Stannar efter tankning

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
olofmogren
Posts: 2
Joined: 2008-06-11, 10:55
Location: Göteborg
Contact:

Stannar efter tankning

Post by olofmogren »

Hej allesammans. För en dryg månad sedan köpte jag en Golf Variant från 1996 som enligt föregående ägare konverterats av VW i Tyskland på uppdrag av Stockholms kommun. Sanningshalten i detta har jag inte kunnat verifiera, och jag vet alltså inte vad det är för delar (i bränslesystemet) i bilen. (I bilregistret står helt korrekt att bilen har bensin och fordonsgas som drivmedel).

Jag fick bilen billigt (8000kr) pga defekt automatlåda. Efter växellådesbyte (~10000kr) så går nu bilen fint och vi är väldigt glada över den.

Nu till problemet. Vi tankar bilen med gas. I Göteborgstrakten kör man tekniskt sett på en blandning av naturgas och biogas, även om vi har "gröngas-avtal", så i praktiken ska vi vara klimatneutrala. Jag har för mig att Göteborg Energi säger att det är cirka 30% biogas i gasnätet. Ibland när bilen är nytankad på gas, och vi ska åka iväg, så startar bilen, men dör direkt efter en eller två sekunder. Det hjälper inte att nöta på startmotorn, det enda som hjälper är att slå över till bensindrift. Sedan brukar jag testa att slå över till gas med någon minuts mellanrum och oftast brukar den fungera felfritt igen efter 15-20 minuter. Eftersom jag inte vet hur konverteringen skötts, så vet jag heller inte om bilen startar på gas eller bensin. Kanske är de första en eller två sekundernas drift bensindrivna?

Felet uppstår inte varje gång jag tankar, men uppskattningsvis varannan. Jag har inte märkt skillnad på när jag tankat ren biogas (Kristianstad och Örebro om jag har rätt?), fast de flesta gångerna tankar vi alltså Göteborgs blandgas. Jag har försökt att diagnosticera genom att inte tanka helt fullt, men det är lite svårt att förutsäga hur mycket som ska gå i, då jag tror det är olika tryck på olika pumpar runtom i landet. Ibland får jag i 18Nm3, och ibland inte mer än 16Nm3. Båda siffrorna gäller då bilen varit helt tom innan tankning.

Kan någon förklara detta?

Och som bonusfråga: Vet någon vad för delar som sitter i min bil? Kan jag ta reda på detta? Är det troligt att det är samma delar som sitter i senare (fabrikstillverkade) Golf Bi-Fuel? Och hur hittar jag dokumentation över dessa?

Inne i kupén sitter en omkopplare med ett stort B i ena läget och ett stort G i andra. Bredvid den sitter en lysdiod som blinkar där gasen är slut, och de första sekunderna när man startar motorn (kanske indikerar denna att man kör på bensin?). När ovanstående problem uppstår blinkar denna lysdiod. En annan liten panel med fyra gröna lysdioder indikerar trycket i tanken.

Tack på förhand!
VW Golf IV Variant 2.0 Bi-Fuel 2003 - Biogasbil
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stannar efter tankning

Post by Sven »

olofmogren wrote: Jag har försökt att diagnosticera genom att inte tanka helt fullt, men det är lite svårt att förutsäga hur mycket som ska gå i, då jag tror det är olika tryck på olika pumpar runtom i landet. Ibland får jag i 18Nm3, och ibland inte mer än 16Nm3. Båda siffrorna gäller då bilen varit helt tom innan tankning.

Kan någon förklara detta?
Hej och välkommen! Grattis till gasbilen!

Det är olika tryck i olika pumpar, och ibland kan pumparna också ha brist på gas. De nya pumparna, som fyller tanken snabbare, har sannolikt bättre kompressorer.

De problem du beskriver känner jag igen från andra medlemmar här på forumet. Jag har inte själv haft samma problem och är inte tillräckligt insatt för att ge dig ett adekvat svar, men snart kommer säkert svar från de andra.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply