Volvo V70 går ryckigt på gasdrift

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Babbsan
Posts: 3
Joined: 2009-01-27, 18:30

Volvo V70 går ryckigt på gasdrift

Post by Babbsan »

Min V-70 -98 går ryckigt vid gasdrift. Känner någon till ngt om detta?
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

För att ha en chans att kunna hjälpa dig behövs mer information. Under vilka förutsättningar går den ryckigt? Kall motor, varm motor? Vid tomgång, acceleration, retardation, jämn hastighet? Är det vid alla hastigheter? Är det ENBART på gas eller går den ryckigt på bensin också etc etc.

Tänk på att ju mer information du ger desto lättare är det att ge en diagnos!

Sen borde du postat denna tråd under "Teknik & Driftproblem".
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Tråden flyttad till "Teknik & Driftproblem" och med lite mer input ska vi försöka hjälpa Babbsan att lösa problemet! :)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Jag har en V70 från år 2000, och det också gick ryckigt med naturgas. Med bensin det gick ganska bra, men jag kände att någon var fel. Slutligen finns det problemet, när cylinder 1 slutade att fungera med både bränslen. Jag växlade en ny tändspole for cylinder 1, och tada... Bilen går bra med båda bränsle.

Om du har inte växlat din tändstifter i den senaste tiderna, det är ganska säkert att du kan se om någon av din tändspolerna fungerar inte längre. Köp ny tändstifter (det originella från Volvo) växla dem, och inspektera de gamla tändstifter. Om en tändstifte ser ut annorlunda, det cylinder har ganska säkert en sönder tändspole.

Min bil har nu 22.000 mil, och efter en lite tid efter jag hade växlat den första tändspolen, det startade at känna att kanske en annan tändspole har mättat sig till sin livet. Den växlade jag alla andra tändspolen, så jag kan vara säkert att jag kan köra fri den nästa 20.000 mil. Jag rekommenderar den här operation för alla naturgasbiler över 20.000.

Best Regards, Hewey

"Sorry for the bad language"
Post Reply