Fördubblat pris på naturgas?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Fördubblat pris på naturgas?

Post by åsaboe »

Jag tittade på Klotterplanket hos Fordonsgas, och där skriver signaturen BG:

"Med tanke på gasbilar i Västsverige till mera än 90%kör på naturgas är gårdagens notis i SvD illavarslande: "en oro inför vintern över det höga naturgaspriset,som har mer än fördubblats på ett år"..."

Jag lyckades inte hitta någonting vid en snabbvisit hos SvD. Är det någon här som har litet uppgifter att komma med?

Här i Kristianstad är det biogas som gäller, och den borde inte påverkas prismässigt av att naturgasen blir dyrare. Borde alltså, man vet ju inte vad som far i huvudet på prissättarna om de ser en möjlighet att höja :wink:

Under alla omständigheter är det ju korkat att höja fordonsgaspriserna. Det vill nog till en ekonomisk vinst för att "den stora massan" skall se gasen som ett intressant alternativ till bensinen. Hittills har i alla fall Eon och Kristianstads kommun skött sig bra, må de fortsätta med det.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Naturgaspriset på världsmarknaden ligger idag på ca 14 USD/MMBtu enligt Oilnergy.com.

En MMBtu (Million British Thermal Unit) motsvarar ca 293 kWh vilket i sin tur motsvarar ca 30 Nm3 naturgas.

Vid dagens växelkurs (7,59 SEK/USD) resulterar detta i ett världsmarknadspris för naturgas på 3,55 kr/Nm3. I Göteborg kostar idag naturgasen 10,25 kr/Nm3. Tar vi bort momsen från det så har vi 8,20 kr/Nm3. Tar vi sedan bort koldioxidskatten så har vi 7,09 kr/Nm3 kvar och drar vi slutligen bort världsmarknadspriset så ger det ett påslag på 3,54 kr/Nm3, dvs 100%. :shock:

Har jag räknat rätt?
Robert Norström
Posts: 4
Joined: 2005-10-07, 06:10

Dyr GAS i Göteborg

Post by Robert Norström »

Jag kör inte så mycket med min gas bil längre efter alla pris höjningar på sissta tiden.
Eon har visst planer för GBG hoppas visst öppna en mack nästa år.
Hoppas att dom inte blir motarbetade......
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det ser ju ut som om du har räknat rätt, AndersH. Synd att man lägger sig så högt i övriga Sverige, hoppas att det blir som Robert Nyström skriver att Eon sätter litet press på de andra.

Visserligen är det dyrt att bygga gasmackar, men skall det bli något av gasmarknaden här i landet vill det till att bolagen ser mycket långsiktigt på vinstkraven. Gör man inte det är väl risken stor att andra alternativ blir det givna valet för de flesta.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Räknar man om ett naturgaspris på 10,25 kr/Nm3 till kr/kWh så blir det 0,93 kr/kWh. Samma omräkning av ett bensinpris på 12,51 kr/liter blir då 1,42 kr/kWh, dvs det borde trots allt vara 35% billigare att köra på naturgas vid ovanstående prisjämförelse.

Jag räknar med att 1 Nm3 naturgas = 11,05 kWh och 1 liter bensin = 8,8 kWh enligt uppgifter från Fordonsgas.se.
User avatar
Lennart
Posts: 2
Joined: 2005-10-11, 00:00
Location: UDDEVALLA
Contact:

Post by Lennart »

Men om man kör på LPG måste ju vinsten bli mer. Men de hade inget munstycke till CNG tanken när jag frågade på tappen i Mölndal. Var kan man köpa en sådan adapter? Någon som vet?

