E85 i Bifuel?

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

E85 i Bifuel?

Post by anders »

Jag tycker det vore intressant att kunna tanka t.ex. V70 bifuel på E85 istället för bensin. Då skulle miljösamvetet lätta lite när man inte hittar en gasmack utan kan istället välja E85. Skulle man inte hitta en E85 får man väl krypa till korset coh tanka bensin*Brrr*.
Vad tycker ni andra :?:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Ja det vore ju jättebra om man kunde hälla i E85 i sin Bi-Fuel (Tri-Fuel!) när man hamnar i "biogasöken".
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det låter som ett logiskt förslag från oss miljöentusiaster, som jag har funderat lite över:

Hur påverkar detta komplexiteten när man utvecklar motorstyrpogram och hårdvara (något som jag inte kan något alls om). Risken är att det inte blir en linjär ökning utan expontiell ökning för varje bränsle man lägger till.
Redan nu verkar biltillverkarna göra vissa val när de designar motorn. Volvos bilar är i det närmaste likvärdiga när de körs på gas och bensin. Opels bilar som är mer gasoptimerade fungerar bättre på gas och förlorar hk när man kör på bensin.

Till detta kommer idéer om att kunna öka inblandningen av vätgas i metangasen.

Om man är gasbilsägare så har man förmodligen vanligtvis nära till gasmackar, så hur ofta händer det att man inte kan tanka gas men har tillgång till E85 (som det ser ut idag)?

Min temporära slutsats är att visst är det önskvärt, men det får inte trissa upp priset ännu mer på gasbilarna, de är redan lite väl dyra.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Håller med dig att priset inte får trissas upp mera.

det finns ca 300 mackar som har E85 i sverige men bara ca 60 gasmackar. Så risken att stöta på E85 är nog större än att stöta på en gasmack :wink: . Här i stan har vi 6 E85 mackar men bara 2, snart 3, gasmackar.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

Johan wrote:
Till detta kommer idéer om att kunna öka inblandningen av vätgas i metangasen.
Skulle vilja veta mer om det där,
några länkar?
Prepare...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

peaknik:
Jag har tyvärr inte allt fräsch i huvudet (har för tillfället fått släppa gasintresset till förmån för blöjbyten och jobb).
Det står lite om det på EONs sidor om vätgas/fordonsgas, sök på vätgas eller hythane.
Informationen på nätet är ganska knapphändig har jag för mig, men det går att googla fram lite på "hythane".

Tydligen kan dagens biogasbilar redan nu klara 8% inblandning av vätgas.
Last edited by Johan on 2006-01-26, 13:30, edited 1 time in total.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

10000 bussar skall köra på hythane under OS!

http://www.greencarcongress.com/2005/12 ... mpany.html
Prepare...
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Apropå E85 i stället för bensin i bifuel-bilar.

Jag antar att gas har dåliga startegenskaper eftersom gasbilar alltid startar på bensin (varför är det så egentligen?). Kan det vara av den anledningen som de inte vill använda E85 som komplement till biogasen? Etanolbilar har väl generellt startproblem vid riktigt sträng kyla?
Min brorsas Ford Focus Flexifuel gick t.ex. inte igång när det var -10 i Stockholm för nån vecka sen (man har ju inte alltid tillgång till motorvärmare eller möjligheten att förutsäga när det blir riktigt kallt).
Iofs är det ju ett problem folk verkar acceptera när det gäller etanolbilar, men det kanske har haft betydelse när man valt bensin istället i bifuel-bilar.
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

Minns vagt att jag läst nåt om detta och att man jobbar med någon typ av förvärmare för att slippa kallstart problem i kommande modeller.
Detta är tydligen också ett problem för dem som blandar själva i gamla bensinbilar
Prepare...
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Om jag inte har blivit felinformerad så startar opels nyare modeller (som är tänkta för gasdrift redan från början) på gas direkt, utan att passera bensin. Isåfall så borde ju det gå att lösa. Någon som vet mer?
Image
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag har för mig att jag läste att det handlade om en startoptimering. Det var lättare att skriva startprogram för ett bränsle än för två.
Ta det med en nypa salt, jag kommer inte ihåg var jag har fått det ifrån.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Mikael
Posts: 3
Joined: 2006-02-25, 22:45
Location: Malmö

Post by Mikael »

Anledningen till att en Volvo Bi-fuel startar på bensin är att motorn måste kunna köra på 2 olika bränslen, dels 95oktan bensin och 130 oktan gas. Att bygga en bil optimerad för 130 oktan skulle innebära att man höjer kompressionen i motorn. Då kommer problemet, 95 oktan skulle självantända likt en dieselmotor. Att göra tvärtom, att köra ett för högt oktantal som gas i en vanlig bensinmotor medför problemet att den drar lite mer bränsle än den egentligen behöver samt att den har svårt att starta. Därför kommer rena gasbilar (ej bi-fuel) i framtiden att bli mer bränslesnåla utan att man behöver vidareutveckla dem.
Redan idag rullar det tex Mercedes Sprinter som enbart går på gas i Sverige.
Volvo V70 -03 Bi-fuel aut
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Men hur är det då med Opels motorer? Dom är ju optimerade för gas från början (höjd kompression iallafall). Går dom dåligt på bensin?
Image
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Plonte: De tappar faktiskt några hästkrafter med bensindrift. Hur det påverkar förbrukningen vet jag dock inte.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply