Pratade med en kille från Foronsgas när jag tankade.

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Thomas Johnson
Posts: 14
Joined: 2008-04-07, 15:03

Pratade med en kille från Foronsgas när jag tankade.

Post by Thomas Johnson »

När jag stod och tankade på Ringön i Göteborg igår så dök det upp en killen i en Fordonsgas bil. Han hoppade ur och vandrade bort till mig och började småprata. Han vill informera mig att det gick snabbar att tanka på andra sidan gatan, på deras nya station. Efter mitt femte "Dé é la lungt, jag har änna itte bråttom" så sa han nått märkligt.
"Alla som kör gasbilar är så lugna och verkar aldrig ha brottom. Hur kommer detta sig?"

Jag har väl iofs aldrig haft bråttom i hela mitt liv men slutsatsen jag dra är allså, gasbil istället för Yoga? :D

Ville bara dela med mig av min udda upplevelse.

/Thomas
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Eftersom jag för en timme sedan var just på den gamla stationen på Ringön o tankade (för första gången) så kan jag meddela att det kändes som om det lätt hade tagit mig en halvtimme över till andra sidan trots att man ser den ena stationen när man tankar på den andra. Sicket kaos med spårvagnar, säkert 20 bussar, hundratals bilar och massor av cyklister o gångtrafikanter som korsade vägar och gångbanor hur som helst. Jag förstår att det behövs en station på varje sida av leden upp mot Göta älv-bron för det är omöjligt att ta sig över på tvären s.a.s. ;)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Förresten; jag glömde ju skriva det jag tänkte på :?

Vi talade just om det ett par stycken här; dom nya stationerna är så snabba så man hinner ju knappt tala med någon innan det är klart. Dom gamla stationerna som tar flera minuter på sig ger tid till eftertanke :)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jonas wrote:Förresten; jag glömde ju skriva det jag tänkte på :?

Vi talade just om det ett par stycken här; dom nya stationerna är så snabba så man hinner ju knappt tala med någon innan det är klart. Dom gamla stationerna som tar flera minuter på sig ger tid till eftertanke :)
När ni säger "de nya stationerna" är det samma typ som den i Högsbo 421? Som stannar en stund o sedan fortsätter igen och sen stannar tankningen helt när den känner att den e klar?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Japp, den typen som finns i Högsbo, vid gasklockan, Stora Höga mfl. Dom uppför sig lite olika och kompressorkapacitet och ingående gastryck skiljer säkert en hel del men gemensamt är att det går fortare att tanka jämfört med de andra lite äldre som alla har ett snarlikt utseende. Jag vet att jag generaliserar en del nu för det är inte gamla mot nya utan det är en lång rad olika komponenter av olika modeller och generationer men det finns ett klart generationskifte upplever jag. Iallafall är t.ex. Gasklockan o Högsbo flera minuter snabbare än Kungälv o Mölndal för mig och man får dessutom in mer gas trots kortare tid upplever jag.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Antar att det är samma typ som den nyare i jönköping? Har ingen aning, men det troligaste är väl ändå att de har någonslags mellanlager på olika trycknivåer? Då hinner ju gasen kallna lite lagom imellan, och alltså går det i mer och snabbare? Någonsom vet eller har en bättre gissning?
Image
Post Reply