Gasdriften har lite problem (Astra -99).

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
kallsund
Posts: 10
Joined: 2009-01-12, 23:19

Gasdriften har lite problem (Astra -99).

Post by kallsund »

Hejsan. (Jag editerar mitt föregående inlägg lite)
Köpte nyligen en Astra CNG -99. Igår bytte jag tändstift på den då jag hört att dom slits fortare på en gasbil. Efter detta funkar gasdriften riktigt dåligt.

Har nu bytt tillbaka till de gamla men problemet är kvar.

Bilen går bra på bensin men slår jag över på gas börjar det hosta och hacka efter ca 20 sekunder. Varvar jag upp så går det lite bättre men det är som att han inte får tillräckligt med gas. Tittade i serviceboken för gasdriften och han verkar inte ha blivit servad ngn. gång. Bilen har gått 20 000 mil.

Finns det ngt. filter som kan sätta igen tro?

När jag sedan slår över på bensin tänds motorlampan efter en stund. Dock går bilen utan problem igen

Har ngn. varit med om ngt. liknande?

Tack på förhand.
Kalle
roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

Gasfilter

Post by roffer »

På min Astra -01 sitter ett gasfilter i motorutrymmet, man kan följa ledningen till det. Min har gått 10000mil och jag har kört den sedan 8000mil och det som händer är att den ibland går hackigt vid övergången mellan bensin /gas. Det finns någon annan tråd här som handlar om tändstift och tänkasett på en astra
Opel Astra Cng-01
kallsund
Posts: 10
Joined: 2009-01-12, 23:19

Post by kallsund »

Hej, tack för svaret.
Jo nu tror jag att jag hittat filtret. Det står Necam på det och det är väl dom som gjort hela systemet(?) Ska in med den på opel nästa vecka så får dom kolla felkoder mm. Tror dock inte det är filtret eftersom motorlampan lyser när jag kör på bensin. Kanske är det tändkassetten ändå som spökar :?:



mvh
Kalle
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hello,

Var alla av de gamla tändstifterna likadan? Om en eller mera tändstifter ser olika än de andra, kan de vara sönder tändspolerna i dessa cylinder.

Om du kollar naturgasfilter, först måste du stänga naturgas ventilerna (där kan vara mera än en ventil) från det naturgasbehållaren, och då låt den motoren gå tills det naturgas ändar och det motoren dör ut. Då kan du öppna filter (ingen naturgastryck i motoren), och se ut om de finns mycket olja där (som kommer från naturgas station kompressorer).

Du kan växla en ny naturgas filter, om de gamla ser ut blockat, men jag tror att naturgas är ganska ren, så hur ska det filter komma blocket? När man just förlorar den kompressoroljan från det system (om det är ett problem), är det fint.

Alla som vill montera sin naturgas system, ska vara ansvarig av det system sin själv. Till exempel, min bilets naturgas filter läcker nytiden, därför att jag kunde inte spänna det tillräckligt tillbaka... Så kanske en dag min bil ska explodera : ) Men kanske det är det spännandet, som Do-It-Yourselfers söker...

Best Regards, Hewey

"Sorry for the bad language"
kallsund
Posts: 10
Joined: 2009-01-12, 23:19

Post by kallsund »

Hejsan och tack för svaren.
Tror jag kommit på det. Det var inte gassystemet alls utan kontaktstycket till ECU-enheten som hade dålig kontakt. Nu går den bra på både bensin och (framförallt) gas.

:D

mvh
Kalle
Post Reply