Miljö & CNG bilförsäljningen hittills - 2008
Miljö & CNG bilförsäljningen hittills - 2008
Miljö och CNG bilförsäljningen 2008 inleds i samma stil som tidigare
http://www.bilsweden.se/files/Nyregjan08.pdf
74 CNG bilar sålda i januari totalt är en minskning jämfört med 171 förra året. Opel & VW dominerar.
Rensar man bort en viss biltillverkare från västkusten så har dock övriga märken ökat med 131% från 32 sålda bilar förra januari.
Januari 2008 utgjorde CNG bilarna 1,2% av totala mängden miljöbilar, förra året utgjorde de 5,7%.
Fler tankställen, säkrare tillgång till biogas i Stockholmstrakten samt ökade fordonsalternativ skulle säkert förbättra läget för CNG försäljningen.
Direktimporterade eller CNG bilar tillverkade för mer än 3 år sedan innan importen ingår inte i Bilswedens siffror enligt en fotnot. För en fullständig bild hänvisar de till SCB.
Kollade för övrigt SCBs hemsida, hittar inga detaljer när det gäller miljöbilar men kan konstatera att privat/direktimporten är ungefär lika stor som den bilförsäljning Bilsweden redovisar d.v.s. kring 17 000 bilar. Förhoppningsvis döljer det sig ett "mörkertal" där med CNG modeller som "inte finns" i Sverige typ ett antal Fiat modeller, Ford Focus & C-max.
http://www.bilsweden.se/files/Nyregjan08.pdf
74 CNG bilar sålda i januari totalt är en minskning jämfört med 171 förra året. Opel & VW dominerar.
Rensar man bort en viss biltillverkare från västkusten så har dock övriga märken ökat med 131% från 32 sålda bilar förra januari.
Januari 2008 utgjorde CNG bilarna 1,2% av totala mängden miljöbilar, förra året utgjorde de 5,7%.
Fler tankställen, säkrare tillgång till biogas i Stockholmstrakten samt ökade fordonsalternativ skulle säkert förbättra läget för CNG försäljningen.
Direktimporterade eller CNG bilar tillverkade för mer än 3 år sedan innan importen ingår inte i Bilswedens siffror enligt en fotnot. För en fullständig bild hänvisar de till SCB.
Kollade för övrigt SCBs hemsida, hittar inga detaljer när det gäller miljöbilar men kan konstatera att privat/direktimporten är ungefär lika stor som den bilförsäljning Bilsweden redovisar d.v.s. kring 17 000 bilar. Förhoppningsvis döljer det sig ett "mörkertal" där med CNG modeller som "inte finns" i Sverige typ ett antal Fiat modeller, Ford Focus & C-max.
Statistiken för Februari är här :
http://www.bilsweden.se/files/Nyregfeb08.pdf
CNG bilarna utgör 1,4% av den totala miljöbilsförsäljningen på 12392 bilar hittills i år.
94 CNG bilar sålda i Februari, 168 totalt i år - en ökning med 111 respektive 120 %, rensat från "Jag rullar" produkterna.
VW störst med 80 sålda, 100% upp, därefter Opel, 191% upp. Största ökning är dock MB E 200 NGT med 700% upp.
E85 bilarna står för 74% av hela miljöbilsförsäljningen, som tur är är proportionerna mellan E85 och biogas försäljningen inte lika skev.
http://www.bilsweden.se/files/Nyregfeb08.pdf
CNG bilarna utgör 1,4% av den totala miljöbilsförsäljningen på 12392 bilar hittills i år.
94 CNG bilar sålda i Februari, 168 totalt i år - en ökning med 111 respektive 120 %, rensat från "Jag rullar" produkterna.
VW störst med 80 sålda, 100% upp, därefter Opel, 191% upp. Största ökning är dock MB E 200 NGT med 700% upp.
E85 bilarna står för 74% av hela miljöbilsförsäljningen, som tur är är proportionerna mellan E85 och biogas försäljningen inte lika skev.
Jo, jag menar att nybilsförsäljningen CNG / E85 bilar, och även populationen CNG / E85 bilar i Sverige är mer skev än skillnaden i försäljning av fordonsgas respektive E85.
1,4% av årets nybilsförsäljning utgörs av CNG bilar, 74% är E85 bilar, d.v.s. det säljs ca. 53 gånger fler E85 bilar i Sverige än CNG bilar.
Tittar man på förbrukningen av alternativa fordonsbränslen utgjorde de 2006 enbart 3% av den totala mängden, resten var bensin och diesel.
(Hittade siffrorna för ett tag sedan på någon sida men hittar inte länken just nu.)
Av dessa 3 % enheter utgjorde Etanol för lågnivåinblandning i vanlig bensin ca. 2% enheter. Den återstående andelen var tämligen jämt fördelad mellan fordonsgas och E85.
Det är väl lite märkligt att E85 försäljningen var i samma nivå som fordonsgasen då det finns betydligt fler E85 bilar i Sverige numera och framförallt många fler tankställen för E85 än fordonsgas.
1,4% av årets nybilsförsäljning utgörs av CNG bilar, 74% är E85 bilar, d.v.s. det säljs ca. 53 gånger fler E85 bilar i Sverige än CNG bilar.
Tittar man på förbrukningen av alternativa fordonsbränslen utgjorde de 2006 enbart 3% av den totala mängden, resten var bensin och diesel.
(Hittade siffrorna för ett tag sedan på någon sida men hittar inte länken just nu.)
Av dessa 3 % enheter utgjorde Etanol för lågnivåinblandning i vanlig bensin ca. 2% enheter. Den återstående andelen var tämligen jämt fördelad mellan fordonsgas och E85.
Det är väl lite märkligt att E85 försäljningen var i samma nivå som fordonsgasen då det finns betydligt fler E85 bilar i Sverige numera och framförallt många fler tankställen för E85 än fordonsgas.
Och detta innebär att etanolbilsköparna får sin miljöbil och därmed lägre skatt, miljöbilspremie, ingen trängselskatt m m MEN DE KÖR NÄSTAN ENBART PÅ BENSIN!!! Detta är helt enkelt ett bedrägligt beteende!S-klasse wrote:
Det är väl lite märkligt att E85 försäljningen var i samma nivå som fordonsgasen då det finns betydligt fler E85 bilar i Sverige numera och framförallt många fler tankställen för E85 än fordonsgas.
Opel Zafira CNG -08
Och inte ett dugg förvånande! De flesta etanolbilsägare är inte ett DUGG intresserade av miljön, de vill bara ha fördelarna utan att behöva anstränga sig, annars så hade de kört biogasbilar! Eller hur?Sven wrote:Och detta innebär att etanolbilsköparna får sin miljöbil och därmed lägre skatt, miljöbilspremie, ingen trängselskatt m m MEN DE KÖR NÄSTAN ENBART PÅ BENSIN!!! Detta är helt enkelt ett bedrägligt beteende!S-klasse wrote:
Det är väl lite märkligt att E85 försäljningen var i samma nivå som fordonsgasen då det finns betydligt fler E85 bilar i Sverige numera och framförallt många fler tankställen för E85 än fordonsgas.
Jämför du inte äpplen och päron nu? 2006 var väl inte antalet etanolbilar så mycket större än antalet gasbilar? Det var ju först 2007 som etanolen fick fäste. Eller är jag helt fel ute?S-klasse wrote:Tittar man på förbrukningen av alternativa fordonsbränslen utgjorde de 2006 enbart 3% av den totala mängden, resten var bensin och diesel.
[...]
Det är väl lite märkligt att E85 försäljningen var i samma nivå som fordonsgasen då det finns betydligt fler E85 bilar i Sverige numera och framförallt många fler tankställen för E85 än fordonsgas.
Nja, äpplen och granat äpplen kanske...
2006 var de senaste siffror jag har hittat men redan då såldes det fler E85 bilar än CNG och antalet E85 tankställen hade passerat gas-tankställen.
När man tar upp frågan på jobbet så har jag inte hittat någon som systematiskt kör sin etanolbil på E85, de har kanske testat någon gång och konstaterat att deras Focus drar ca. 1,3 l/mil och att prisskillnaden är för liten för att det ska löna sig.
2006 var de senaste siffror jag har hittat men redan då såldes det fler E85 bilar än CNG och antalet E85 tankställen hade passerat gas-tankställen.
När man tar upp frågan på jobbet så har jag inte hittat någon som systematiskt kör sin etanolbil på E85, de har kanske testat någon gång och konstaterat att deras Focus drar ca. 1,3 l/mil och att prisskillnaden är för liten för att det ska löna sig.
DN skriver idag om ökad försäljning av biobränsle (de menar E85). Se http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=749003
Enligt artikeln verkar det vara så som flera befarar i tråden ovan: Man vill åt miljöbilspremien men sedan är det bränslepriset som styr.
Citat:
"I takt med att det blev billigare att köra bilen på etanol än att köra den på bensin har försäljningen av etanolen ökat. Det till stor del styrt av priset, säger Ulf Svahn, vd på Svenska Petroleum Institutet, som för statistik över bränsleförsäljningen."
Mot slutet av artikeln kan man läsa:
"Sett till hur många nya bilar med etanoldrift som registrerades under förra året borde försäljningen av E85 öka med i snitt 500 kubikmeter i månaden.
Det har vi inte sett ännu, men generellt är bränsleförsäljningen lägre under vinterhalvåret. Det ska bli intressant att se hur försäljningen kommer att se ut under våren, säger Ulf Svahn."
Enligt artikeln verkar det vara så som flera befarar i tråden ovan: Man vill åt miljöbilspremien men sedan är det bränslepriset som styr.
Citat:
"I takt med att det blev billigare att köra bilen på etanol än att köra den på bensin har försäljningen av etanolen ökat. Det till stor del styrt av priset, säger Ulf Svahn, vd på Svenska Petroleum Institutet, som för statistik över bränsleförsäljningen."
Mot slutet av artikeln kan man läsa:
"Sett till hur många nya bilar med etanoldrift som registrerades under förra året borde försäljningen av E85 öka med i snitt 500 kubikmeter i månaden.
Det har vi inte sett ännu, men generellt är bränsleförsäljningen lägre under vinterhalvåret. Det ska bli intressant att se hur försäljningen kommer att se ut under våren, säger Ulf Svahn."
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Jag hoppas att de gör riktigt många kontroller på E85 bilarna när det gäller om de uppfyller kravet för att få ha kvar sina parkeringstillstånd..
Alltså att de skall köra på E85 i en viss utsträckning för att få ha kvar tillståndet.
Min kompis fick en sådan kontroll, men då han inte hade något bevis för att han kört på E85 så fick han på sig till nästa kontroll att samla bevis. Det tycker jag är fel... En fördel är väl att folk börjar tanka E85 då.. Men tycker att de borde bli av med tillståndet i första kontrollen då de inte kan bevisa att de uppfyllt målen för parkeringstillståndet.
Alltså att de skall köra på E85 i en viss utsträckning för att få ha kvar tillståndet.
Min kompis fick en sådan kontroll, men då han inte hade något bevis för att han kört på E85 så fick han på sig till nästa kontroll att samla bevis. Det tycker jag är fel... En fördel är väl att folk börjar tanka E85 då.. Men tycker att de borde bli av med tillståndet i första kontrollen då de inte kan bevisa att de uppfyllt målen för parkeringstillståndet.
Här kommer statistiken från Mars -08 :
http://www.bilsweden.se/files/pressmedd ... el0803.pdf
De har gjort om tabellen, den är nu i försäljningsordning, och det gör det ju inte bättre ur CNG bil synvinkel, de flesta modellerna hamnar på andra sidan...
Mest sålda CNG bil hittills är VW Touran på 29;e plats , 74 hittils sålda i år - 10 enheter bättre än förra året.
CNG bil försäljningen var faktiskt sämre än Mars -07, bara 62 sålda jämfört med 70 förra året - rensat från Volvo.
Men totalt i år är försäljningen bättre, 230 jämfört med 145 - rensat från Volvo.
Enda modell som har minskat sin försäljning är Opel Zafira (39;e plats) bara sålt 21 bilar i år jämfört med 31 förra året.
Alla övriga modeller har ökat - mest har MB 200 NGT gått upp - 1800% men förra året såldes bara 1 bil...
http://www.bilsweden.se/files/pressmedd ... el0803.pdf
De har gjort om tabellen, den är nu i försäljningsordning, och det gör det ju inte bättre ur CNG bil synvinkel, de flesta modellerna hamnar på andra sidan...
Mest sålda CNG bil hittills är VW Touran på 29;e plats , 74 hittils sålda i år - 10 enheter bättre än förra året.
CNG bil försäljningen var faktiskt sämre än Mars -07, bara 62 sålda jämfört med 70 förra året - rensat från Volvo.
Men totalt i år är försäljningen bättre, 230 jämfört med 145 - rensat från Volvo.
Enda modell som har minskat sin försäljning är Opel Zafira (39;e plats) bara sålt 21 bilar i år jämfört med 31 förra året.
Alla övriga modeller har ökat - mest har MB 200 NGT gått upp - 1800% men förra året såldes bara 1 bil...
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
----------------------Sven wrote:Och detta innebär att etanolbilsköparna får sin miljöbil och därmed lägre skatt, miljöbilspremie, ingen trängselskatt m m MEN DE KÖR NÄSTAN ENBART PÅ BENSIN!!! Detta är helt enkelt ett bedrägligt beteende!S-klasse wrote:
Det är väl lite märkligt att E85 försäljningen var i samma nivå som fordonsgasen då det finns betydligt fler E85 bilar i Sverige numera och framförallt många fler tankställen för E85 än fordonsgas.
Visst är det det. Det är hög tid att avföra etanolbilarna från listan över de bilar som får miljöbilsrabatt.
De borde bara få rabatt om det kan visas att de körs på certifierad etanol när det nu eventuellt kommer sådan. Man skulle kunna visa det genom att samla tankkvitton.
/track_snake
Bättre försäljning av gasbilar i april!
Nybilsförsäljningen för april har kommit. http://www.bilsweden.se/arkiv_bilforsal ... icleID=115&
Nu ser det bättre ut än för mars. Touran 37, Zafira 23, VW Caddy 16, Mercedes E 200 13 och Opel Combo 3 ger totalt 92 bilar mot 52 april 2007, Volvo oräknade. Förhoppningsvis är detta en ny trend och förhoppningsvis finns det många framöver som tidigare tänkt skaffa etanolbil och nu istället väljer gasbil med tanke på den senaste tidens debatt.
Nu ser det bättre ut än för mars. Touran 37, Zafira 23, VW Caddy 16, Mercedes E 200 13 och Opel Combo 3 ger totalt 92 bilar mot 52 april 2007, Volvo oräknade. Förhoppningsvis är detta en ny trend och förhoppningsvis finns det många framöver som tidigare tänkt skaffa etanolbil och nu istället väljer gasbil med tanke på den senaste tidens debatt.
Opel Zafira CNG -08
För att vara lite negativ, här är en kort artikel om rekordförsäljningen av miljöbilar för april månad.
http://www.e24.se/samhallsekonomi/artik ... lecomments
Nu finns det ingen komplett lista, men det är självklart etanolbilar som ligger i topp.
http://www.e24.se/samhallsekonomi/artik ... lecomments
Nu finns det ingen komplett lista, men det är självklart etanolbilar som ligger i topp.
Visst, etanolbilarna säljer fortfarande enormt bra, men kanske redan nästa månads statistik kommer att visa en försämring. Det är det senaste halvåret som kritiken mot etanolbilarna ökat och det har tagit fart ordentligt senaste veckorna sedan världsmarknadspriserna på spannmål skjutit i höjden. En ny bil blir färdig kanske ca 2 månader efter beställning dvs det sker alltså en viss eftersläpning. Om två månader är en trovärdig beställningstid så beställdes april månads bilar i februari.Oldfield wrote:Nu finns det ingen komplett lista, men det är självklart etanolbilar som ligger i topp.
Det blir mycket spännande att följa siffrorna för kommande månader. Jag är optimistisk och tror att etanolbilsförsöljningen kommer att dala och gasbilsförsäljningen öka.
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
--------------------------------------------Sven wrote:Visst, etanolbilarna säljer fortfarande enormt bra, men kanske redan nästa månads statistik kommer att visa en försämring. Det är det senaste halvåret som kritiken mot etanolbilarna ökat och det har tagit fart ordentligt senaste veckorna sedan världsmarknadspriserna på spannmål skjutit i höjden. En ny bil blir färdig kanske ca 2 månader efter beställning dvs det sker alltså en viss eftersläpning. Om två månader är en trovärdig beställningstid så beställdes april månads bilar i februari.Oldfield wrote:Nu finns det ingen komplett lista, men det är självklart etanolbilar som ligger i topp.
Det blir mycket spännande att följa siffrorna för kommande månader. Jag är optimistisk och tror att etanolbilsförsöljningen kommer att dala och gasbilsförsäljningen öka.
Vi kan alltid hoppas på det. Det är ju sannolikt att en del som har möjlighet att välja mellan etanol och gas kanske hellre väljer gas nu speciellt om de kanske skulle få dåligt samvete om de nu köpte en etanolbil.
Tyvärr tror jag att krassa ekonomiska fakta betyder mest. Och då är det ganska billigt nu med etanol. 8.29 kr litern mot säg 12.50 för BF95 gör att man sparar över en krona milen på att köra med E85 (det går åt 1.35 gånger mer). Det är svårt att motivera folk att köpa en biogasbil också med den prisbilden; det naturliga valet blir att köpa en etanolbil i stället trots alla skriverier.
Som alla vet skulle en miljöcertifiering eller liknande av etanolen driva upp priset lite, kanske till 10 kr/litern, och det är väl det som behövs. Detta förutsätter också att man lägger skatt på 'fuletanolen'; det finns ingen anledning att ha den skattefri längre om man försöker introducera en dyrare certifierad etanol.
/track_snake
Krasst ekonomiskt så tror jag gasbilen är blligare. Andrahandsvärdet för etanolbilar påstås vara uselt, är nog inte lika dåligt för gasbilar. Fordonsskatten är lägre för gasbilen liksom driftskostnaden. En gasbils driftskostnad är kanske 6-8 kr/mil, en etanolbil 9-10 kr/mil. Det blir vidtrack_snake wrote: Tyvärr tror jag att krassa ekonomiska fakta betyder mest. Och då är det ganska billigt nu med etanol. 8.29 kr litern mot säg 12.50 för BF95 gör att man sparar över en krona milen på att köra med E85 (det går åt 1.35 gånger mer). Det är svårt att motivera folk att köpa en biogasbil också med den prisbilden; det naturliga valet blir att köpa en etanolbil i stället trots alla skriverier.
/track_snake
1 500 mil/år en skillnad 3 750 kr/år. På 4-5 år så har gasbilen tagit in de 15 - 20 000 kr som den kostar mer i inköp jfm etanolbilen.
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
-------------------------------Sven wrote:Krasst ekonomiskt så tror jag gasbilen är blligare. Andrahandsvärdet för etanolbilar påstås vara uselt, är nog inte lika dåligt för gasbilar. Fordonsskatten är lägre för gasbilen liksom driftskostnaden. En gasbils driftskostnad är kanske 6-8 kr/mil, en etanolbil 9-10 kr/mil. Det blir vidtrack_snake wrote: Tyvärr tror jag att krassa ekonomiska fakta betyder mest. Och då är det ganska billigt nu med etanol. 8.29 kr litern mot säg 12.50 för BF95 gör att man sparar över en krona milen på att köra med E85 (det går åt 1.35 gånger mer). Det är svårt att motivera folk att köpa en biogasbil också med den prisbilden; det naturliga valet blir att köpa en etanolbil i stället trots alla skriverier.
/track_snake
1 500 mil/år en skillnad 3 750 kr/år. På 4-5 år så har gasbilen tagit in de 15 - 20 000 kr som den kostar mer i inköp jfm etanolbilen.
Det vore ju bra om det vore så. Säg att 1 Nm3 gas kostar 10 kr och Du har en bil som drar 0,7 Nm3/mil så är Du i det intervallet. En bensinbil som drar 0,7 liter/mil kostar idag nästan 9 kr/milen men motsvarande som E85-bil (med förhållandet 1:1,35) blir 0,95 liter/mil och en kostnad på lite knappt 8 kr/mil.
Det är nog säkrast att etanolen blir lite dyrare för att vi skall kunna räkna hem gasbilen på 4-5 år. Men med krav på miljöcertifiering av E85 kanske det går.
/track_snake
Jag tror tyvärr att man måste kunna räkna av investeringen på 3år och inte 4-5år...track_snake wrote: Det vore ju bra om det vore så. Säg att 1 Nm3 gas kostar 10 kr och Du har en bil som drar 0,7 Nm3/mil så är Du i det intervallet. En bensinbil som drar 0,7 liter/mil kostar idag nästan 9 kr/milen men motsvarande som E85-bil (med förhållandet 1:1,35) blir 0,95 liter/mil och en kostnad på lite knappt 8 kr/mil.
Det är nog säkrast att etanolen blir lite dyrare för att vi skall kunna räkna hem gasbilen på 4-5 år. Men med krav på miljöcertifiering av E85 kanske det går.
/track_snake
Sen drar vår V70 0,74Nm3/h och kostar då 0,74*10= 7,4kr/mil
Vad den drar bensin vet jag inte men jag skulle gissa på 0,9l/mil och det skulle bli 0,9*12,5= 11,25kr/mil
Etanol (9kr/l?) 0,9*1,35*9k= 10,94kr/mil
Detta skulle ge vid 1500mil/år *3år:
Gas: 7,4*1500*3= 33300:-/år
Bensin: 11,25*1500*3= 50625:-/år dvs 17325:- dyrare än gas
Etanol: 10,94*1500*3= 49230:-/år dvs 15930:- dyrare än gas
Nu vet jag inte om priserna är rätt, vi tankar bara gas för 8,25 vilket ger...
Gas: 0,74*8,25*1500*3= 27472:- dvs > 20.000:- billigare än bensin/etanol på 3 år
Tyvärr räcker inte det att betala merkostnaden och jag tror tyvärr att val av biogasbil mest lockar de med miljösamvete och inte snålvargarna...
Ha det / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Nu har Maj-statistiken kommit, se längre ner i :
http://www.bilsweden.se/files/pressmedd ... el0805.pdf
Rensat från Volvo Bi-Fuel har övriga tillverkare av CNG bilar under Maj ökat i försäljning från 63 till 84 bilar, upp 33,3%. Totalt hittills i år är det 405 CNG bilar sålda, upp 55,2% från 261. (Fortfarande mindre än förra årets Volvo Bi-fuel försäljning - 579 sålda Jan-Maj -07)
Totalt utgjorde CNG bilarna ca 1% av alla "Miljöbilar"!
I topp var på plats 30) VW Touran Ecofuel 40 sålda i Maj, 151 hittills i år och 37,2% av CNG bils försäljningen. Därefter Opel Combo på plats 39) o.s.v. Med 214 bilar sålda hittills har VW drygt 50% av marknaden.
Ska bli intressant att se om Juni statistiken kommer med några överraskningar. Om MB B 170 NGT skall lanseras lär de hinna registrera några sådana också, med en tredje bil av samma typ i CNG utförande (förutom Touran & Zafira) kanske den kan bidra till att öka medvetenheten om dessa CNG alternativ.
http://www.bilsweden.se/files/pressmedd ... el0805.pdf
Rensat från Volvo Bi-Fuel har övriga tillverkare av CNG bilar under Maj ökat i försäljning från 63 till 84 bilar, upp 33,3%. Totalt hittills i år är det 405 CNG bilar sålda, upp 55,2% från 261. (Fortfarande mindre än förra årets Volvo Bi-fuel försäljning - 579 sålda Jan-Maj -07)
Totalt utgjorde CNG bilarna ca 1% av alla "Miljöbilar"!
I topp var på plats 30) VW Touran Ecofuel 40 sålda i Maj, 151 hittills i år och 37,2% av CNG bils försäljningen. Därefter Opel Combo på plats 39) o.s.v. Med 214 bilar sålda hittills har VW drygt 50% av marknaden.
Ska bli intressant att se om Juni statistiken kommer med några överraskningar. Om MB B 170 NGT skall lanseras lär de hinna registrera några sådana också, med en tredje bil av samma typ i CNG utförande (förutom Touran & Zafira) kanske den kan bidra till att öka medvetenheten om dessa CNG alternativ.
S-Klasse skrev
Enl samma artikel skall den dra 0,61 Nm3 Biogas / 100 km.
För övrigt skrev Journalisten Mikael Stjerna Jag är inte förvånad som kommentar till att Sveriges tilldelning av B170 NGT redan var slutsåld.
Nämnas kan att Journalisten Jan Erik Berggren nämnde ordet Biogas i detta numret.
Taz skrevOm MB B 170 NGT skall lanseras lär de hinna registrera några sådana också
Enligt Kvällspostens /expressens motorbilaga så är årets tilldelning av 500 st Mercedes B 170 NGT i princip redan slutsålda.Skall bli kul att se statestiken när Passaten släpps ..
Enl samma artikel skall den dra 0,61 Nm3 Biogas / 100 km.
För övrigt skrev Journalisten Mikael Stjerna Jag är inte förvånad som kommentar till att Sveriges tilldelning av B170 NGT redan var slutsåld.
Nämnas kan att Journalisten Jan Erik Berggren nämnde ordet Biogas i detta numret.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
500 låter mycket, men det kanske finns ett uppdämt behov från t.ex. taxi.Göran wrote:Enligt Kvällspostens /expressens motorbilaga så är årets tilldelning av 500 st Mercedes B 170 NGT i princip redan slutsålda...
Tar man klass-kompisarnas (Zafira och Touran) försäljning hittills och extrapolerar året ut motsvarar de tillsammans ca. 500 bilar.
Förbrukningen när man räknar från kg naturgas/mil till Nm3 enligt tidigare angiven formel, 4,9 kg/100 km - > 0,61 Nm3 naturgas/mil, verkar stämma med det angivna värdet Göran hittade.
Last edited by S-klasse on 2008-06-02, 23:26, edited 1 time in total.