Volvo Bi-Fuel stannar, våga köpa ?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Volvo Bi-Fuel stannar, våga köpa ?

Post by grelle »

Tjena

Nu har jag fått låna en Bi-Fuel -05 som jag är sugen på att köpa, körde den ca 5 mil idag och den stannade en gång utan anledning på gasdrift och startade sedan och gick utan problem, har läst om flera som haft samma bekymmer här på forumet. Råder ni mig till att köpa ? Det är ju iofs en bilhandlare så jag kan ju kräva en genomgång, men kommer det leda någonvart tror ni ? Tänkte att verkstan kanske säger att de "inte kan finna något fel".

Rådvill
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Vad hände när den stannade? Var det under färd, stod bilen stilla? Stod du stilla och skulle iväg när den stannade? Var det på tomgång?
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Post by grelle »

Ska försöka klargöra. Tjejen körde och jag satt i baksätet, vi kom precis fram till rundkörningen här hemma och hon satt i andra tankar samtidigt som hon skulle vända på vändplanen. Hon tror inte hon fick motorstopp utan att bilen dog på "tomgång" med kopplingen nertryckt och bilen i rullning. Har varit ute och kört några mil nu och försökt återskapa problemet men inte lyckats, har växlat mellan gas och bensin både i stillastående och under färd utan bekymmer (blir ett litet hack under färd men det antar jag är normalt).
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

grelle wrote:Ska försöka klargöra. Tjejen körde och jag satt i baksätet, vi kom precis fram till rundkörningen här hemma och hon satt i andra tankar samtidigt som hon skulle vända på vändplanen. Hon tror inte hon fick motorstopp utan att bilen dog på "tomgång" med kopplingen nertryckt och bilen i rullning. Har varit ute och kört några mil nu och försökt återskapa problemet men inte lyckats, har växlat mellan gas och bensin både i stillastående och under färd utan bekymmer (blir ett litet hack under färd men det antar jag är normalt).
Hej Grelle!

Jag har/hade samma problem på min -02:a. Vi ska nu byta spjällhuset för att se ifall det avhjälper felet.

Det som händer är att tomgången "dippar" ned när bilen rullar långsamt i friläge eller med kopplingen nedtryckt. När felet är stort nog orkar inte motorn hålla liv i sig själv utan tjuvstannar.

Alla Bi-Fuel har ett spjällhus av undermålig (italiensk :evil: ) konstruktion som förr eller senare ger upp. Volvo har tvingats förlänga garantin rejält på dessa spjäll, så de har indirekt erkänt att konstruktionen inte håller måttet. Spjällen byttes på senare årsmodeller till en helt annan konstruktion av Bosch på bensinbilarna men av någon anledning inte på Bi-Fuel. Det går heller inte att sätta in ett Bosch-spjäll i efterhand.

Köp inte bilen innan felet är åtgärdat, ett spjällhus är DYRT!!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Post by grelle »

Ok, tack för bra svar, återstår att se va bilhandlarn säger om detta. Verkar ju inte vara ett fel som kommer varje körning. Vågar man satsa på sin 500mil/3månader beg. garanti tro ?

Vad byter man till då, ett likadant Italienskt fast nytt ? Du råkar inte veta kostnaden ?

Jag ser ju att den dippar ganska bra i tomgången när man frikopplar, vet inte om det är standard eller om det tyder på spjällhusproblematik. Sen verkar tomgången vara väldigt låg också. 500 och uppåt.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Konstigt, det där har jag aldrig råkat ut för på min V70 04. Och det är väl bara att vara glad så länge det inte händer.

Du är så imponerande påläst Fred :D Jag bara kör bil i stort sett :oops: Vad innebär den förlängda garantin du skrev om? Hur länge kan man åberopa den om problem uppstår?
Johan_Gu
Posts: 3
Joined: 2008-04-03, 22:41

Post by Johan_Gu »

Hade precis ssamma problem på min 05:a. frikopplar man dippade varvtalet ner mot 500 varv. Lossa den stora slangklämman vid spjällhuset och lossa den stora gummislangen. torka rent olja som ligger här. Vet inte exakt hur spjället arbetar men något läckage uppstår när det är skitigt.
Operationen tog högst fem minuter och är absolut inte svårt.
Mitt råd är att lokalisera dippen på varvtalet så man får ett konsekvent beteende så att man efter rengöringen känner skillnad.
Om spjällhuset blir bättre av att bytas vet jag ej, det blir väl rent så det hjälper väl men jag tror det räcker med rengöring.

