Fixa hål i lacken

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Fixa hål i lacken

Post by Johan »

Efter senaste biltvätten så upptäckte jag några små hål i lacken (ner till "grundbehandlingen"). Någon som vet hur man fixar till sådant, exempelvis om det finns någon bra färg man kan använda?

Bilen är vit.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Vanligt lackstift med originalfärgen. Med lite övning kan man pricka i lagom mycket färg så att det varken blir hål (för lite färg) eller bula (för mycket färg).

Se till att ha thinner och luddfri trasa hemma.
1. Tvätta rent med thinner och låt torka
2. Följ lackstiftets instruktioner (skaka färgen först osv.) och pricka i med färg.
3. Om det inte blev bra, torka bort färgen med thinner DIREKT, utan att smeta ut. Börja om från steg 1.
4. låt torka.

Vad glad för att bilen är vit, det är den lättaste färgen att laga på så sätt att dåligt jobb ofta ser bra ut efteråt ändå! :D
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Penseln som följer med lackstiftet brukar ofta vara på tok för tjock. Jag har köpt mig en ultrafin (00-storlek) konstnärspensel från Clas Ohlson för detta ändamål men det kan även funka med en spetsig tandpetare.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Tack för tipsen!
Jag provade med penseln som följde med lackstiftet... det blev inte så bra om man är ute efter ett "sömlöst" resultat. För min del får det duga dock.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply