Beg. Zafira?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Eskillen
Posts: 3
Joined: 2008-01-18, 11:16

Beg. Zafira?

Post by Eskillen »

Hej! Är ny här men har hängt här ett tag och fått mycket intressant info från Era tidigare inlägg. Kör bensinbil än så länge men... :oops:

Jag och min sambo funderar på att köpa en beg. Zafira CNG (den äldre generationen). Hur ser beg.-marknaden ut, är de svåra att hitta? Har ev. en på gång men känner mig inte helt säker på just den bilen. Vågar jag vara kall och vänta på att det ska dyka upp något annat eller ska jag passa på? Är det en riskabel affär jämfört med att köpa en bensinare?

Ni som kör Zafira 1,6, orkar den verkligen med att frakta 6 personer + barnvagn etc? När jag provkörde kändes den väldigt trött. Då körde jag i och för sig på bensin - är det någon skillnad när man kör den på gas?

/Eskillen
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Beg. Zafira?

Post by Sven »

Eskillen wrote:Ni som kör Zafira 1,6, orkar den verkligen med att frakta 6 personer + barnvagn etc? När jag provkörde kändes den väldigt trött. Då körde jag i och för sig på bensin - är det någon skillnad när man kör den på gas?/Eskillen
Välkommen! Jag kör en 1,6 årsmodell 2008. Vi är sex i familjen, jag tycker inte det är några problem att köra oss alla inkl bagage. Motorprestandan är något sämre med en gasbil, men detta lär man sig hantera efterhand. Fördelen är att det blir en mjuk och lugn körning. Min Zafira har inte bättre prestanda med bensin. En annan fördel, som jag tycker är mycket stor därför att jag har dålig hörsel, är att motorljudet är betydligt svagare på gas jfm bensin.

F ö får vi plats alla sex plus en gammal Emmaljungabarnvagn, som är större än de moderna barnvagnarna. Klarade faktiskt en veckas semester med alla sex inl barnvagnen och bagage och utan takbox. Vi hade dock inte med oss sängkläder eller skidor! :D
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag har äldre modellen och är överlag nöjd (gasen har jag aldrig haft problem med, förutom att o-ringen ramlat ut (mycket enkel fix, se andra trådar)). Kom precis hem från en resa med 7 pers i bilen - inga problem i vanlig trafik, men omkörningar får man förstås planera.

Om situationen är den samma som för ett år sedan så tycker jag inte du behöver kasta dig över första bästa Zafira. kvd.se brukar ha en del till salu.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Motoreffekt

Post by Stålis »

Motoreffekt:
- är det någon skillnad när man kör den på gas?
Jag kör en Astra 1.6 CNG -04 med samma motor som de äldre Zafirorna. Den är lite piggare på gas än på bensin. Se annat inlägg: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=472#3033
Lycka till med biljakten.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Eskillen
Posts: 3
Joined: 2008-01-18, 11:16

Post by Eskillen »

Tack för svar och information! Det lutar nog åt att jag blir gasbilsägare - jag återkommer på måndag så får vi se hur det har gått...

/Eskillen
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Hej och hallå...
Vi funderar också på att köpa en Zafira (gamla modellen) och det finns tre saker som jag inte gillar:
1) Klen motor
2) Dålig krocksäkerhet
3) Hög pris

1 och 3 kan jag leva med med 2 gör mig tveksam
Kommentarer
1) Vi har idag en Astra med samma motor och den funkar i stan och på motorväg. Omkörningar med en tungt lastad Zafira kan nog bli en mardröm...
2) Hmmm, famljebil och dålig krocksäkerhet :cry:
Köp den nya modellen!?
3) De jag har sett går över 100000 i sådär skick och det känns dyrt för en så pass gammal design (-03/04) men det är väl ett tecken på att gasbilar håller bra andrahandsvärde :wink:

Lycka till /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Post Reply