Sämre hållbarhet på V70N motorer än första 850/V70 Bi-fuel??

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Sämre hållbarhet på V70N motorer än första 850/V70 Bi-fuel??

Post by S-klasse »

Var i Linköping idag och åkte en V70N Bi-Fuel taxi och passade på att intervjua chauffören om hur mycket han körde på biogas.

Han började prata om att V70N motorerna var kända för att behöva renovera toppen vid ca. 25 000 mil, detta exemplar hade råkat ut för samma renovering med bieffekten att den nu inte gick särskilt bra på gas längre och därför körde han numera sin bi-fuel enbart på bensin.

Är det någon mer som hört talas om detta problem och speciellt följdeffekten att den inte skulle gå att köra på gas längre??

Han hade för övrigt kört den första generationen V70 Bi-fuel med den tidigare motorgenerationen och den hade gått 70 000 mil utan problem!
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag har hört talas om 25000-milaproblemet men inte att de skulle gå sämre på gas efter renoveringen, det kan ju vara ett klant-jobb av meckarna?

Den gamla modellen skall tydligen vara bättre (och var ännu ett skäl för mig att välja den gamla före den nya när jag köpte bilen)..
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Jag har också hört om topp-renoveringen av taxi-förare.

25000 mil taxitrafik i stan borde motsvara minst 30000 mil blandad/landsvägskörning.

Då skulle jag ha minst 18000 mil kvar att köra, det räcker nog för mig. :roll:

Undrar vad det är på toppen som går ner sig. Ventiler/styrningar som glappar? Kammar som blir nedslitna?
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag fick en varning av min meck där jag brukar lämna in bilen, när jag frågade vad han tyckte om gasbilar innan jag slog till och köpte en.
Han menade på att eftersom gas är renare så får man inte samma smörjning av motordelarna som när man kör på bensin.. Det skulle därmed medföra ökat slitage.

Vet ej om detta stämmer, min meck är generellt sett skeptisk mot allt som är tillverkat efter 1970.. :lol:
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Det måste då rimligtvis vara ventilskaften och styrningarna som slits ner. De är ju inte smorda med motoroljan eftersom de sitter "under" ventiltätningen.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Re: Sämre hållbarhet på V70N motorer än första 850/V70 Bi-fu

Post by Plonte »

S-klasse wrote:Var i Linköping idag och åkte en V70N Bi-Fuel taxi och passade på att intervjua chauffören om hur mycket han körde på biogas.

Han började prata om att V70N motorerna var kända för att behöva renovera toppen vid ca. 25 000 mil, detta exemplar hade råkat ut för samma renovering med bieffekten att den nu inte gick särskilt bra på gas längre och därför körde han numera sin bi-fuel enbart på bensin.

Är det någon mer som hört talas om detta problem och speciellt följdeffekten att den inte skulle gå att köra på gas längre??

Han hade för övrigt kört den första generationen V70 Bi-fuel med den tidigare motorgenerationen och den hade gått 70 000 mil utan problem!
"...med bieffekten att den nu inte gick särskilt bra på gas längre och därför körde han numera sin bi-fuel enbart på bensin."
What? Du skojjar?? vem f*n orkar hålla på att tanka var 5:e mil? alltså 5 gånger om dagen!! (som taxichaffis vågar man aldrig ha mindre än 5-10 mils räckvidd tillgodo, ifall man får en långkörning) har du en aning om vem det var? (eftersom att jag själv kör taxi i linköping)
Låter väääldigt konstigt...
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: Sämre hållbarhet på V70N motorer än första 850/V70 Bi-fu

Post by S-klasse »

Plonte wrote: har du en aning om vem det var? (eftersom att jag själv kör taxi i linköping)
Låter väääldigt konstigt...
Nej inte en aning, var bara där över dagen och det var inte jag som betalade så jag har inget kvitto att kolla på. Jag satt bak och noterade att han körde på bensin och därför ställde jag frågan om Biogas användningen.

Vid ett rödljus ställde han om bilen på gasdrift och då fick han motorstopp! Innan dessa problem uppstod uppgav han att han körde till ca 80% kört på biogas.

Vad kostar förresten en topprenovering till en V70N?? Och vet man varför det sker så tidigt som 25000 mil och har man gjort något åt det från och med någon viss årsmodell?
Exempelvis hade de första årgångarna av min MB 200 W124 för mjuk kamaxel så man fick byta dessa i förtid, jag fick byta till original kam i förbättrat/hårdare utförande vid 33 000 mil och det gick då på 16 KSEK. (De bytte till en kam av hårdare stål hösten -89 och min bil var en -88;a)
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Nåt mer om detta?

Post by krivik »

Är det någon som vet nåt mer om det här problemet med topprenoveringar? Vad det egentligen är som slits ut? Varför?

Och dessutom, är det någon som snackat med Volvo om det här och hört vad de har för kommentar? Om det är ett problem de känner till, borde de ju rimligtvis ha en ståndpunkt i frågan.

[Edit: spellcheck]
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: Sämre hållbarhet på V70N motorer än första 850/V70 Bi-fu

Post by DJ »

Plonte wrote:[ har du en aning om vem det var? (eftersom att jag själv kör taxi i linköping)
Låter väääldigt konstigt...
Det är nog samma gubbe som drog samma historia för mig. Han skjutsade hem mig vid något eller några tillfällen i höstas då vi fortfarande hade kvar huset i Linköping. Vit bil, kommer inte ihåg vad taxibolaget heter. Han pratade om att han ägde några stycken gas-taxis, typ 4-5 stycken.

Han rådde mig att sälja innan 25000 när han fick syn på en bi-fuel på uppfarten. För att slippa renoveringskostnaden.

Men min bil kommer jag nog ha kvar tills den skrotas, om jag behåller mitt förnuft.

Topprenovering går ju att utföra hemma i garaget, om det skulle behövas, det har jag gjort förut.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: Sämre hållbarhet på V70N motorer än första 850/V70 Bi-fu

Post by S-klasse »

DJ wrote: Topprenovering går ju att utföra hemma i garaget, om det skulle behövas, det har jag gjort förut.
Då kanske du kan förklara vad du tycker ingår i topprenovering? Kamaxel, ventiler (tätningar när man ändå håller på), planing av topplocket eller hela paketet?
Vad kostar det i delar och vad tror du jobbet går på?
pctowi
Posts: 1
Joined: 2007-09-30, 06:05

Re: Sämre hållbarhet på V70N motorer än första 850/V70 Bi-fu

Post by pctowi »

Mycket tråkigt om det är så. Någon som vet bra firmor som utför detta jobb eller är det någon som har V70N som inte har problem. Lägg gärna in ett inlägg om det isåfall.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jag har grymt långt kvar till 25000 mil. Så jag har inte mycket att delge än.
Post Reply