Gasmätaren dör och därmed gasdriften

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Clifton
Posts: 13
Joined: 2009-01-03, 12:46

Gasmätaren dör och därmed gasdriften

Post by Clifton »

Har en Fiat Punto -05 som när den stått still ett par dagar eller mer visar noll på gasmätaren trots gott med gas i tanken. Bilen kan då bara köras på bensin. Ibland vaknar gasmätaren till liv spontant efter några körningar och motorn slår då över till gasdrift. Alternativt kan jag åka till gasmacken och tanka för att väcka gasmätaren och kan då köra på gas. Jag har testat att sätta på tankmunstycket utan att starta tankningen och bara låta den lilla mängd gas som finns i slangen pysa in och det räcker för att aktivera mätaren och därmed kunna köra på gas. Jag har en känsla av att problemet är värre i kyligt och fuktigt väder, men det är inte något säkert samband.
Någon med liknande erfarenhet eller tips om vad det kan bero på?
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Punto... Kan det vara så att du just köpt bilen på KVD? :-)

Hmmm, att man "väcker" bränslemätaren genom att ansluta gasmunstycket låter... otroligt... Jag antar att du ser två orange dioder på mätaren, så den är väl inte helt död?

Prova att köra ca 1000 meter med Punton, och därefter stanna bilen (dra ut nyckeln ur tändningslåset) Starta sedan om direkt och se om inte gasdriften går igång.

Resultat?
S60: Image
Fiat Punto: Image
Clifton
Posts: 13
Joined: 2009-01-03, 12:46

Post by Clifton »

Japp, bara bensinens oranga lyser(som markerar bensindrift) och gasens oranga (som markerar tom gastank) f ö helt mörkt, inga gröna dioder. Har försökt det du föreslår och liknande manövrer utan resultat .
Nej, det är inte köpt på KVD, jag köpte den ny för över 3 år sedan av en annan handlare.
Kan det vara tryckgivaren som hänger sig eller något annat fel i själva givaren så att trycket tycks vara noll? Att ett ökat gastryck häver problemet talar väl för något liknande.
Clifton
Posts: 13
Joined: 2009-01-03, 12:46

Post by Clifton »

Ytterligare ett förtydligande. När gasdriften kommer igång så lyser de gröna dioderna som de ska. Så dioderna är det inget fel på.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

jag tycker som det låter precis så som du säger att det är något fel med gasgivarna och när trycket ändras så kommer de igång igen på något sätt..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Clifton
Posts: 13
Joined: 2009-01-03, 12:46

Post by Clifton »

Tack för synpunkter. Har nu lagt märke till att antalet gröna dioder minskar en efter en och till slut har alla slocknat (det tar ett par dagar eller så). Innan alla gröna dioder slocknat kan motorn gå över till gasdrift när jag startar och de gröna dioderna tänds då snabbt en efter en och fullt ut. Men om bara den oranga gasdioden lyser går den inte över till gasdrift, vilket inte är så konstigt eftersom signalen är att gastrycket är för lågt ("tom gastank").

[size=18]Min fråga blir därför: var sitter gastryckgivaren i förhållande till tanken och sitter det möjligen en backventil mellan den och gastanken? För uppenbarligen är det inte trycket i själva tanken som givaren mäter. [/size]
Kribban
Posts: 10
Joined: 2008-05-14, 16:11

Post by Kribban »

Har oxå en Punto -05 som gått ca 3500 mil och har liknande problem som beskrivs. Oftast hjälper det att stänga av bilen o starta om...får du någon lösning på problemet så är jag mycket intresserad.
Clifton
Posts: 13
Joined: 2009-01-03, 12:46

Post by Clifton »

Någon gång har det hänt att jag fått igång gasen om jag startat om, oftast först efter att jag kört några sträckor. Du skriver att du har liknande problem, innebär det att dina gröna dioder slocknar en efter en när bilen inte körs?

Har nu ordnat tid på Fiat-verkstad. Får se hur det går.
metanrock
Posts: 2
Joined: 2008-06-20, 17:36
Location: Stockholm

Post by metanrock »

Hej Jag har en Punto och det har hänt en gång på det halvår jag haft den att den vägrat gå över på gas. Hade då startat på kablar då batteriet var slut. Efter att ha startat om så löste sig problemet. Det var säkert en annan orsak med troligtvis ett tillfälligt elfel.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

metanrock wrote:Hej Jag har en Punto och det har hänt en gång på det halvår jag haft den att den vägrat gå över på gas. Hade då startat på kablar då batteriet var slut. Efter att ha startat om så löste sig problemet. Det var säkert en annan orsak med troligtvis ett tillfälligt elfel.
Det var "stora rebooten" då :lol:
Skämt och sido det sitter med all sannolikhet en dator som styr när motorn skall slå över till gasdrift. Det kan vara så att den fick spatt när du startade med kablar.

Vid tillfällen då man kan misstänka fel på mjukvaran (blir alltmer förekommande i dagens elektronikstinna bilar kan det ofta hjälpa med reboot (omstart). Har själv praktiserat det vid ett antal tillfällen på en tidigare bil, motorstyrningen brukade lägga av eller som tillverkaren kallade det gå in i ett felsäkert läge. Om man då stängde av och slog på motorn så gick den som den skulle igen, detta höll på tills verstaden hade laddat ned ett program utan buggar.

Vi får väl vara glada så länge det inte sitter programvara från Microsoft i bilarna :lol:
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
matbo
Posts: 11
Joined: 2008-11-17, 11:19
Location: Linköping

Post by matbo »

Jag har samma problem som alla andra tydligen. Om bilen har stått i mer en ett dygn så slår den inte över till gas förrän efter att motorn kommit upp i arbetstemperatur. Har diskuterat med Fiat verkstad och dom tror att det kan vara en tryck/temp-historia. Har diskussion med bla försäkaringabolag om att få detta som maskinskada och sen byta den. Annars ligger ingreppet på ca 10 om man gör det själv.
Fiat Punto Bi-Power
Kribban
Posts: 10
Joined: 2008-05-14, 16:11

Post by Kribban »

Matbo, kan du beskriva mer ingående vad Fiat verkstaden tror det vara..
Vad innefattar ingreppet?
Detta verkar vara ett generalfel, har kollat på beskrivningarna på de Punto som varit till salu hos KVD och var o varannan verkar ha felet.
Kanske något man gemensamt skall trycka på Fiat om för att få det åtgärdat.
matbo
Posts: 11
Joined: 2008-11-17, 11:19
Location: Linköping

Post by matbo »

Jag är inte helt hundra på vad exakt det är, men jag kan fråga dom lite mer ingående nästa gång vi har kontakt och återkomma med svaret.
Fiat Punto Bi-Power
matbo
Posts: 11
Joined: 2008-11-17, 11:19
Location: Linköping

Post by matbo »

Dom har bytt en givare vid gastanken och en givare i motorn. Det enda detta löste var att den visar mer korrekt hur mycket gas det finns kvar. Problemet med att den inte slår över till gas efter att den stått stilla mer än ett dygn har dom fortfarande inte löst, men dom skulle ta en diskussion och återkomma i frågan. Får se om dom hittar en lösning.
Fiat Punto Bi-Power
Kribban
Posts: 10
Joined: 2008-05-14, 16:11

Post by Kribban »

Ok, jag följer med stort intresse, håll oss underättade! Man kanske skulle kontakta generalagenten, då det verkar vara ett vanligt fel kanske man har en lösning i Italien...
matbo
Posts: 11
Joined: 2008-11-17, 11:19
Location: Linköping

Post by matbo »

Den verkstaden jag har kontakt med för redan diskussioner med generalagenten för att få support på gasbilssidan. Så generalagenten bör vara medveten om detta.
Fiat Punto Bi-Power
matbo
Posts: 11
Joined: 2008-11-17, 11:19
Location: Linköping

Post by matbo »

Har kommer förmodligen den sista rapporten från mig i detta inlägg. Har varit i kontakt med verkstaden igen och dom sa åt mig att testa att starta mer än en gång utan kanske till och med 4-5 gånger innan jag körde iväg. Så förra helgen stod bilejn som vanligt och på måndagen så startade jag bilen ett antal gånger. på typ 4:e försöket så slog den över till gas. Jag kontaktade verkstan och sa att den slog över efter att antal försök. Till svar får jag att det var precis vad han räknat med, men det finns inget att göra åt detta utan det är något man får leva med. Påpekade att generalagenten borde ha någon mer lösning/ar på detta probelm. Dom har varit i kontakt med generalagenten och fått diverse råd om hur dom ska åtgärda detta, men inget av föreslagna åtgärder tycks fungera. Som exempel kan man nämna att ett av generalagentens tips på detta var att kontrollera att gaskranarna är öppna, även fast dom förklarat att den slår över till gas efter ett antal försök. Detta tyder på att man tyvärr inte kan ställa något hopp till generalagenten heller. Så alla ni som har samma problem kan väl testa med att starta och sen slå av motorn ett antal gånger och se om detta fungerar. Så får vi se om det är fler som blir "avhjälpta" med sitt problem.
Fiat Punto Bi-Power
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Pröva att kontakta Miljöbilscenter i Göteborg. De har generalagentur på Fiat, egen verkstad och satsar på gasbilar. Dessutom arbetar de med gaskonvertering. Vore väl själva f-n om inte de kunde fixa problemet...
Kribban
Posts: 10
Joined: 2008-05-14, 16:11

Post by Kribban »

Det är precis så jag gör för att kunna köra på gas, måste starta om bilen oftast flera gånger...
Så svaret du fått från Fiat är alltså att dom tycker att deras kunder skall acceptera problemet!?
matbo
Posts: 11
Joined: 2008-11-17, 11:19
Location: Linköping

Post by matbo »

Det är väl den Fiat verkstan som jag har varit i kontakt med som sagt att jag får leva med problemet. Men det beror på att dom inte får några fler tips ifrån generalagenten och kan således inte avhjälpa problemet, så man skulle kunna säga att Fiat indirekt tycker att man ska leva med detta.
Fiat Punto Bi-Power
Clifton
Posts: 13
Joined: 2009-01-03, 12:46

Post by Clifton »

Ja så är det Matbo; vi har nog kommit till vägs ände. Har nu ungefär samma erfarenhet som du, vilket jag beskrivit i denna tråd och i "forts på gasmätaren dör". Känns inte särskilt förtroendegivande från generalagentens sida, de verkar famla i blindo alternativt köra brända jordens taktik. Om det är ett vanligt problem på Fiats gasbilar, vilket generalagenten har tillstått för min verkstad, skulle det kunna kosta Fiat en hel del om man tog ett ansvar för det. Kanske jag har fel i mitt antagande, tänker nog ta kontakt med generalagenten och åtminstone uppmärksamma dom på vad som skrivs på dessa sidor. Bäddar knappast för någon framgång med gas-Grande Punton som kommer i år.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Tycker inte ni skall acceptera det där.. Hade jag haft en fiat så hade jag gått vidare upp till VD nivå på Fiat globalt tills de hade en lösning på det hela.. Ni skall ju kunna använda era bilar precis som en vanlig bil!

Man skall inte behöva starta om bilen 4-5 gånger för att den skall fungera normalt... Det där borde de fixa åt er avgiftsfritt efter alla problem ni har haft!
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Kanske läge att ställa en fråga på nåt av de italienska eller tyska forumen? Kanske de kan tänka sig att ta en diskussion på engelska.

http://forum.ecomotori.net/index.php?s= ... owforum=24

http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewforum.php?f=1
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Om många Punto-ägare har detta problem kan ni till ledningen för Fiat i Sverige framför att om de inte går till botten med detta problem så kommer ni att väcka ett gruppåtal mot Fiat.
Opel Zafira CNG -08
janwen
Posts: 4
Joined: 2007-07-30, 00:36

Re: Gasmätaren dör och därmed gasdriften

Post by janwen »

Hej!

Jag har problem med min Punto och tänkte ta upp tråden för att se om fler än jag har samma problem. Jag har en Punto -05 (står -04 i vissa papper) som gått ca 5000 mil och mitt problem liknar Cliftons. Innan problemen uppstod har den gått felfritt och gasen har alltid slagit till efter ca en sekund. Bilen uppvisar nu en mängd felsymptom förutom att den har börjat gå MYCKET ryckigt. Vid dessa tillfällen växlar bilen ideligen mellan gas/bensin.

Det första större problemet var att bilen helt dog vid motorvägskörning. Jag trodde att den skulle hosta igång om jag rullade vidare men den var totalt död som om den helt saknade bränsle. När jag kopplade ur och lät motorn sluta rotera började laddningslampa mm att lysa som väntat. Därefter släppte jag upp kopplingen igen och motorn gick igång för att gå de sista milen till jobbet utan problem. På hemvägen samma dag hände exakt samma sak.

Vidare har tankmätaren har börjat flimra för att sedan helt slockna, förutom bensindioden. Bilen går då naturligtvis på bensin, vilket alltid sker felfritt. Om jag då stannar, stänger av motorn och startar igen slår den snällt över på gas. Tyvärr håller det inte utan det blir hopp/skutt och/eller flimmer och sedan över till bensin igen.

Motorlampan har också lyst till och från vid gasdrift. Vid bensindrift har den genast slocknat. Jag har nyligen bytt kamrem då man också läste av felkoden "P0190 Gas pressure S.C to ground / O.C Intermittent". Jag tolkar det som att det kan betyda att det är en tryckgivare som strejkar och att bilen faktiskt blir utan bränsle vid gasdrift.

Är det någon som har liknande problem och några ideér? Har någon en utförlig beskrivning av gassystemet inkl skiss? Känner någon till en skicklig gasverkstad. Kunnandet är kanske inte så utvecklat hos min märkesverkstad i brist på erfarenhet.

Janne
Post Reply