Lennart
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Det var nog bra att de inte hade någon adapter... CNG-fordon är byggda för ett gastryck på ca 200 bar, LPG har ett betydligt lägre tryck (8 bar?). Skulle du lyckas få i LPG i ditt CNG-fordon så undrar jag om det kommer att gå att köra bilen på gasen. En Volvo Bi-Fuel CNG kräver t.ex. ett gastryck på minst 14 bar för att gå på gas.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Pratade med en represetant för Eon när jag provkörde V70´n och han sa att gaspriset skilde en hel del mellan stockholm och malmö. Dyrast i stockholm och billigast i lund. 6,85 i lund och 10 någonting i stockholm.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Dyr GAS i Göteborg

Post by taz »

Robert Norström wrote:Jag kör inte så mycket med min gas bil längre efter alla pris höjningar på sissta tiden.
Eon har visst planer för GBG hoppas visst öppna en mack nästa år.
Hoppas att dom inte blir motarbetade......
Eon's produkter verkar intressanta. Hoppas de kommer till GBG.. Nån som vet vad de har för priser?

[Saxat från www.eon.se]
Vid sitt tankställe på Nobelvägen i Malmö erbjuder E.ON lokalt producerad, förnybar vätgas i koncentrerad form samt Hythane med 8 respektive 25 procent vätgasinblandning. Anläggningen fyller i dagarna två år och har levererat ungefär 4 000 kubikmeter vätgas. Skånetrafiken är första bussbolag i Europa att köra på gasblandningen, hittills med två bussar.

– Alla gasfordon kan utan justeringar köras på Hythane med åtta procent vätgasinnehåll. Det skulle göra fordonsgasen ännu mer fördelaktig jämfört med bensin och diesel, säger Staffan Ivarsson.

För ytterligare information samt bilder på E.ONs tankställe för vätgas och Hythane, kontakta:

Staffan Ivarsson, ansvarig för E.ON Sveriges vätgassatsning
Telefon: 070-559 38 62

[SLUT]
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det här med låg/mellaninblandning av vätgas tycker jag är högintressant. Dels för att de två gaserna kan komplettera varandra, dels för miljövinsten.

Jag tänkte göra en rövare och se om ovan nämndas Staffans emailadress är staffan.ivarsson(vid)eon.se och ställa lite frågor.
Har ni något jag tycker ska ta med?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Johan wrote:Det här med låg/mellaninblandning av vätgas tycker jag är högintressant. Dels för att de två gaserna kan komplettera varandra, dels för miljövinsten.

Jag tänkte göra en rövare och se om ovan nämndas Staffans emailadress är staffan.ivarsson(vid)eon.se och ställa lite frågor.
Har ni något jag tycker ska ta med?
ett tips.....

Hej Magnus!
Roligt att höra att du kör gasbil. Vi hade pressvisning på en unik gashybridbil i går. Kör man med den är man nere på 3, 50 kronor milen med våra priser. Inte så tokigt.

När det gäller vätgas så har vi just nu inga planer i dag på att sälja den i Göteborg. Vi blandar i dag in åtta procent vätgas i en viss del av vår fordonsgas. Detta är dock ett utvecklingsprojekt där vi samarbetera med Skånetrafiken. Två av deras bussar kör på den blandningen. Vi planerar att utöka projektet, men än är det ingen kommersiell produkt.

Däremot arbetar vi efter en plan där vi ständigt bygger ut vårt nät med Fordonsgas-tankställen. Senast ut är Landskrona där vi för några veckor sedan öppnade ett publikt tankställe. Vi bygger även ett tankställe för bussar i Landskrona.

När och om vi kommer till Göteborg är dock oklart i dag. Jag kan dock lova dig att vi tror stenhårt på Fordonsgas och att ambitionerna finns.

Med vänlig hälsning
Mattias H

Mattias Hennius
Informationsansvarig

E.ON Gas Sverige AB
205 09 Malmö

mobil: 0705 - 19 18 92
tel: 040 - 24 45 37
mail: mattias.hennius@eon.se
fax: 040 - 24 40 11
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Intressant! Vad var detta för gashybridbil?
Kul att de verkar tro på biogas så mycket.

Fick inget svar på min "slumpmail", ska prova ovan tips.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply