Nästa gastjänstebilstillverkare.

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Nästa gastjänstebilstillverkare.

Post by Johan »

Jag satt och funderade på vilket företag som kunde fylla hålet efter Volvo för en nationellt och internationellt växande gasmarknad.
Opel är världens största tillverkare av gasbilar och ska ha en turbogasmotor på gång för sin Zafira. Ett annat företag har nu för tiden nära band med Opel och lever på turbomotorer: SAAB.

Visst låter det lite osannolikt, men varför inte? Den nu mer större marknaden för gasdrivna tjänstebilar finns förmodligen kvar och ett etanolengagemang behöver inte utesluta att man även tillverkar gasbilar. Speciellt inte när gaslösningar finns inom koncernen.
I vilket fall är det en kittlande tanke.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Hmm.. intressant, men spontant känns det som att SAAB redan valt etanolspåret.
Med hoppet fortfarande uppe hoppas jag att Volvo tar en seriös omprövning av sitt beslut inom ett år när fler gasmackar är etablerade i Sverige.
Eller så har Ford redan bestämt sig...
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Öppnar detta för "tredjepartskonvertering" kanske?

Post by lary »

Om inte Volvo erbjuder biogas (/naturges) - utföranden av en motsvarighet till Volvo V70 Sveriges mest populära och mest sålda bilmodell och mest sålda gasbilsmodell, kanske något av de företag som redan idag efterkonverterar andra märken/modeller till gasdrift erbjuder sig att göra det.

Jag utgår från att det mesta av komponenterna är standardkomponenter. Det som jag fundrar över är flexibiliteten för gastankarnas placering.

Om nu inte Volvo själva avser att göra detta borde de då inte inleda ett mycket nära samarbete med något företag som efterkonverterar?

Tips tilll Volvo kanske.... :)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

lary: Utöver gastankarnas placering så måste motorstyrning och eventuellt andra komponenter optimeras för gas. En vanlig bensinmotor som körs rakt av på gas tappar en hel del hästkrafter och drar onödigt mycket gas.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Därför krävs ett nära samarbete

Post by lary »

Det är just på grund av att det är så pass kamplext (för att resultatet ska bli så bra som möjligt), som jag menar att ett nära samarbete är nödvändigt.

Jag ser detta endast som en sista nödlösning, om det blir så att Volvo dessvärre vill släppa detta.

Självklart vill jag ju hellre att Volvo omprovar detta och fortsätter att leverera Sveriges populäraste gasbilar!
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Det blir inte Audi i alla fall:
För närvarande erbjuder inte Audi någon modell med etanol- eller biogasdrift. Dock pågår det en intensiv forskning runt alternativa bränslen, men vi har ingen information om när ett alternativ skulle kunna komma att lanseras.

Vi rekommenderar Er att hålla utkik på Audi: s hemsida, www.audi.se, där nyheter fortlöpande publiceras.

Med vänlig hälsning

Audi Sverige
Kundservice
Post Reply