Nybliven V70 Bi Fuel Ägare

Post Reply
Holger
Posts: 9
Joined: 2012-06-16, 15:34

Nybliven V70 Bi Fuel Ägare

Post by Holger »

Hej
Har precis köpt mig en V70 BiFuel från 2006,bilen har gått 18000mil och har lite småfix.
Den har bland annat läkande gasregulator, har någon lyckats köpa delar till dessa än? Om inte har någon ringt tillverkaren av regulatorn och kollat med dom?
Bilen ska få sin stora service nu men efter det hoppas jag kunna lägga lite energi på gassystemet.
Har kört runt 40mil på gas utan problem men det bubblar massor vid bubbeltestet och den har tjuvstannat lite enligt förra ägaren.

Förhoppningsvis ångrar man inte detta bilköp :oops:
Holger
Posts: 9
Joined: 2012-06-16, 15:34

Re: Nybliven V70 Bi Fuel Ägare

Post by Holger »

Sådär nu har min bil fått sin 18000mila service men ny kamren osv 3300kr vart det totalt för delarna. Olja+oljefilter+tändstift+kamremsats+vattenpump+kupefilter+bränslefilter+luftfilter byttes.
Bytte vattenpumpen oxå trots att jag läst att volvo inte brukar byta den,den var glapp och hade inte hållit 18000mil till.
Passade även på att skruva bort gastrycksregulatorn för renovering, service som ska göras på gassystemet kommer jag göra efter jag renoverat gastrycksregulatorn.
Holger
Posts: 9
Joined: 2012-06-16, 15:34

Re: Nybliven V70 Bi Fuel Ägare

Post by Holger »

Nu har jag bytt o-ringar i gastrycksregulatorn och monterat den igen. Ny går inte bilen på gas och ibland när jag prövar att koppla in gasen så tjuter det under huven typ eller det låter nästan som man släpper ur luften ur en ballong när med liten öppning eller hur man ska säga.
Har provat att trycka i gasknappen i utförsbacke oxå och rullat en bra bit men inte mista liv. Nån som varit med om något liknande? jag tycker inte jag kan ha gjort nåt fel när jag hade isär den, kan det vara någon felkod eller nåt som spökar?
Holger
Posts: 9
Joined: 2012-06-16, 15:34

Re: Nybliven V70 Bi Fuel Ägare

Post by Holger »

Igår började min bil gå på gas och kördes då någon mil, idag körde jag på gas fram tills ikväll då den bara tvärtog vida 70km på 4:an, sen fick jag inte igång den på gas igen. Hur justerar man gastrycket? jag funderar om jag råkat ändra nåt när jag hade isär gastrycksregulatorn. InsexSkruven på lågtrycksidan vad justerar man med den?
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Nybliven V70 Bi Fuel Ägare

Post by pkrau »

Hej Holger!

Underligt fel du har råkat ut för. Angående gastrycket (ja, det justeras mha insexskruven som du frågar om) så tror jag inte att det är där du har problem; bilen verkar ju gå bra till och från.

Kallödningar på gasfördelaren borde också kunna uteslutas eftersom det inte är just där du mekat (eller ?). Kanske påverkade den vid övrig service?

Jag skulle 1) kolla så ingen kontakt halkat ur, 2) bita i sura äpplet och riva regulatorn igen. Fick du dit rätt o-ringar, det behöver kunna löpa lätt. Minns inte om det finns möjlighet att vända något fel när man har isär den.

Lycka till!

Mvh Pontus
Holger
Posts: 9
Joined: 2012-06-16, 15:34

Re: Nybliven V70 Bi Fuel Ägare

Post by Holger »

Tack för svaret. Jag har satt dit dimensionerna på oringar som rekommenderades i tråden om renovering av regulatorn. Bytte även 2st oringar på högtryckssidan dom som tätar av mot vattnet.
Det är väl bara en oring nåt ska löpa på?
Holger
Posts: 9
Joined: 2012-06-16, 15:34

Re: Nybliven V70 Bi Fuel Ägare

Post by Holger »

ps. fördelaren har jag inte kommit åt. Jag ska hursom helst riva regulatorn igen då jag fortfarande har bubblor vid testet, ska täta av membranets ytterdiameter.
Post Reply