Tanka gas i Europa??

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Robert Lindberg
Posts: 3
Joined: 2008-07-25, 16:33
Location: Västerås

Tanka gas i Europa??

Post by Robert Lindberg »

Köpte en V70 bi-fuel 2005 i våras efter att tidigare åkt diesel i 20år. Tog förra veckan Volvon till jobbet i Amsterdam för första gången.

Tankade upp i Malmö vilket räckte en bit i i Tyskland. Blev aningen förvänad då anslutningen inte passade på första macken jag stannade på runt Lubeck. Samma sak vid ytterligare 4-5 tankstationer efter autobahn i Tyskland o Holland. Kollade på några tyska gasbilar, helt annan anslutning!? Ringde till Volvo support i GOT, de hade hört talas om problemet men hade ingen lösning. Ringde även o pratade med en kille på gasföreningen som upplyste om att man inte kan tanka LPG, endast CNG. I holland finns endast en handfull CNG mackar och i Tyskland är det mest LPG mackar enligt infot på nätet.

Känner att jag missat något vesäntligt i informationen. Jag trodde man kunde tanka obehindrat i stordelen av EU. Finns det någon som VET vad som gäller och hur man får i gas i tankarna. :?:
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Tror det finns en konverter man kan köpa...minns detta varit upp i en tråd nyligen här på forumet iallafall.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Du behöver ingen adapter i Tyskland, däremot i Italien. Att du inte kan tanka LPG beror främst på att det inte är en LPG-bil du köpt :wink:

Volvos Bi Fuel är CNG-bilar och du måste då tanka på CNG-stationer förstås. Lite som att hålla isär diesel och bensin - fast inte helt självklart för den oinsatte som precis köpt gasbil, det har jag full förståelse för.

LPG = Gasol och lågt tryck

CNG = Natur- och biogas med betydligt högre tryck.

I tyskland finns väl runt 1000 CNG-stationer (give or take) idag. Iallafall var det ditåt man strävade sist jag kollade då det fanns 700st.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Robert Lindberg
Posts: 3
Joined: 2008-07-25, 16:33
Location: Västerås

Post by Robert Lindberg »

Tack för råden. Tog nog för givet att det skulle vara enklare att, dessutom har jag hört flera motsägelsefulla fakta från div aktörer, bl.a Volvo kund supp. Om det finns så många som 700-1000 cng mackar i Tyskland så verkar det som dessa är koncentrerade till andra områden och inte efter routen Puttgarden-Denekamp (ca40mil). Ska dock kolla mer exakt då jag åker hem på måndag. Ringde förresten till den enda CNG macken i Amsterdam, som ligger vid Schiphool, fick veta att de säljer naturgas (lika med LPG enligt damen) och att anslutningen är den samma som på all gasfordon samt att man inte säljer om inte avtal tecknats först.

Kontentan blir att det funkar hyfsat bra med biogasbil om man kör lokalt på hemtrakten, i mitt fall Västerås och runt mälardalen, men blir jäkligt bökigt om man åker långt och då speciellt utomlands..
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Naturgas = 95-98% metan; i stort sett samma som biogas fast med fossilt ursprung.

LPG = blandning av propan och butan; dvs. helt annan sammansättning.
LPG står för Liquefied Petroleum Gas. CNG står för Compressed Natural Gas.

Damen menade nog något annat eller också var hon totalt okunnig...

/track_snake
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Robert Lindberg wrote:Om det finns så många som 700-1000 cng mackar i Tyskland så verkar det som dessa är koncentrerade till andra områden och inte efter routen Puttgarden-Denekamp (ca40mil).
I Tyskland hade jag inga som helst problem att hitta gasmackar fastän att jag inte hade dem i GPS:en.. Det är dock inte så bra skyltat på Autobahn än.. Jag såg bara en enda skylt som stod CNG på.. De mesta skyltarna står LPG på..

Ett tips! kolla in cngprices.com så ser du på kartan där var mackarna ligger i Tyskland.. Första macken efter putgarden kommer du till efter ca 3-4mil.. Den tankade jag på .. Först tankade jag i helsingborg eftersom danmark inte hade nån gas o sen tankade jag på första macken i Tyskland.. Körde på gas hela tiden där imellan.

Tankmunstyckena i Tyskaland är riktigt fräcka också.. (den nya varianten på den nya tankställerna) den ser precis ut som ett vanligt tankmunstycke.. Nästan som ett pistolgrepp.. Man sticker in munstycket på nippeln i bilen o sen trycker man bara på handtaget så fastnar det hur lätt som helst.. Mycket lättare än munstyckerna som finns i sverige :)

Däremot i Frankrike och Spanien är det SVÅRT att hitta gas kan jag upplysa om.. Testade 5 mackar utan nån framgång... :( ..

Lycka till och glöm inte cngprices.com ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Robert Lindberg wrote:Tack för råden. Tog nog för givet att det skulle vara enklare att, dessutom har jag hört flera motsägelsefulla fakta från div aktörer, bl.a Volvo kund supp.
Det är bara att beklaga om dom inte kan ge vettiga svar. Det är som jag nämnde tidigare ungefär samma sak som att dom skulle svara att det är OK att tanka 95 oktanig bensin i dieselbilen.
Robert Lindberg wrote:Om det finns så många som 700-1000 cng mackar i Tyskland så verkar det som dessa är koncentrerade till andra områden och inte efter routen Puttgarden-Denekamp (ca40mil). Ska dock kolla mer exakt då jag åker hem på måndag.
Dom är spridda ganska jämnt över Tyskland, det finns bra översiktskarta uppdaterad i Juli 2008 och en PDF-lista på arton A4-sidor med adresser och allt, dessa hämtas från http://www.erdgasfahrzeuge.de under menyn 03. Tankstellen Tankstellenfinder. Där finns också ruttpalnerare etc för att hjäpa dig att hitta stationer efter vägen.
Robert Lindberg wrote:Ringde förresten till den enda CNG macken i Amsterdam, som ligger vid Schiphool, fick veta att de säljer naturgas (lika med LPG enligt damen) och att anslutningen är den samma som på all gasfordon samt att man inte säljer om inte avtal tecknats först.
Anslutningen är inte samma på alla gasfordon nej, hon kan inte haft klart för sig hur det ser ut i verkligheten. LPG är inte vanlig naturgas heller nej. Synd för dom ställer bara till det när dom ger felaktiga svar. Du kanske har sett inlägget tidigare men det finns annars en tråd just om stationer och betalsätt i Holland här på forumet, se http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=823
Robert Lindberg wrote:Kontentan blir att det funkar hyfsat bra med biogasbil om man kör lokalt på hemtrakten, i mitt fall Västerås och runt mälardalen, men blir jäkligt bökigt om man åker långt och då speciellt utomlands..


Sverige från Västerås och söderut, Tyskland, Italien går bra. Österrike och Schweiz är på god väg. Holland har som sagts tidigare några stationer, Norge (Fredrikstad, endast dagtid vardagar), Finland (8-10 stationer), Spanien, Frankrike har enstaka stationer. Så bökigt tycker jag inte det är och jag hoppas att du inte ska behöva känna så heller om du bara får riktiga svar istället för förvirrande tvetydigheter från okunnig personal på diverse infocenter. Det fungerar bra, speciellt om man tankat sin GPS med uppdaterade uppgifter om CNG-stationer och/eller tagit med sig uppdaterade kartor/listor för det land man ska till. Inte speciellt mycket merarbete då dessa tillhandahålls på ett flertal websiter.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Första tyska mack med fordongas är Oldenburg in Holstein-Nord(motorväg A1 / E47 /AS9) Star Station(K41 vänster på Burgtorstraße till Oldenburg in Holstein)

Nästa macken är:
Neustadt in Holstein-Mitte(motorväg A1 / E47 /AS14) Star Station(L309 vänster på An der Bundesstraße, Eutiner Straße till Neustadt in Holstein)

Lübeck-Zentrum (motorväg A1 / E47 /AS22) AVIA Station 24h-Service(K26 höger på Stockelsdorfer Straße till Zentrum, i rondell 3. gatan Bei der Lohmühle).

Rheine-Nord(motorväg A30 / E30 /AS7) Esso Autohof Station 24h-Service(B70 höger på Holsterfeld 0,3 km till skilt Autohof - Salzbergen)

Fordonsgas - tittar på vägmärken CNG eller Erdgas och Erdgastankstelle.

Info:
Oldenburg in Holstein till Salzbergen 39 mil
Salzbergen till Amsterdam 20 mil



Trevlig resa

CNG-Driver
Image
Robert Lindberg
Posts: 3
Joined: 2008-07-25, 16:33
Location: Västerås

Post by Robert Lindberg »

tack för alla goda inputs. aterkommer med en feed back da jag kommer hem.
Bassmann
Posts: 4
Joined: 2008-07-28, 19:32
Location: Tyskland

Post by Bassmann »

Hej!

This is my first posting on Your site. I saw a link to this forum at www.erdgasfahrer-forum.de . My Swedish is very bad, only some few words, but I think I can give some hints, hoping that they are useful. I am a moderator in that forum, where we try to give international hints as well.

There is one more german site, where You can find the addresses of cng-fillingstations: http://www.gas-tankstellen.info . There You will find foreign gas-stations as well, especially those from Austria and the Netherlands. And there is a download-area (POI-on-demand), where You will find preconfigured files for different after-sales-navigation-units, such als TomTom, Garmin, NavTeq etc... Perhaps You might switch to the english version.

If You find it useful and if You want Your swedish filling-stations to get into that database, I might help to find the right contact. Database-users are able to send suggestions to the admins, but those admins will have to switch the new set of data free, so that they can only be seen by the public after that. And: The admin should be able to be there and see himself, that the data are correct, or the admin should phone some official, who runs that filling-station (thats why telefone-numbers are so very important). And: I dont think that anyone in Germany will be found to do that phoning... So: Ask me, if You want to know, who You should talk with.

Mycket tak (for reading all this)
Yours!
Bassmann
Post Reply