V70 Bi-fuel -03 dog på vägen....

Post Reply
hobbis
Posts: 8
Joined: 2007-11-07, 20:04

V70 Bi-fuel -03 dog på vägen....

Post by hobbis »

Hej

Jag har för ett par månader sedan köpt en fin V70 -03 Bi-fuel. Automat, 13000 mil på mätaren. Har fungerat helt utan problem, men idag stötte jag på mitt första strul.
Jag var ute och körde, var på väg till Netonnet i Barkaby, jag kör på Gas (strax under halv tank enligt mätaren) och har en halv tank bensin.

Helt plötsligt dör motorn, jag ser texten "Bensindrift inkopplad" men den gick inte på bensin heller, den bara dog...

Försökte panikstarta med nyckeln igen, ingen reaktion, den rullade bara..
Fick rulla in den så fint på parkeringen (tur att den är lättrullad) och stannade där. Ställde om den i Parkeringsläge, stängde av strömmen helt (kan bara göra det när bilen är i P-läge) och vred om nyckeln igen.

Startmotorn fick gå ett par varv, men sen startade den som den skulle igen och nu fungerar den som om inget hänt...

Jag är lite fundersam på vad det var som hände egentligen. Jag har fortfarande gott om gas, och bensin....

Någon som stött på något liknande problem med sin Bi-fuel volvo? Kan det vara dålig kvalitet på gasen? Kan det vara något problem med startnyckeln (har hört många historier om startspärren och dåliga nycklar) eller är det något allvarligt fel som jag borde kolla upp med bilverkstaden?

MvH
Hobbe
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag skulle åkt till någon auktoriserad Volvo-verkstad och berättat vad som hände och bett dem att kolla om det finns några felkoder lagrade som kan ge en ledtråd till vad som hände. Det är ju ganska otäckt när motorn bara dör och styr- och bromsservo slutar fungera. :?

Du kanske har lite garantitid kvar då det bara var några månader sedan du köpte bilen?

Min motor har också stannat några gånger men då enbart i samband med frikoppling och då berodde det på att det var gegga från vevhusventilationen i spjällhuset. Efter rengöring har min bil fungerat bra igen.

Har du lite "tur" så finns det felkoder lagrade för felaktigt gasspjäll och då bör Volvos berömda goodwill kunna ge dig ett nytt.
Pelle Persson
Posts: 10
Joined: 2007-08-22, 09:14
Location: Östersund

Post by Pelle Persson »

Har också en v70 bi-fuel 03 automat där exakt samma sak hände mig (mitt i en rondell utanför IKEA i S-vall där jag blev stående) i somras efter jag ägt bilen en vecka. Men sen dess har inget mer stopp skett. Har inte en susning vad det beror på.
v70 -03 Bi-fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Har inte varit med om att min bil dött nån gång.. har en -05 S60.. Men däremot har den tappat kraft flera gånger när man skall åka ut på stora vägen från nån utfart när bilen är kall... Typ precis som om den skall dö men den gör det aldrig...

Fick ny mjukvara till både motorn och växelådan när bilen var på service nu och de gjorde även rent i spjällhuset.. får se om problemet försvinner nu kanske..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
hobbis
Posts: 8
Joined: 2007-11-07, 20:04

Post by hobbis »

Får nog bli en verkstadskoll tror jag. Hände igen idag nu. Det sker endast vid tomgång, eller rättare sagt när jag endast låter motorn köra i Drive-läge fast utan att ge gas. Varvtalet ligger kring, eller strax under 1000 varv

:-(
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag har inte så mycket att tillföra till originalinlägget men ändå; Taz, åk in och be om mätning av gastrycket föreslår jag, min S60 uppförde sig precis som du beskriver och det blev allt värre tills jag en dag höll på att göra bort mig ordentligt när jag försökte accelerera ut på motorvägen och kraften bara försvann...

Gastryckregulatorn var kass visade det sig. En riktigt dyr historia så har man nybils- eller begagnatgaranti kvar så kan det vara läge att få det bytt där, annars kostar det enligt uppgift över 15000:-
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag har också en v70 bi-fuel 03 automat, och hade detta problem för ett par år sedan när jag precis hade köpt bilen. Det var gastrycket, och efter justering på en service har de inte återkommit (peppar peppar).
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Min S60 dog ibland i Sverige.

Men när jag kör här i Nederländerna händer det inte längre.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Jag hade också problem med min V70 -02 manuell. Motorn stannade, ofta när man närmade sig en rondell eller liknande från landsväg. Problemet finns inte längre. I mitt fall berodde det på mjukvaran i bilen. Efter uppgraderingen slapp jag samtidigt att hackig gång kunde uppstå när man accelererade.

Det finns någon tråd här på forumet där det har skrivits mer om problemet tror jag.
hobbis
Posts: 8
Joined: 2007-11-07, 20:04

Post by hobbis »

Jag tog bilen till verkstaden för att fixa ett problem med en trasig låsbult till ena hjulet och passade då på att be om en lista på felkoderna från bilen, och mycket riktigt hittade man något som man tror har med problemet att göra

REM-3FD3 Relä, Gastanksventil För låg signal (Felkoden är funnen inte aktiv)

Ska göra en vinterresa nu så jag får se om felet uppträder igen, annars får det väl bli verkstaden igen och en hög tusenlappar som får vingar... usch...
Münchhausen
Posts: 13
Joined: 2008-08-30, 18:04

Post by Münchhausen »

Väcker upp denna gamla tråd med mitt första inlägg.

Jag kör stundom taxi i Linköping, enbart Volvo V70 gas. Gissar att bilarna är bland de nyaste som finns på marknaden (sedan produktionsstoppet), inköpta begagnade och har bara gått 10-15 000 mil.

Min, och andra chaufförers, erfarenhet av problemet med att bilen bara dör är tyvärr relativt vanlig. Vanligtvis räcker det att köra några timmar på bensin och sedan växla över igen så fungerar bilen på gasen. Ibland får man köra hela skift på bara bensin. Sammanfattat har jag tyvärr alldeles för mycket negativ erfarenhet av gasvolvon för att överväga att köra en sådan privat och jag tror att om inte färdtjänsten hade krav på miljöbilar så hade nog hela flottan bytts ut till diesel igen, det några högre dieselpriset till trots (tror dessutom att taxi får rabatt av svensk biogas).

Jag stämmer således inte riktigt in i den "halleluja-stämningen" jag möts av på detta forum utan tycker att bilkvaliteten på V70:n är för dålig (kör 5-6 olika bilar så det beror inte på "måndagsexemplar"). Gärna gas då jag instämmer i miljöfördelarna men bilarna måste hålla lika bra som en vanlig och inte dö och/eller åka in på dyr service hela tiden. Jag hoppas att modernare bilar fungerar bättre men är tveksam till om olika konventeringar verkligen kan fungera bättre?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen, Munchhausen! (Hittar tyvärr inte tyskt y på datorn.)

Jag förstår att du tröttnar på gasbil utifrån dina problem. Jaa kör inte själv Volvo gasbil, så jag har ingen erfaranhet av den. Men jag vet väldigt många medlemar här som är nöjda. Ofta dryftas driftproblem med Volvos gasbiiar här (säkerligen därför att en majoritet av alla gasbilar i Sverige är Volvo), så sannolikt kan du får en del kloka tankar från andra Volvoägare.

Vid årsskiftet lanseras VW Passat med gasturbomotor. En spännande bil som kanske är mer driftsäker och som du skulle kunna använda i framtiden när du kör taxi. Om du nu inte har tappat förtroendet för gasbil för alltid...
Opel Zafira CNG -08
Münchhausen
Posts: 13
Joined: 2008-08-30, 18:04

Post by Münchhausen »

Hej Sven! (tyskt ü gör man genom ¨+u knappen)

Ja det är synd för förutom motorproblemen är V70:n en idealisk taxibil med sina goda lastutrymmen (samt att folk gillar att åka "svenskt"). Och tankmöjligheterna är helt okej här i Linköping. Kanske går problemen att lösa med rätt service? De gånger som mekanikerna har servat bilen har inte hittat några direkta fel men ibland gjort en del finjusteringar som möjligtvis har fått en viss effekt.

Jag såg idag att det rullar en Peugot-taxi som jag tror går på gas, kanske kan vara något. Passaten tror jag definitivt är ett framtida alternativ förutsatt att den håller några intensiva år, har ingen koll på dess hållbarhet. Jag har sett reklam från svensk biogas att de konventerar en Citroen till gasdrift, har tyvärr inte fått möjlighet att prova den bilen.

Jag noterar tyvärr att vissa har börjat skifta till Etanol-bilar (just för att fortfarande vara en "miljö-taxi") och det är inte bra för den lokala biogassatsningen (buss +taxi går i stort sett på gas).
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Münchhausen wrote:
Jag noterar tyvärr att vissa har börjat skifta till Etanol-bilar (just för att fortfarande vara en "miljö-taxi") och det är inte bra för den lokala biogassatsningen (buss +taxi går i stort sett på gas).
P g a att Volvo upphört med sin gasbilssatsning, att utbyggnaden av gastankstationer går långsamt samtidigt som tankstationer för etanol ökat närmast explosionsartat, allt detta samantaget har nog bidragit till att många inom taxinäringen och även åtskilliga privatbilister valt etanol istället.

Jag tycker som du, biogasen är ett betydligt mer miljövänligt bränsle. Nu har ju etanolen kritiserats ganska kraftigt det senaste året och inom närmaste halvåret kommer en hel del intressanta nya gasbilar (förutom VW Passat har Mercedes B170 nyligen släppts och enligt uppgift sålt mycket bra, i början av 2009 kommer Opel Zafira som gasturbo m m). Media har börjat uppmärksamma gasbilen, t ex skrev DN mycket positivt om både biogas och Mercedes B170 i mitten av juli. Förhoppningsvis ökar gasbilarna sin marknadsandel ganska betydligt framöver.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hej Münchhausen!

Det du beskriver med era bilar tyder helt klart på spjällhusproblem. Bilarna ligger inom fönstret för när spjällhusen ger upp på Bi-Fuel (och alla andra Volvo med det italienska spjället Magnetti Marelli). Det finns en del trådar om detta under "Teknik & Driftproblem". Med lite idogt tjatande kan det vara möjligt att få dessa bytta på den förlängda garantin som Volvo tvingats ta till.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
hobbis
Posts: 8
Joined: 2007-11-07, 20:04

Post by hobbis »

Nu har min bil varit inne på verkstaden (Upplands Motor Uppsala). Mycket riktigt hittade man inga direkta felkoder men man rengjorde spjällhuset i alla fall. Man har också gjort en ECM omprogrammering av bilen. Jag håller tummarna för att felet upphör! :) . Alltid svårt med intermittenta problem!

Dags att bäva inför 16000-milaservicen som ska ske om ca 500 mil...
Post Reply