Gasbil i Europa

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Gasbil i Europa

Post by Mats »

Har ni någon erfarenhet av att bila med gasbil i Europa?

Har tänkt semestra runt lite i Europa i sommar, ev titta på någon VM match i Tyskland (om man kan komma över några biljetter). Det vore intressant att höra från någon som provat om det funkar bra. Vad jag förstår finns det gott om tankställen i Tyskland.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Inte än, men jag tänkte ta en sväng ner till tyskland på en kortsemester typ i mitten av januari. Får väl se hur det funkar. Danmark finns det inga gasmackar i, men sen ska det nog inte vara några problem såvitt jag förstått....
Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Nu vet jag

Post by Mats »

Det gick ganska bra att köra på gas på vår europasemenster. Efter att ha fixat en karta med gasmackar från ett av bolagen (ARAL) i Tyskland, hittade vi utan större problem gasmackar. Det var lite bökigt ibland att behöva åka av motorvägen för att leta upp macken, men med GPS'en gick det bra.

Men som sagt Danmark och Frankrike tycks sakna mackar (det finns ett fåtal i Frankrike, men ingen i närheten där vi åkte).

I Frankrike slog vi om och körde på bensin, med gastanken full som reserv. Detta visade sig vara en bra lösning då vi med nästan tom tank stannade vid en stor mack vid motorvägen och det visade sig att macken saknade bensin (slut) :shock: :evil:
Last edited by Mats on 2006-08-01, 11:12, edited 1 time in total.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Statistik

Post by Mats »

Antal mil 600
Antal tankningar 28 st
Sträcka/ tankning 21,4 mil
Tankat Bensin 350 liter
Tankat GAS 173 Nm3
Kostnad 5825 kr
Kostnad/mil 9,71 kr

Bensinpris:
Sverige 12,69 (1 tankning)
Danmark 13,03 (2 tankningar)
Tyskland 13,26 (3 tankningar)
Belgien 12,86 (1 tankning)
Frankrike 12,75 (11 tankningar)

GASpris:
Sverige 8,82 (7,06) (6 tankningar)
Tyskland 5,95 (4,76) (4 tankningar)
Priset innom parentes är bensinekvivalent (0,8 X)

Jag har räknat om den tyska gasen med 1Nm3 = 0,8 kg GAS
Det bör stämma ganska bra, jag fick i 14 kg vilket skulle motsvara
18 Nm3.

Jag satte nytt "rekord" i Lund där jag fick i 20,37 Nm3, och på den gasen kom jag 324 km :D

Det är svårt att räkna ut någon bränsleförbrukning per mil då jag har blandat gas och bensin så pass mycket. men när vi åkte i Frankrike gick det ca 1 liter milen (mest motorväg i 140-160).

Jag inser nu att gasen i Tyskland är riktigt billig och ska man åka ner till Tyskland rekomenderar jag starkt att införskaffa en kartbok med gasställen inprickade, tex:
http://www.fordonsgas.se/kartbok.htm

Hmm, länken funkar tydligen inte, men i Forum rutan nere till vänster på fordonsgas sida finns en länk: Kartböcker
Post Reply