Bensinmätare visas vid start?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Johan_Gu
Posts: 3
Joined: 2008-04-03, 22:41

Bensinmätare visas vid start?

Post by Johan_Gu »

Hej!

Jag har en V70 2005, kör i princip all körning på gas. Mitt lilla problem eller mest reflektion är att bensinmätaren kommer fram på displayen när jag startar motorn. Detta har inte hänt förut men nu dyker den upp vid varje start. Är det någon som vet vad detta beror på eller om det är ett val man kan göra på något sätt?

Tack på förhand!
-Johan
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Volvo startar alltid på bensin och körs på bensin tills motorn uppnått en viss temperatur. Under denna tid visas bensinmätaren i textfönstret och den slocknar så fort bilen börjar gå på gas. Fullt normalt. Möjligen kan det gå så fort att man inte tänker på det om motorn är varm redan vid start. Sen kan du även bläddra fram bensinmätaren med spaken på väsnter sida så att du ser bensinnivån även vid gasdrift men det får du göra efter varje start så det är väl knappast det du menar?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Häromdagen visades inte min bensinmätare när jag kallstartade min V70N. Dagen innan detta hände så hade jag direkt efter start av motorn manuellt släckt bensinmätaren innan gasdriften kopplades in.

Nu visas dock alltid bensinmätaren igen när jag startar oavsett hur jag beter mig med manuell släckning av den. Möjligen att det kan finnas någon koppling till hur mycket bensin som finns kvar? Jag har precis kommit ner till halvfull bensintank (stadigt fyra block kvar på bensinmätaren) och hade inte tänkt tanka bensin på länge, så om någon med mer än halv bensintank kvar i sin S60/V70N/S80 kunde testa att släcka bensinmätaren manuellt efter start av motorn för att se om min teori stämmer så vore det lite intressant. :)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jag tycker att bensinmätaren generellt lever sig egna lilla liv. Jag har aldrig märkt att den inte visats vid start, dock har jag märkt att den visar helt på tok ibland. När jag vet att jag har en nästan full tank så har den flera gånger visat under halv tank. När jag sedan stängt av och startat bilen så har den hoppat upp till full indikation igen. Är det någon som vet om det är mekaniska sensorer eller om de är elektriska? Om de är mekaniska kan man ju tänka sig att min kärvar lite ibland...

Problemet är ju inte så stort men det är lite mysko... :)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Båda bränslemätarna i min V70N får också fnatt ibland och visar tomma tankar när jag startar bilen. Efter en stunds körning, eller om jag bara vrider av tändningen och försöker igen, så visar de korrekta nivåer. Rimligen måste det vara en mjukvarubugg eftersom det är högst osannolikt att båda givarna skulle krångla samtidigt.
dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

Post by dobese »

Jonas wrote: Volvo startar alltid på bensin och körs på bensin tills motorn uppnått en viss temperatur. Under denna tid visas bensinmätaren i textfönstret och den slocknar så fort bilen börjar gå på gas. Fullt normalt. Möjligen kan det gå så fort att man inte tänker på det om motorn är varm redan vid start.
Ett tips är att installera motorvärmare. Har inte sett min bensinmätare på riktigt länge då motorn är varm när jag startar. Har funderat på koppla in kupevärmaren också, men det får nog dröja tills minusgraderna kommer.
V70 Bi Fuel -06
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Skulle tro att alla eller nästan alla V70N och S60 har motorvärmare från början. Jag använder min flitigt vilket gör att jag bara behöver köra några hundra meter innan gasen slår till och bensinmätaren släcks, iaf så länge det inte är minusgrader ute.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Min V70N -02 har inte motorvärmare. Det är dock inget jag lider av då jag varken har tillgång till el i mitt garage eller regelbundna arbetstider! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

V70 -03
Normalt så visas mätaren vid start då den går på bensin för att sedan släckas vid övergång till gasdrift.
Man kan dock få fram bensinnivån vid gasdrift.
Man kan även släcka bensinnivån vid bensindrift om man vill, dock tänds den igen då endast 1 "plupp" bensin finns kvar och då lyser även varningstriangeln upp.
Sen tycker jag att de är lite si och så med detta men det kan ju bero på att man kommer åt spaken och inte tänker på det och ändrar funktion.

Mvh /Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Ett litet tillägg: Om man har den inbyggda telefonen, som jag har, så har jag för mig att bensinmätaren kommer fram av sig själv om man stänger av telefonen...fast jag minns inte helt säkert hur det var med det. 8)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply