får använda uteslutningsmetoden. Gasfiltret, olja i tankarna, strulande tempsensorer m.m.

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går!! (Detta gäller även Fricko, hur har det gått för dig?)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gasapå
Posts: 16
Joined: 2008-01-05, 16:36
Location: Borås

Post by Gasapå »

Har också nyligen råkat ut för motorstopp under färd pga att gasdriften dog. Det är verkligen ingen rolig upplevelse, man är helt oförberedd och i värsta fall kan det vara direkt livsfarligt. Jag tycker det är mycket allvarligt att detta kan hända, det är ju en ren säkerhetsrisk. Förstår inte varför den inte kopplar över automaiskt till bensindrift som den normalt gör när gasen tar slut. Det blir genast olustigt att köra på gas eftersom man inte vet om, eller när, det händer igen. Hustrun vågar inte längre själv köra bilen på gas. Har varit inne på en Volvoverkstad men inga felkoder fanns. Anser att det måste vara en konstruktionsmiss från Volvos sida att detta kan inträffa.
Kan acceptera att gasdriften någon enstaka gång strejkar men absolut inte att konsekvenserna blir ett motorstopp.
Någon på forumet som har synpunkter eller som tagit upp detta med Volvo?
V70 Bi-fuel -04
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

En del som kan döda motorn på gasdrift är DFCO-magnetvalve på gasdelaren. Den skulle hålla gaslinjen öppen när man kör på gas. Om det fungerar inte, dvs. el kommer till valven, men valven stängs sig, centraldatorn har ingen aning att någon är fel, och har inte tid att slå på bensin innan motoren har dött.

Någon som har motorstopper, kunde kolla om det hjälper om en annan bi-fuelist som har inte motorstopper kunde hjälpa och DFCO-ventilen mixas på bilar. Om felen kommer med, vi har hittat felen. Ventilen skruvas med 22 mm hylsa.

Mvh, Hewey

p.s. kolla först att det är inte bara den el-kontaktor på DFCO-ventil som har inte bra kontakt. När du öppnar kontaktorn även en lite del, motorn dör.
Gasapå
Posts: 16
Joined: 2008-01-05, 16:36
Location: Borås

Post by Gasapå »

Tack för tipset, Hewey.
Jag är på semester och har inte möjlighet att kolla så mycket på det nu. Menar du att det kan vara glapp kontakt som orsakar problemet. Jag får motorstopp en gång i veckan ungefär men man vet aldrig när.
Ska tipsa min verkstad om det också så får vi se vad dom tror.
Kan man på nått sätt mäta DFCO-ventilen, om den är ok eller inte, om man nu inte har någon att byta med?
V70 Bi-fuel -04
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Du kan använda till exempel WD-40 för att rena kontakten. Du kan testa med batteriet hur ventilen fungerar, om du skruvar den lös. Vara säker om polariteten (+ & -). Men kanske felen kan också ligga på andra kontakten som el-kablar har.

DFCO är en alternativ som kunde göra en sådan motorstopp, men säkert där finns många andra alternativer. Någon annan har någon annat att försöka? Hoppas att felen hittas.

Mvh, Hewey
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Jag fick helt plötsligt samma problem med min bil att den dör under körning samt att den var svårstartad efter ett motorstopp. Min bil tände texten "bensindrift inkopplad" varje gång den stannade. Endast vid ett tillfälle gick den över i bensin (då hade jag ganska hög fart och det tog ett antal sekunder innan den gick igång igen på bensin. Annars var jag tvungen att stänga av bilen i 10-12 sekunder innan den ville starta igen.
Bilen satte aldrig några felkoder (kollat med PPC från BSR).
Under min felsökning lyfte jag upp tändstiften och såg att de var slitna, dock ej trasiga. Detta var volvo orginalstift som hade suttit i bilen de senaste 5200 milen. Dessa skulle bytas på nästa service enligt Volvos rekommendationer.
Efter tips på detta forum i en annan tråd att Rejmes rekommenderar NGK BKR6E stift så köpte jag en omgång av denna sort. Efter bytet fungerar min bil precis som den ska. Dock är det svårt att uttala sig om bilen går bättre med NGK stift.
Det jag kan säga nu är att bilen startar lätt, och växlar snabbt över till gas. Den går helt enkelt som den ska.
Det bör påpekas att jag kör aldrig på bensin, förrutom det lilla som går åt till start. Jag tankar enbart naturgas eftersom jag bor inom Eons naturgasnät. Enligt andra inlägg här på forumet verkar gasdrift slita mer på stiften.
På Mekonomen kostar dessa stift 62kr / st.
Min bil är fullservad på Bilia Malmö.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det kan ha varit jag som tipsade om NKG-stiften...:)

Ville bara lägga in en förklaring till varför bilen blir svårstartad när den dött från gasdrift:

När bilen går på gas är insuget fyllt med metan/luftblandning. Om den då stannar, på grund av något fel i gassystemet eller att man varit lite försiktig med gasfoten/snabb med kopplingen (på manuell) och fått tjuvstopp så blir det lite problem. Eftersom motorn är programmerad att alltid starta på bensin så kommer den spruta in bensin/luftblandning istället och denna kan inte antändas förrän metanet vädrats ut ur systemet. Det är alltså helt normalt att motorn är lite tjurig om man fått "tjuvstopp" när man kört på gas.

Hoppas att det inte blev för rörigt men jag ser ofta att folk nämner att motorn är svårstartad efter tjuvstopp och ville bara försöka ge en förklaring till att just det sällan har med orsaken till tjuvstoppet att göra...det är bara ett symptom! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Det stämmer att det var ditt tips Fred! Troligen hade vanliga Volvostift också fungerat om jag bytt till nya, men frågan är hur länge? Mina förra stift orkade inte en full intervall enligt Volvos serviceschema.
Har du fått höra något från Rejmes angående livslängden på NGK?
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Fred wrote:Hoppas att det inte blev för rörigt men jag ser ofta att folk nämner att motorn är svårstartad efter tjuvstopp och ville bara försöka ge en förklaring till att just det sällan har med orsaken till tjuvstoppet att göra...det är bara ett symptom! :D
Ååååååhfan. Det förklarar delvis en sak som hände mig för några år sen. Jag körde en S60 BiFuel, automat, som var lite kinkig på gasdrift - den spontandog gärna på tomgång. Så lyckades den dö för mig när jag köade precis i inloppet till Tingstadstunneln. Och jag lyckades inte få igång motorn igen. Dåligt kallsvettig jag blev när jag stod och blockerade en hel fil i Göteborgs trafikflaskhals nummer ett. Efter att jag hade försökt i ett par minuter så gick den igång igen, till min otroliga lättnad. Därefter körde jag inte det åbäket på gas nåt mer (det var en av SunFleets poolbilar som jag använde då och då - smart idé med bilpool när man bor i innerstan).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Micke77 wrote:Det stämmer att det var ditt tips Fred! Troligen hade vanliga Volvostift också fungerat om jag bytt till nya, men frågan är hur länge? Mina förra stift orkade inte en full intervall enligt Volvos serviceschema.
Har du fått höra något från Rejmes angående livslängden på NGK?
Meken sa inget specifikt angående livslängden men han sa att de fungerade mycket bättre till gasdriften. Jag tror nog att han hade nämnt något om de inte skulle hålla hela serviceintervallet.
Last edited by Fred on 2009-07-28, 20:48, edited 1 time in total.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Danni wrote:Ååååååhfan. Det förklarar delvis en sak som hände mig för några år sen. Jag körde en S60 BiFuel, automat, som var lite kinkig på gasdrift - den spontandog gärna på tomgång. Så lyckades den dö för mig när jag köade precis i inloppet till Tingstadstunneln. Och jag lyckades inte få igång motorn igen. Dåligt kallsvettig jag blev när jag stod och blockerade en hel fil i Göteborgs trafikflaskhals nummer ett. Efter att jag hade försökt i ett par minuter så gick den igång igen, till min otroliga lättnad. Därefter körde jag inte det åbäket på gas nåt mer (det var en av SunFleets poolbilar som jag använde då och då - smart idé med bilpool när man bor i innerstan).
Det borde dock inte ta ett par minuter att starta den. De gånger jag fått tjuvstopp handlar det om kanske tio sekunder...fast det är klart...om man inte känner till fenomenet kanske man inte låter startmotorn rulla så länge och då kan det kanske ta lite längre tid innan den hoppar igång. Kanske frestas man också att börja pumpa med gaspedalen vilket man ju INTE ska göra med insprutningsmotorer! :D

I en annan tråd har jag beskrivit om startproblem vid kall väderlek och kall motor. Dessa berodde på ett läckande membran i gasregulatorn som gjorde att insuget fylldes helt med metan. Resultatet var det samma: man var tvungen att dra runt startmotorn onormalt länge innan motorn startade.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
HenkeHeMan
Posts: 4
Joined: 2010-03-25, 10:03

Re: V70 BiFuel 04 Motorn dör vid gasdrift på 70-väg

Post by HenkeHeMan »

Jag har samma problem! Under riktigt kalla dagar i höstas/vintras betedde sig min v70 bi-fuel från 2002. Lämnade in den på service där de menade att det hängde på tändstiften.
Sen dess har den gått bra...tills igår, då den plötsligt dog efter tio minuters drift och samma sak idag.

Ska se om det har med filtret att göra, ska nämligen in på verkstad igen ändå snart.
HenkeHeMan
Posts: 4
Joined: 2010-03-25, 10:03

Re: V70 BiFuel 04 Motorn dör vid gasdrift på 70-väg

Post by HenkeHeMan »

Svängde förbi min Volvo-verkstad imorse, de gjorde en felkodskontroll (kostade 400:-!) och konstaterade (?) att Gasspjället var väldigt igensatt.
De kunde fixa det på plats och stört så det fick de. Totalt gick det på 1546:- (inklusive felkodskontroll) och ska, enligt dem, åtgärda problemet.

Om inte annat känner jag redan att bilen går "renare", inte lite ryckigt som den gjort ett tag.

Hoppas på det bästa.
bissemannen
Posts: 4
Joined: 2008-03-06, 13:10

Re: V70 BiFuel 04 Motorn dör vid gasdrift på 70-väg

Post by bissemannen »

Hej,

Har en S60 från 04. Vi råkade också ut för att motorn dog när den skulle koppla över till gasdrift. Lämnade in bilen och de konstaterade att det var en säkring som gått. De bytte den och sedan fungerade det klockrent ett par månader men sen återkom problemet. Efter säkringsbyte så gick säkringen direkt igen. Bilia tog då in bilen igen och konstaterade att det var en ventil till en av gastankarna som orsakade problemet. Efter byte av ventil fungerar den klockrent igen. Vi är dock 10000 kr fattigare :/

/Tobias
HenkeHeMan
Posts: 4
Joined: 2010-03-25, 10:03

Re: V70 BiFuel 04 Motorn dör vid gasdrift på 70-väg

Post by HenkeHeMan »

Felet har inte avhjälpts, har haft bilen tillbaka på verkstan och nu blir det dyrt...

Det verkar nämligen vara olja i tanken - vilket man kan läsa mer om i detta topic.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=36628

Skit också.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 BiFuel 04 Motorn dör vid gasdrift på 70-väg

Post by Hewey »

Hoppas verkligen att det hjälper då om det kostar mycket att tömma olja från tanken.

Jag har hittat mycket olja från min gassystem när jag tömmar oljaskiljaren, men det ser ut liksom ren motorolja och min bil går just fint nuförtiden. Men kanske det finns dåliga kompressorer där och oljan som kommer med gas är smutsig och kan blocka ibland tankventilen? Men det är lite hård att tro, jag är ganska säker att gasproducenter filtrar gasen efter kompressor.

Kan du berätta mera om din problem? När kommer det (tomgång/landsväg) eller i vilka situationer?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
HenBen

Re: V70 BiFuel 04 Motorn dör vid gasdrift på 70-väg

Post by HenBen »

Hej!

HeMan här igen, faktiskt, men med ny inloggning då den gamla tycks ha kajkat ur fullständigt.

Hur som helst, bestämde mig, efter mycken ågren för att inte åtgärda problemet omedelbart och dessutom få en "second opinion". Lasse på Volvo i Göteborg (där de har mer erfarenhet av gasbilar än här i Stockholm) sa att det förmodligen är gasregulatorn det är fel på. För, eftersom motorn visserligen dör på gasdrift men INTE slår över till bensin automatiskt (jag måste göra det manuellt), så tyckte han att det var bäst att börja med det. Det blir också billigare, kring sex och ett halvt tusen (istället för 15 för att göra rent gastankarna).

Så...det kanske blir det.
HenkeHeMan
Posts: 4
Joined: 2010-03-25, 10:03

Re: V70 BiFuel 04 Motorn dör vid gasdrift på 70-väg

Post by HenkeHeMan »

Huh.

Nu fick jag gamla inloggningen att fungera ändå. Mysko. Kanske ett gott omen?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 BiFuel 04 Motorn dör vid gasdrift på 70-väg

Post by Fred »

Tjena Hen*! :wink:

Har du provat att göra "bubbeltestet"? Är din bil segstartad när motorn är kall vid kall väderlek?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply