Läcker gas efter tankning!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Läcker gas efter tankning!

Post by MartinF »

Fick just ett telefonsamtal från min sambo som lätt panikslagen konstaterar att bilen läcker gas efter tankningen. Det pyser från munstycket.

O-ringen sitter kvar, så det är inte den som spökar. Kan det vara nån ventil som kärvar? Det är minusgrader och har varit fuktigt inatt.

Hon lyckades få den att pysa lite mindre genom att koppla på och av tankmunstycket ett par gånger men det läcker fortfarande.

Vad göra?!?!

Kan väl lägga till och hon är på väg till veterinären med hunden och har en 3-månaders pojke i bilen, så att åka till verkstan och ställa sig i nån slags kö går inte just nu.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Bäst att låta bli att parkera inomhus kanske...

Hoppas att det löser sig.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Som tur var slutade pysandet en stund senare. Kanske när temperaturen steg över noll.

Dock otäckt om det skulle återkomma. Nån som har erfarenhet av liknande eller idé om vad som kan vara fel?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

Har ingen erfarenhet av problemet men kan tänka mig när det är kallt att kulan som ska täta kanske fryser fast eller nått.. Komprimerad gas är väl ganska kall i sig oxå? Kaske smörja eller frysskydda ventilen med nån spray? Som sagt vet inte men en fundering alla fall.. Nån gång när jag inte fick på tankmunstycket helt rätt pös det en del oxå.. Kanske nått sånt som hände?

Har själv märkt av att på sistone har min blivit lite otät när man ska tanka, bla i Trelleborg så kunde ja inte tanka för jag inte fick munstycket tätt.. samma här hemma i åstorp när jag vickade lite på tankmunstycket under tankning, måste va o-ringen som börjar bli sleten...
Opel Astra CNG -04
Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag tror inte det är o-ringens fel.. jag tror det är tankmunstyckerna som är slitna i kombination med dåligt tryck i tanken på bilen.. har hänt mig några gånger.. en av pumparna på 421 beter sig så.. (den närmast där man kör upp till tankstationen) alltså när du svängt höger och har tankstället framför dig, pumpen närmast på höger sida.. Har man dåligt tryck i tanken på bilen så pyser det munstycket när man kopplat på det och tills trycket kommit upp till 20-30 bar.. då blir det tätt igen..

munstycket ställer sig lite snett mot nippeln på bilen pga att själva slangen tynger ner munstycket.. men den ställer sig sedan rakt ut när trycket ökar...

Det är min teori iaf ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Men alltså, det är inte vid själva tankningen det läcker och pyser. Det är efteråt, när man kopplat bort tankmunstycket. Bilen står alltså för sig själv och pyser.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag föreslår ett verkstadsbesök. I värsta fall måste nog tanknippeln bytas.

Jag hittade följande bild som visar ungefär hur en tanknippel ser ut i genomskärning. Den inre O-ringen kanske har skadats?

Image

Sätter du alltid på "gummitutan" efter tankning för att skydda ventilen?
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Någon gummituta finns inte på vår bil. Fanns det original på Golf BiFuel?
Tanklock finns ju, men ingen "tuta".
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hello,

Jag hade också det samma problem med min bil i vinter. En dag när jag kom till tanka, det var igen mycke kallt, jag ställde läppomada till min läppor, och tänkte att kanske den O-ringen i tanknippeln skulle villja ha det också. Då bredade lite läppomada i den O-ringen, tankade, och voila... Tanknippel läckte inte längre efter tankningen!

Vad var den orsaken då? Jag är inte någon Einstein, men jag försökt att tänka om det icke desto mindre. En torr O-ring producerar läckningen. Och på något sätt läckningen under tankningen också producerar läckningen efter tankningen. Det läckningen under tankningen avkylar den tanknippeln och producerar is inom den tanknippeln. Och i vintertid den tanknippeln är ju kallare i start. Så även en lite läckningen under tankningen producerar is i vintertid. Och när den tankningen slutar, is stannar mellan skarvställerna i nippeln, och den ventil fortsätter läckningen efter tankningen. Och när läckingen bara fortsättar, mera is produceras.

Även en liten läckning förhindrar använding av en gummitutte, om tutten har ingen hål. En liten läckning gör ingen ont, men när man smörjar sin O-ring, inte ofta läckning produceras.

p.s. Having a dry O-ring is though a handy way to make a little ice for your drink during summertimes... : )

Cheers, Hewey

"Sorry for the bad language"
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Välkommen till forumet Hewy.. Första personen jag ser i forumet som kommer från Finland! :)

Fin förklaring där Hewy.. Hehe.. Det var lite svårt att förstå vad du menade i början av inlägget.. men sen förstod jag.. "Gummittutte" haha... in english: RubberTit ... lol .. ;)

Din teori Hewy om jag förstod det rätt var att när det är kallt ute och tankmunstycket läcker så kyler det ner nippeln ännu mer och det bildas is, denna isen gör sedan så att det läcker även efter tankning..


Ett tillägg till detta.. Har för mig jag läste nånstans att det finns en backventil som sitter en bit efter påfyllningsnippeln som gör att gasen inte skall kunna läcka ut via munstycket... Har jag drömt detta? Kanske inte är samma på alla bilar heller ...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Tackar Taz, jag har sökt efter en bra naturgas forum, och ForumGas ser ut mycket lovande. Här i Finland finns bara någon naturgaskörare, så det finns ingen bra forum heller.

Jag vill roa er med min jättefina svenskan : )

Ja, det var min teori. Rätt eller fel, men O-ring smörjninger hjälper i alla fall.

Jag tycker också att på någa bil kan finna en backventil efter påfyllningsnippeln. Men då läckningen produceras, måste antingen den backventilen ha också is, eller där finns ingen backventil i den bilen. Jag gissar att min bil har ingen backventil.

p.s. finns det billiga reservdel webshoppen i Sverige, som säljer Volvo reservdelar? Min katalysator gick sönder när jag måste körä lite med fyra cylinder. I den officiella Volvo eftersäljare de prisena är idiotisk hög.

Med vänliga hälsar, Hewey
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Hewey wrote:p.s. finns det billiga reservdel webshoppen i Sverige, som säljer Volvo reservdelar? Min katalysator gick sönder när jag måste körä lite med fyra cylinder. I den officiella Volvo eftersäljare de prisena är idiotisk hög.
Hej Hewey! Jag har ingen volvo, så jag har ingen egen erfarenhet, men det finns en webshop som påstår att de har billiga delar till volvo och saab. De har annonserat en hel del i svenska motortidningar de senaste månaderna: http://www.skruvat.se/

Du kanske kan prova med dem.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

skruvat.se ska tydligen vara bra, har inte testat själv dock. Annars kan du alltid kolla in http://www.bildelsbasen.se, det är alla auktoriserade bilskrotar i Sveriges databas. Där kan man också efterlysa delar om man inte hittar det man behöver.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hallo Stålis och Fred,

Tack för de tipsen. Kanske är det mest enkelt och billigast att köpa en ny universal katalysator, och svetsa den med universal avgasrördelar. Här finns också likadana billiga katalysatorer.

Mvh, Hewey

p.s. I går märkade jag att en undertryck kopplingstycke mellan sugserien och naturgas tryckregulator hat gick sönder. Ingen mirakel att motoren bar sig illa åt. När jag bromsade och motoren var i tomgång, det kunde även dö ut i värsta fall. Nu går det mycke duktigt igen : )
Post Reply