Lycka till!
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Post by grelle »

Har surfat runt på jagrullar etc. och får lite olika uppfattning. De på volvoverkstan säger att det var på tidigare modeller som problemet fanns. Nu vet väl dom inte så mkt om bi-fuel tyvärr kanske. Vissa som ex. Johan_Gu rekommenderar egen rengjöring. Vi får väl se hur det går, idag gick bilen bra iaf. Lär väl vara ett problem som kommer och går.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

grelle wrote:Ok, tack för bra svar, återstår att se va bilhandlarn säger om detta. Verkar ju inte vara ett fel som kommer varje körning. Vågar man satsa på sin 500mil/3månader beg. garanti tro ?

Vad byter man till då, ett likadant Italienskt fast nytt ? Du råkar inte veta kostnaden ?

Jag ser ju att den dippar ganska bra i tomgången när man frikopplar, vet inte om det är standard eller om det tyder på spjällhusproblematik. Sen verkar tomgången vara väldigt låg också. 500 och uppåt.
Mitt fel är också ganska intermittent, det kommer lite då och då, men bara när motorn är varm. Det uppstår, som jag skrev, när man frihjular långsamt alltså i friläge eller med nedtryckt koppling till exempel när man ska stanna vid rödljus, kör långsamt genom en korsning eller ska parkera.

Jag skulle se till att skriva in i köpekontraktet att om felet kvarstår eller blir värre skall det åtgärdas utan kostnad för köparen. Kom ihåg att, vad än handlaren säger, så har du ALLTID konsumentköplagen på din sida. Fel som funnits vid köpet har en garanti på tre år! De första sex månaderna ligger bevisbördan på handlaren (att felet uppkommit efter köp alltså) och resterande tid ligger på köparen. Om du har fått inskrivet i köpekontraktet att felet funnits vid köp har du ju därför tre år på dig!

Tyvärr är vi Bi-Fuelare hänvisade till det italienska skräpet och kostnaden har jag sett lite olika uppgifter om, 8000 till 12000. Så om säljaren vägrar fixa till bilen så är det läge att pruta en rejäl slant!

Tomgången ska ligga på 800-900 rpm så om din ligger runt 500 så är något vajsing.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Oldfield wrote:Konstigt, det där har jag aldrig råkat ut för på min V70 04. Och det är väl bara att vara glad så länge det inte händer.

Du är så imponerande påläst Fred :D Jag bara kör bil i stort sett :oops: Vad innebär den förlängda garantin du skrev om? Hur länge kan man åberopa den om problem uppstår?
Tack Oldfield! Bilar är ett av mina största intressen och jag har alltid tyckt om att lära mig så mycket som möjligt om mina bilar. Därför lusläser jag allt jag kan och snackar mycket med kunnigt folk!

Angående garantin så har jag hört olika bud om hur Volvo gör. Det verkar väldigt godtyckligt och det beror mycket på återförsäljarens goodwill. Jag har hört allt mellan 10000 mil till 18000, fem år till 10 år. Dessutom verkar det vara väldigt viktigt att bilen har fullstämplad servicebok (har ni hört det förut?) och dessutom att bilen bara ska ha haft en ägare!! (?) Det sista tycker jag är mycket BS! Det ska väl inte spela någon roll hur många som ägt bilen?! Min bil har varit leasingbil och har därför fler ägare än nyttjare så den ska alltså inte täckas av den förlängda garantin. Nu tog jag lyckligtvis beslutet att köpa bilen från Rejmes i Linköping och de har verkligen tagit hand om mig på ett otroligt bra sätt så jag ska få mitt spjäll bytt! :D Min nästa bil kommer jag garanterat köpa därifrån också!
Tipset till alla som har den här typen av problem är att inte ge sig! Tjata, bråka och hota med konsumentverket, ARN och Sverker om ni inte får hjälp. Jag har ett flertal artiklar från olika media utskrivna som tar upp gasspjällsproblematiken som jag var beredd att faxa till Rejmes...men det verkar som om jag inte kommer behöva göra det! :D
Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Johan_Gu wrote:Hade precis ssamma problem på min 05:a. frikopplar man dippade varvtalet ner mot 500 varv. Lossa den stora slangklämman vid spjällhuset och lossa den stora gummislangen. torka rent olja som ligger här. Vet inte exakt hur spjället arbetar men något läckage uppstår när det är skitigt.
Operationen tog högst fem minuter och är absolut inte svårt.
Mitt råd är att lokalisera dippen på varvtalet så man får ett konsekvent beteende så att man efter rengöringen känner skillnad.
Om spjällhuset blir bättre av att bytas vet jag ej, det blir väl rent så det hjälper väl men jag tror det räcker med rengöring.

