Ekonomin en förklaring till etanolboomen!

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Ekonomin en förklaring till etanolboomen!

Post by Sven »

Jag har räknat lite på vad en bil driven på bensin, etanol samt gas egentligen kostar. Nu förstår jag varför så många köper etanolbil: den är det klart billigaste alternativet! Gasbilen är dyrare än bensinbilen i inköp, men blir efter 3-11 år biligare än bensinbilen.

Här kommer min uträknng. Observera att den är klart förenklad. Bl a blir miljöbilarna säkerligen ännu billigare pga gratis parkeringsavgift, lägre fordonsskatt (här är gasbilarna mer förmånliga än etanolbilarna, 40% resp 20% sänkning av förmånsvärdet) befrielse från trängselskatt i Stockholm m m.

De stora skillnaderna mellan bilarna är inköpspris, årlig fordonsskatt, årlig bränslekostnad samt berättigande till miljöbilspremie.

Jag har utgått från konsumentverkets ”Bilkalkylen”. Bilaran är av årsmodell 2007. I "Bilkalkylen" står uppgift om inköpspris, förbrukning och fordonsskatt. Bränslepriserna är de vid obemannade stationer gällande 080515 enligt FordonsGas hemsida för gas och bensin och Statoils för E85. Priser: gas 12,00 kr/Nm3, bensin 13,24 kr/l, E85 8,13 kr/l. Räknar på 1 500 mil/år.

Jag har delat upp bilarna i olika prisspann. Efter varje modell står i tur och ordning: inköpspris, årlig fordonsskatt, bränsleförbrukning/mil samt därefter bränslekostand/år vid 1 500 mil, total kostnad/år för bränsle och fordonsskatt samt sist om berättigar till miljöbilspremie eller ej.

Jag har valt etanolbilar och gasbilar som sålts mycket och som KV har uppgifter på. Det rör sig om 8 bilmodeller och 16 bilar, 8 bensinare och de jämförs med 4etanol- och 4 gasbilar. Ford, Saab och Volvo har 2 modeller var, Opel och VW 1 var.

Bilar med lägsta inköpspris på upp till 199’
Ford Focus Sedan Bensin: 157 400, 1 240, 0,67=12 300, 13 540, Nej
Ford Focus Sedan E85: 167 900, 1 050, 0,95=11 590, 12 640, Ja

Ford Focus Hgv E85: 194 900, 1 050, 0,95=11 600, 12 650, Ja
Ford Focus Hgv Bensin: 201 400, 1 400, 0,71=14 100, 15 500, Nej

Opel Zafira Bensin: 191 100, 1 660, 0,78=15 490, 17 150, Nej
Opel Zafira Gas: 215 100, 760, *0,69=12 420, 13 180, Ja

VW Touran Bensin: 197 500, 1 740, 0,79=14 500, 16 240, Nej
VW Touran Gas: 230 000, 910, 0,72=12 960, 13 870, Ja

Bilar med lägsta inköpspris 200’ – 249’
Volvo V50 E85: 217 900, 1 130, 1,00=12 210, 13 340, Ja
Volvo V50 Bensin: 237 900, 1 900, 0,85=15 600, 17 500, Nej

Volvo V70 Bensin: 237 900, 2 160, 0,92=18 270, 20 430, Nej
Volvo V70 Gas: 274 900, 1 050, 0,94=16 920, 17 970, Ja

Bilar med lägsta inköpspris 250’ – 299’
Volvo S60 Bensin: 252 900, 2 040, 0,89=16 340, 18 380; Nej
Volvo S60 Gas: 268 900, 1 440; 0,89=16 020, 17 460, Ja

Saab 9-5 Hgv Bensin: 264 900, 2 130, 0,92=18 270, 20 400, Nej
Saab 9-5 Hgv E85: 273 900, 1 540, 1,24=15 140, 17 680, Ja

RESULTAT
Spannet inköp upp till 199’:
Ford Focus sedan, etanolbilen 10 500 kr dyrare, efter att miljöbilspremien betalats ut bara en skillnad på 500 kr och då är i princip etanolbilen nere på samma kostnad som bensinvarianten då besparingen på fordonsskatt och bränsle är 900 kr/år. Men så mycket billigare blir inte etanolbilen, då besparingen/år är så liten.

Ford Focus Hgv klart billigare som etanolbil, redan inköpspriset är ju 7 000 kr lägre + miljöbilspremie + 2 850 i övr billigare/år. Inköpspriset blir i praktiken 17 000 kr lägre + besparing 2 850 kr/år.

Opel Zafira: gasbilen har tagit igen det högre inköpspriset på 24 000 kr efter 3,5 år (3,53) pga miljöbilspremie och den stora besparingen på 3 970 kr/år på bränsle och fordonsskatt.

VW Touran: gasbilen hela 32 500 kr dyrare, besparingen/år 2 370 kr, har tagit igen inköpspriset efter först 9,5 (9,49) år.

Spannet inköp 200’ – 249’:
Volvo V50 har ett märkligt pris enl KV, E85-bilen är hela 20 000 kr billigare än bensinvarianten! Då blir det som för Ford Focus ett enkelt lopp, i princip 30 000 kr billigare i inköp och dessutom sparas i övr hela 4 160 kr/månad. Här framstår det som direkt korkat ur ekonomisk synvinkel att köpa bensinmodellen.

Volvo V70: gasbilen är väldigt mycket dyrare, hela 37 000 kr. Besparingen för gasbilen/år ligger på 2 460 kr, inkluderas miljöpremie så har gasbilen tagit igen det högre inköpspriset först efter hela 11 år (10,98).

Spannet inköp 250’ – 299’:
Volvo S60 gas är bara 16 000 kr dyrare än bensinversionen, bränsle- och fordonsskatteutgift dock bara 880 kr lägre/år, gasbilen har sparat in skillnaden i inköpspris efter knappt 7 år (6,82).

Saab 9-5 Hgv, etanolbilen 9 000 kr dyrare men när miljöbilspremien kommer efter ½ år så är denna skillnad intjänad. Övrig årlig kostnad 2 720 kr lägre för etanolbilen.

SAMMANFATTNING
Etanolbilarna: En del etanolbilar är billigare än bensinvarianten redan i inköp. Samtliga etanolbilar blir billigare än bensinbilen efter ½ år när miljöbilspremien kommer. Däremot stor skillnad på hur mycket bilen därefter är billigare/år, alltifrån Ford Focus Sedan på 900 kr/år till 4 160 kr/år för Volvo V50.

Gasbilarna: Samtliga är dyrare än bensinvarianten, från 16 000 - 37 000 kronor. Spridningen är större över hur lång tid det tar innan de kommit ner till sina bensinvarianters kostnad: 3,5 år, 7 år, 9½ år samt 11 år. Att Volvos bilar är mindre ekonomiska är mindre konstigt, deras motor är ju inte anpsassad primärt för gas. Men att VW Touran tar hela 9½ år på sig är märkligt! Opeln behöver bara 3,5 år, har ju en motor anpassad speciellt för gas.

Ju längre miljöbilarna körs/år, desto snabbare når de ner till bensinbilens kostnad.

* Opel Zafira: uppgift på förbrukning, 0,69 Nm3/mil, är en uppskattning. Opel har använt flera olika upgifter. På KV står en helt felaktig uppgift om 0,52 Nm3/mil. Jag har sett en på nätet om 0,50 kg/Nm3, och denna har jag utgåttt ifrån. Jag tror det rör sig om H-gas dvs i princip naturgas och då motsvarar det 0,69 Nm3/(mil.
* VW Touran: uppgift om förbrukning hämtad på VW:s hemsida, där står 5,8 kg certifieringsgas/100 km. Detta blir 0,72 Nm3 biogas/mil, av någon anledning har VW skrivit 0,86 Nm3/mil, detta tror jag är felaktigt, skulle ungefär gälla om det var H-gas/Naturgas och inte certifieringsgas.
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Din diskussion är givetvis korrekt, men jag tror det är fel att bortse från rabatten på förmånsvärdet så som du gör. En stor del av nybilarna kommer ut på marknaden som tjänstebilar. Jag gjorde följande kalkyl för Opel Zafira nyligen:

Code: Select all

       |Inköps-|Förmåns-|           |Bränsle-|Bränsle|Mil-      |
       |pris   |värde   |Förbrukning|pris    |per mil|ersättning|Skatt
       |       |        |           |        |       |          |
Biogas:|217 700|1750/mån|0,63 kubik |12,00   |7,50   |9kr       |740/år
Bensin:|184 700|2916/mån|0,71 l     |13,34   |9,47   |9kr       |1395/år
Diesel:|213 700|3200/mån|0,6 l      |14,34   |8,60   |6kr       |3148/år
Jag har inte tid just nu att göra en lika detaljerad beräkning på etanolbilar, men någon kan säkert hjälpa mig. Förmånsvärdet är alltså inte en ren kostnad utan det skattegrundande beloppet.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

torkel wrote:Din diskussion är givetvis korrekt, men jag tror det är fel att bortse från rabatten på förmånsvärdet så som du gör. En stor del av nybilarna kommer ut på marknaden som tjänstebilar.
Du har helt rätt i detta, förmånsvärdet är bättre för gasbilarna än etanolbilarna så här knappar dessa in lite, kanske t o m är billigare att äga än etanolbilarna. Så för tjänstebilsmarknaden ligger gasbilarna helt klart bättre till och de blir också billigare gentemot bensinbilarna på betydligt snabbare tid.

Men för Svensson s a s så är det avgjort billigare att köpa etanol- än gasbil. Driftskostnaden, dvs bränslekostnad + fordonsskatt, är dock likvärdig mellan gas- och etanolbilarna, den stora skillnaden är att inköpspriset är högre för gasbilarna.

Sedan vet vi iofs inte så mycket om andrahandsvärdet, DN har ju skrivit om att etanolbilarnas andrahadsvärde kommer att bli väldigt lågt.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:
torkel wrote:Din diskussion är givetvis korrekt, men jag tror det är fel att bortse från rabatten på förmånsvärdet så som du gör. En stor del av nybilarna kommer ut på marknaden som tjänstebilar.
Du har helt rätt i detta, förmånsvärdet är bättre för gasbilarna än etanolbilarna så här knappar dessa in lite, kanske t o m är billigare att äga än etanolbilarna. Så för tjänstebilsmarknaden ligger gasbilarna helt klart bättre till och de blir också billigare gentemot bensinbilarna på betydligt snabbare tid.

Men för Svensson s a s så är det avgjort billigare att köpa etanol- än gasbil. Driftskostnaden, dvs bränslekostnad + fordonsskatt, är dock likvärdig mellan gas- och etanolbilarna, den stora skillnaden är att inköpspriset är högre för gasbilarna.

Sedan vet vi iofs inte så mycket om andrahandsvärdet, DN har ju skrivit om att etanolbilarnas andrahadsvärde kommer att bli väldigt lågt.
----------------------------
Fortsätter etanolpriset att vara så mycket lägre än bensinpriset som nu är risken att andrahandsvärdet inte sjunker så mycket som DN förutspått.

Och går bensinpriset upp till 15 kr/litern medan E85-priset bara höjs med bensinandelen (till ca. 8,50 kr/litern) blir etanolbilarna en ännu större sparbössa och då blir de även attraktivare som andrahandsbil.

Dock kan etanolen gå upp något när den certifierade etanolen kommer.

/track_snake
Post Reply