Hittade nedanstående artikel i NyTeknik :
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 331988.ece
Enligt den står IT, i.e. internet servrar, datorer och mobil telecom utrustning för lika stor andel av CO2 utsläppen som flyget - storleksordningen 2%.
Nu var det lite ospecat hur man faktiskt kommit fram till siffrorna, hade man bara räknat om energimängden ström de förbrukar till mängd bensin/diesel och räknat om till CO2 eller kollat på hur stor andel av elkonsumtionen kommer från fossila källor?
Sedan får man väl se alla %-siffror som indikationer på storlekar än exakta värderingar, har tidigare hört uppskattningar av flyget upp mot 8-12% av "någonting".
Vartfall, som miljö/växthusdebatterna sett ut hittils brukar de till 99% handla om bilar och flyg. Om man verkligen vill göra något åt växthusgas problematiken och åstadkomma en reell förbättring behöver ämnesområdet breddas betydligt.
NyTeknik - It lika stor koldioxid-bov som flyget
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: NyTeknik - It lika stor koldioxid-bov som flyget
S-klasse wrote:Hittade nedanstående artikel i NyTeknik :
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 331988.ece
Enligt den står IT, i.e. internet servrar, datorer och mobil telecom utrustning för lika stor andel av CO2 utsläppen som flyget - storleksordningen 2%.
Nu var det lite ospecat hur man faktiskt kommit fram till siffrorna, hade man bara räknat om energimängden ström de förbrukar till mängd bensin/diesel och räknat om till CO2 eller kollat på hur stor andel av elkonsumtionen kommer från fossila källor?
Sedan får man väl se alla %-siffror som indikationer på storlekar än exakta värderingar, har tidigare hört uppskattningar av flyget upp mot 8-12% av "någonting".
---------------------------
Det kan kanske bli så om man räknar all elström till datorerna från kolkraftverk och inte tar hänsyn till att annan uppvärmning av kontorslokalerna måste öka vintertid om man inte hade datorerna som 'elelement'.
/track_snake
Vartfall, som miljö/växthusdebatterna sett ut hittils brukar de till 99% handla om bilar och flyg. Om man verkligen vill göra något åt växthusgas problematiken och åstadkomma en reell förbättring behöver ämnesområdet breddas betydligt.