Lycka till!
Detta tips verkar fungera för många men jag är av uppfattningen att om man har en bil med garanti ska man inte behöva skruva med, eller rengöra, komplicerade motordetaljer själv. Med vetskapen om de italienska spjällens dåliga hållbarhet så vill jag inte försöka fixa det själv. Mitt spjäll har jobbat i nästan 17000 mil och ligger därför inom fönstret för att vara slut (Har läst om spjäll som gett upp redan vid 10000 mil) och därför vill jag ha det utbytt så att jag har minst 10000 problemfria mil framför mig.

Verkstädernas tågordning för spjällproblem är som följer:

Rengöring, uppgradering av mjukvara och till sist byte. Uppgraderingen kan liknas lite vid konstgjord andning, det lagar inte spjället utan det minskar bara känsligheten. Min bil gick bättre efter uppgraderingen...i tre dagar, sen gick allt tillbaka till hur det var innan.

Om någon är intresserad kan jag förklara lite närmare hur spjället fungerar, hur den risiga italienska konstruktionen är och vad som är svagheten i den.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Post by grelle »

Uppdatering på historien, jag köpte bilen i samförstånd med säljaren om problemet och efter det har den stannat 8-10 gånger på tomgången. Bilen ska snart in på service för detta och jag ser ljust på framtiden. Mycket talar för att det är något vajs med spjället som det talats om här i tråden. Hoppas verkstaden får ordning på det :)

Är nu en väldigt nöjd Bi-Fuel ägare, bilen är som sagt en V70 Business årsmodell 2005. Har kört säkert 95% på gas hittils och är mycket nöjd! Som längst har jag kommit 28 mil på 21 kubik gas, helt klart godkänt enl. mig.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Roligt att du köpte bilen och känner dig nöjd. Vad för gas var det du kom 28 mil på, biogas eller naturgas? Som towi påpekat så innebär inte biogas alltid lägre energiinnehåll men jag tycker ändå 28 mil på biogas vore väldigt bra resultat :)

Angående gasspjället kan jag tillägga att jag har det italienska spjället med dåliga kolbanor och jag får det inte utbytt utan verkstaden tycker enbart att rengöring behövs. Detta trots att jag sköter rengöringen själv och att mitt spjäll har ett nära spegelblankt inre. Jag har i och för sig problem just nu men jag vet ju att förr eller senare blir det dyrt. Om inte Passaten kommit så att jag bytt bort Volvo som märke innan dess.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Post by grelle »

Det är biogas. Jo jag har också det Italienska gasspjället, men hyser goda förhoppningar om att få problemet löst då det är ett såpass tydligt fel, bilen har stannat 10 ggr på tomgång under 200 mils körning. I och med detta bör man snabbt märka om det hjälpt eller inte, dessutom har bilen gått en bra bit under 10.000 mil.
Volvo V70 Business Bi-Fuel -05
larkri
Posts: 11
Joined: 2008-05-05, 20:14

Post by larkri »

Jag har haft samma problem med min v70 - 06:a. Fick ny programvara vid senaste service (eller fick och fick snål Bilia skulle ha betalt!).

Efter det har den inte stannat. Men om problemet är helt borta är lite tidigt att säga.
Post Reply