v70 bifuel -02 dör på gas....

Post Reply
aerixon
Posts: 1
Joined: 2013-10-03, 20:56

v70 bifuel -02 dör på gas....

Post by aerixon »

har precis köpt en en v70 bifuel-02 som gått 25500mil
när vi skulle slå över till gas första gången så sten dog den med en gång, den går jätte fint på bensin. (den slår inte över till gas själv vid start, måste trycka på knappen)
har fyllt på gas (full tank) och fått den att iaf slå över (om jag trycker på knappen) och gå ett par sekunder med lite varv på motorn, för att sedan dö igen, har aldrig lyckta köra på gasen.
Provat att slå om till gas under tiden man kör, men den dör och går inte att manövrera...

är helt okunnig på gasbilar och undrar vad det kan vara för fel.. :(
Matiz
Posts: 2
Joined: 2013-10-29, 12:53

Re: v70 bifuel -02 dör på gas....

Post by Matiz »

Hej,

jag har samma problem. Jag har på den senaste tiden haft problem med att köra på motorgas. Jag måste också koppla över till gas med en knapp och någonting fungerar inte som det ska, eftersom det slår ifrån precis på samma sätt som när gasen är slut. Detta fast jag precis tankat full tank. Därför undrar jag om någon vet var man kan göra service/kontroll på gaskonverteringskitet i bilen? förmodar att en vanlig bilverkstad inte klarar detta?? Jag bor i Västeråsområdet.

Tacksam för svar! :)
kanfjall
Posts: 3
Joined: 2013-12-11, 07:50

Re: v70 bifuel -02 dör på gas....

Post by kanfjall »

Vad jag vet så är det bara Volvo som kan serva gaskomponenterna. Vilket ofta inte är grattis. Av någon anledning verkar de flesta reparationerna kost ca 10k. Men har man tur så är det något mindre fel och kommer undan billigare.


Matiz wrote:Hej,

jag har samma problem. Jag har på den senaste tiden haft problem med att köra på motorgas. Jag måste också koppla över till gas med en knapp och någonting fungerar inte som det ska, eftersom det slår ifrån precis på samma sätt som när gasen är slut. Detta fast jag precis tankat full tank. Därför undrar jag om någon vet var man kan göra service/kontroll på gaskonverteringskitet i bilen? förmodar att en vanlig bilverkstad inte klarar detta?? Jag bor i Västeråsområdet.

Tacksam för svar! :)
Matiz
Posts: 2
Joined: 2013-10-29, 12:53

Re: v70 bifuel -02 dör på gas....

Post by Matiz »

10k? menar du 1000 eller 10.000 kr?? Om det är det sistnämnda är det ju otroligt dyrt. Någon sa till mig att det kan räcka att byta gasfiltret. Sedan finns det även en skruv som man kan reglera trycket på gasen (pressure reducer) med. Synd att det är så svårt att hitta en verkstad som kan serva lpg-bilar...

Tack ändå för tipset om Volvo!
kanfjall
Posts: 3
Joined: 2013-12-11, 07:50

Re: v70 bifuel -02 dör på gas....

Post by kanfjall »

Det finns ett antal komponenter i Gasbilarna som brukar krångla. bland annat spjällhus och gasfördelare dessa delar med reparation är CA 10.000kr st :shock: .
Även rengöring av tankarna kostar en bra bit över detta enligt ngn annan medlem på forumet.

Tyvärr verkar det ofta vara just dessa delar som krånglar enligt mina erfarenheter. MEN det finns också en massa andra mindre komponenter som är betydligt billigare att byta som kan skapa de problem som du anger. (Jag är def inte ngn expert..)

SÅ hoppet är självfallet inte över.. Men vill bara flagga för att de kan bli dyrt om man har otur.

Min egen bil skall in till Volvo snart för felsökning av gasen som bara går till halv tank. Så bönar och ber för att det är en ventil i tanken och inte gasfördelaren.

Enligt Volvo skall man även byta filter i samband med dränering av filter. Så bokade filter byte i samband med felsökning på min bil..

//MK
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Re: v70 bifuel -02 dör på gas....

Post by olass »

Gasfilter ska bytas var 8000:e mil. Dränering av gasfilter tror jag de flesta Volvo-verkstäder gör varje service (1 år eller 2000 mil) även om intervallet ursprungligen var satt till 2 år (4000 mil) så vitt jag vet.
Post Reply