Transportbolag dåliga på miljöfordon?

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Transportbolag dåliga på miljöfordon?

Post by Jonas »

Jag började kolla på vilka bolag man ska köpa transporttjänster av framöver.

Jag började med Posten där jag naivt nog utgick från att dom kör mycket gods med tåg och jag vet att dom kört biogaslastbilar tidigare. Vid närmare kontroll av deras miljöinfo på webben (inte placerad på förstasidan direkt) konstaterar jag att dom kör B-post på tåg och att dom har tre biogaslastbilar. Resten går om jag förstår saken rätt med flyg, last- eller personbil och bränslen är diesel eller bensin. Jaha, så ett av Sveriges tre (?) största transportbolag saknar helt miljöinriktning vid fordonsinköp och försöker kompensera det genom eco-driving, regummerade däck fria från HA-oljor, el-mopeder och miljöklass-1 diesel. Inte tillräckligt för mig. Tänk om dom köpte in 100st paketbilar från Iveco avsedda för gasdrift? Eller lät Renault konvertera 200st nya Kangoo för biogasdrift? Eller köpte 50 Mercedeslastbilar med gasdrift? Då skulle jag känna ett engagemang från deras sida.

DHL som är den andra av de tre stora som jag tänker på har en uttalad policy för sänkning av bl.a. koldioxid men lyckas väl kanske inte riktigt för att uttrycka det försiktigt. Miljöfiasko kallar dom det i den här artikeln där det framgår att DHL konstant ökar sina utsläpp. http://www.e24.se/branscher/tjanstefore ... _39955.e24. Däremot så har DHL tjänster som jag som kund kan betala lite extra för och på så sätt få motsvarande transport utförd med t.ex. biogas. Att allt för få kunder väljer dessa tjänster är väl inte DHLs fel även om marknadsföringen kunde varit bättre. Här kan jag som kund iallafall aktivt göra något för att minska miljöeffekterna av mina transporter. DHL har om sanningen ska fram också figurerat en del i Klimp-bidragsansökningar och beviljades i Maj 2007 bidrag både för konvertering av lastbilar och för utbyte av 35st paketbilar till biogasdrivna fordon. Jag vet dock inte om det är genomfört än så jag avvaktar med fyrverkerierna.

Schenker med Bax Global ger också ett blandat intryck, å ena sidan berättar dom att gas kostar dubbelt så mycket som diesel för drift av deras fordon men å andra sidan så tillhandahåller dom en del tjänster på samma sätt som DHL där kunden själv kan påverka sin påverkan. Ett känt exempel på det är bokleveranserna från AdLibris där kunderna själva kan väla klimatneutral transport för en tia extra. Schenker tar då på sig att köra motsvarande transportmängd med biogasfordon.

Ja, så här fortsätter det, alla uppvisar enstaka ljusglimtar i form av enstaka biogasfordon men i stort sett så är det ett rätt kompakt mörker genom att merparten av tranpsporterna sker med dieselbilar och då snackar vi knappast bilar med partikelfilter. Det är ju annars det vanligaste argumentet för folk som kör diesel, att partikelfiltret tar alla föroreningar så diesel är miljövänligt. Suck.

Ett undantag seglar upp, det är norska Posten som i Sverige kör bolaget Box Nordic och som aktivt satsar på miljöfordon, främst biogasdrivna. Dom skyltar dessutom tydligt med det på förstasidan på webben och har för avsikt att fortsätta satsningen från idag 10% el- eller biogasdrivna fordon till 20% under 2009.

Är det någon här som har gjort en mer ljuplodande utredning eller som kanske tom jobbar med logistikfrågor eller upphandling av transporter och har bättre insikt?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Och hur gör man för att stödja Box, och missgynna posten, DHL mfl? Kan man skicka sina brev som paket? =)
Vill kunna välja....
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Tydligen kan man börja med att skicka sitt gods med DHL via koldioxidkompenserade transporter från bl.a. ICA-butikerna. Det leder till en del aktiviteter på biogasfronten.

http://www.newsdesk.se/pressroom/dhl/pr ... den-194775
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply