Hyra biogasbilar

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Hyra biogasbilar

Post by Oldfield »

Är det någon av er som vet någon hyrbilsfirma som har biogasbilar i sitt sortiment. Jag hyr väldigt mycket bil i jobbet och vill helst köra på biogas då. Företaget har avtal med Hertz, men där finns ju bara äckliga etanolbilar, jag har redan frågat om CNG-bilar där, men de har inga. Inte i någon del av landet.

Så vet ni någon annan firma där man kan hyra biogasbilar? Bör vara en landstäckande firma då jag bor i en liten ort i sydöstra Sverige och här finns inte alltför många alternativ att välja mellan. Till kommande projektarbete ska jag ha bil i flera månader, så i det fallet gör det inte så mycket om jag behöver hämta bilen på annan ort.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Enligt google lär Hertz hyra ut VW Touran Ecofuel. Se http://www.europcar.se/page_8196.shtml. Fast det framgår inte på vilka stationer dom har den. Tror också att Hertz vid Rejmes i Linköping åtminstone tidigare hyrde ut V70 bi-fuel men endast för längre perioder. Vet inte om de gör det fortfarande.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Frågan om att hyra gasbil är intressant. Det kan ju vara ett bra sätt att även låta ens arbetsgivare vara klimatsmart; eller ett sätt för den osäkre att upptäcka att det inte är så krångligt att köra på gas.

Jag kollade runt lite till på nätet och hittade en rapport från Gröna bilister - visserligen snart två år gammal men den kanske ger en fingervisning om hur man ska gå tillväga för att hitta en biogasbil att hyra. Bara att ringa runt till firmorna och fråga kan ju ge positiv effekt på tillgången i det långa loppet.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Hazze
Posts: 8
Joined: 2008-01-06, 01:00
Location: Solna

Post by Hazze »

Jagade gasbil bland hyrbilsfirmorna inför senaste julhelgen. Var dock helt omöjligt att få tag på en i Sthlmsområdet. Hertz V70 var på långtidshyra och skulle sen avyttras enligt den personen på Hertz jag pratade med. Problemet var också att veta var gasbilarna fanns. Pratade med både Hertz och Europcar men de kunde bara se att det fanns gasbilar i systemet inte var det fanns. Enda sättet var att ringa runt till lokala stationer och höra efter. Arlanda hade tidigare haft Touran Ecofuel men dessa var nu avyttrade. Sunfleet Carsharing som är en miljöbilspool har inga gasbilar i Sthlm men däremot bl a i Linköping.
Opel Zafira -06 CNG
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Avis i Italien satsar på gas iaf

http://www.autobloggreen.com/2008/01/07 ... -in-milan/

Likaså Sixt i Tyskland

http://www.autobloggreen.com/2007/09/22 ... n-germany/

Hur svårt kan det vara för deras Svenska kollegor att göra likaledes?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Nu är semestern snart slut och jag ska hyra bil i tjänsten igen. Någon som hört något om eventuella uthyrningsfirmor som tagit in gasbilar i sortimentet?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Oldfield wrote:Nu är semestern snart slut och jag ska hyra bil i tjänsten igen. Någon som hört något om eventuella uthyrningsfirmor som tagit in gasbilar i sortimentet?
Varför inte köra med din egen bil och ta milersättning för resorna i jobbet istället? Kör du på gas så tar man ju "bensin" milersättning.. Den ligger väl på 35kr/mil eller nått? Kanske inte lönar sig iofs....
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

taz wrote:
Oldfield wrote:Nu är semestern snart slut och jag ska hyra bil i tjänsten igen. Någon som hört något om eventuella uthyrningsfirmor som tagit in gasbilar i sortimentet?
Varför inte köra med din egen bil och ta milersättning för resorna i jobbet istället? Kör du på gas så tar man ju "bensin" milersättning.. Den ligger väl på 35kr/mil eller nått? Kanske inte lönar sig iofs....
Jo, visst kan man göra så och visst blir det en liten förtjänst i och med det lägre gaspriset. Men saken är den att vi får inte använda privata bilar i tjänsten på grund av försäkringsvillkor och liknande. Om jag krockar så ska inte min privata bil bli lidande så att säga. Det behöver ju inte vara mitt fel att en krock uppstår exempelvis. Dessutom kör jag omkring 100 mil i veckan i jobbet under det här projektarbetet och slösa de 100 milen varje vecka på min egen bil vill jag inte göra. Då behöver jag en annan försäkringspermie och tätare servicebesök, och det räcker inte de där ca 35:- / mil till.

Jag har mailat diverse hyrbilsföretag, men de är grymt dåliga på att svara måste jag säga. Hertz säger bara att de inte har några gasbilar och de andra firmorna har inte svarat. När jag motargumenterade Hertz med att de minsann hyrt ut gasbilar i Linköping förut blev det knäpp tyst från dem också.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Oldfield wrote:
taz wrote:
Oldfield wrote:Nu är semestern snart slut och jag ska hyra bil i tjänsten igen. Någon som hört något om eventuella uthyrningsfirmor som tagit in gasbilar i sortimentet?
Varför inte köra med din egen bil och ta milersättning för resorna i jobbet istället? Kör du på gas så tar man ju "bensin" milersättning.. Den ligger väl på 35kr/mil eller nått? Kanske inte lönar sig iofs....
Jo, visst kan man göra så och visst blir det en liten förtjänst i och med det lägre gaspriset. Men saken är den att vi får inte använda privata bilar i tjänsten på grund av försäkringsvillkor och liknande. Om jag krockar så ska inte min privata bil bli lidande så att säga. Det behöver ju inte vara mitt fel att en krock uppstår exempelvis. Dessutom kör jag omkring 100 mil i veckan i jobbet under det här projektarbetet och slösa de 100 milen varje vecka på min egen bil vill jag inte göra. Då behöver jag en annan försäkringspermie och tätare servicebesök, och det räcker inte de där ca 35:- / mil till.

Jag har mailat diverse hyrbilsföretag, men de är grymt dåliga på att svara måste jag säga. Hertz säger bara att de inte har några gasbilar och de andra firmorna har inte svarat. När jag motargumenterade Hertz med att de minsann hyrt ut gasbilar i Linköping förut blev det knäpp tyst från dem också.
suck.. ja de e bra att du ligger på dem.. Så kanske de fattar vinken o skaffar gasbilar när folk efterfrågar dem..

Men borde du inte kunna få tjänstebil via företaget då? Det blir ju extra förmånligt för dig om du skaffar en gasbil då med 40% lägre förmånsvärde :) Det borde ju bli dyrt för ditt företag att hela tiden hyra bilar från uthyrningsföretag istället för att leasa dem..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jag har ingen aning om vad företag betalar för att leasa bilar, men i mitt fall är det inte aktuellt. Det är väldigt sällan vi behöver hyra bilar under normala arbetsförhållanden. Men nu har vi haft två större projekt efter varandra som krävt mycket bilåkande. Så när detta projektet är slut finns det inget behov av bil längre i tjänsten. Jag har faktiskt ingen aning om vilket som är mest fördelaktigt att göra, hyra eller leasa.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

aha.. ja då är nog inte leasing något aktuellt i så fall.. Får hoppas du får tag i en gasbil då :) Skulle du inte få det så kör på etanol.. Det borde ju i alla fall vara bättre än bensin ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply