Zafira som fånar sig

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Prakah
Posts: 8
Joined: 2009-02-09, 02:56
Location: Göteborg

Zafira som fånar sig

Post by Prakah »

Hej!

Har nu kört min Zafira -08 några månader och varit nöjd hittills (bortsett från lite tomgångsinstabilitet, men det verkar ju inte vara ovanligt. Jag misstänker förresten att det i mångt och mycket är varvtalsregulator och laddningsregulator som inte är samtrimmade...). De senaste tankningarna har dock känts skumma eftersom jag kört slut på gasen avsevärt tidigare än beräknat och sedan inte fått i mer än ca 3/4 av normal fulltank vid några tillfällen och ca 1/2 normal fulltank nu senast.

Finns det något som man skulle kunna tänka sig "stänger av" en flaska - annat än skräp som sätter sig på något dumt ställe (kan tänka mig att det finns någon strypning med backventil för påfyllning)? Eller skall man misstänka tryckmätaren? Eller sitter det en magnetventil per flaska? Tankmätaren och omslag från gas till bensin verkar dock synkroniserade...

Alltid bra med andras erfarenheter innan man åker till verkstan!
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Om jag förstår dig rätt är det nog så enkelt att den tankstation du varit vid inte kunnat fylla hela din tank. Det händer då och då att trycket på stationen sjunker (för att gasen håller på att ta slut tex). Inte något problem i din bil alltså.
Min Volvo visar full tank om man tankar 3/4. Den visar även full tank om man tankar fullt, men då kan man köra några mil innan mätaren börjar sjunka. Visade din mätare att du hade full tank även när du bara tankade 1/2?
Prakah
Posts: 8
Joined: 2009-02-09, 02:56
Location: Göteborg

Post by Prakah »

Jo just det, mätaren visar fullt efter varje tankning. Efter att nu ha botaniserat på tyska forum är jag numera benägen att gissa att det är magnetventilerna på flaskorna som gett sig en efter en, vilket i och för sig är ganska märkligt men det stämmer väldigt bra på mina symtom och verkar (tyvärr) inte alls vara ett ovanligt fel.
Frisco
Posts: 2
Joined: 2009-11-24, 16:05
Location: Grästorp

Re: Zafira som fånar sig

Post by Frisco »

Hejsan! Har nog precis samma problem med min -05:a. En väldigt konstig sak är att 2 ventiler måste gått sönder precis samtidigt! Den gick direkt ifrån strax över 30 mil/påfyllning till hälften. Kanske ett kabelbrott?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Zafira som fånar sig

Post by Stålis »

Frisco wrote:Hejsan! Har nog precis samma problem med min -05:a. En väldigt konstig sak är att 2 ventiler måste gått sönder precis samtidigt! Den gick direkt ifrån strax över 30 mil/påfyllning till hälften. Kanske ett kabelbrott?
Hej och välkommen till forumet! Jag är inte helt säker men jag tror att gastankarna sitter i serie, vilket skulle förklara att du bara får halva räckvidden om ventilen mellan tank 2 och tank 3 strejkar.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Frisco
Posts: 2
Joined: 2009-11-24, 16:05
Location: Grästorp

Re: Zafira som fånar sig

Post by Frisco »

Tackar!

Nä, det lär vara för att elkretsen till tuberna är två-delad (De bägge tuberna framför bakaxeln är en elektrisk krets, de bägge bakom en annan)... Det som händer är att manöverspolarna rostar sönder (de bakersta skall vara känsligast p.g.a saltsprut från bakhjulen), sen blir det överslag varpå en (av 2) säkringar brinner av. Därav halveringen av aktionsradien. (Allt enligt "gasexperten" på ANA Trollhättan)
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Zafira som fånar sig

Post by joppe »

Fick häromdagen hem ett brev från Opel där det står att vissa modeller av Zafira och Combo har ett magnetventilfel.

Eftersom min Zafira -07 berörs av detta får detta utbytt gratis.

Tyvärr är det bara Svenska Bil Akalla här i Stockholm som kan göra detta,
vilket är fel sida stan för mig, men jag får lösa detta på något sätt.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Zafira som fånar sig

Post by joppe »

AArrgg.... :cry: visar sig nu att Akalla inte längre gör detta byte, utan att jag måste köra bilen till Västerås,
vilket är närmaste verkstad med behörighet som kan byta magnetventilerna. (Endast ett fåtal verkstäder har utrustning och kunskap att utföra bytet).

Jag har skickat mail till Opel Sverige för att få en förklaring, varför det inte finns någon annan verkstad i Stockholm som kan fixa bytet.
Borde ju finnas fler än en verkstad i hela Stockhom som mekar med gasfordon??

Bilen ska dessutom tillbaka till Kristinehamn där den köptes, för att på garanti byta koppling och AC-kompressor nästa vecka,
men dom har inte utrustning för att samtidigt byta magnetventiler.....suck....

fortsättning följer.........
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Zafira som fånar sig

Post by joppe »

:D Efter mycket mailande och ringande har nu Akalla bytt magnetventiler på min bil.

Jag slapp alltså åka till Västerås.

Meken var mycket trevlig och serviceminded, han bytte även något bleck i tutan som visst var ett vanligt fel på Zafira.

Skam den som ger sig :wink:

Jag har även fått kopplingen bytt på garanti i Kristinehamn, där jag köpte bilen, så nu rycker det inget när man ligger på dragläget...nice.

Gasa på
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Post Reply