Byte av gasregulator på Rejmes i Linköping

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Uppsala
Posts: 1
Joined: 2011-04-16, 09:06

Byte av gasregulator på Rejmes i Linköping

Post by Uppsala »

Mitt första inlägg här på forumet efter att ha följt det i ett par år.
Förra sommaren dog min bil under körning när gasen var inkopplad. Den slog aldrig om till bensindrift utan jag fick starta den igen. Jag lämnade in den på Upplands motor i Uppsala som började felsöka. Det fanns lite olja i gasfiltret och de föreslog ett byte av det för att se om det blev bättre. Efter någon vecka stannade bilen igen. Upplands motor hade ingen idé om vad det kunde vara men att det kunde vara olja i gastanken. Kostnaden att åtgärda det uppskattade de till ”räkna med 30 000 kronor”. Jag kände inte direkt förtroende för dem med deras svävande svar om vad det kunde vara och blev även aningen negativ till att äga en gasbil om man riskerar att åka på reparationskostnader i den prisklassen.

Jag körde på bensin under vintern och för några veckor sedan fick jag tummen ur och ringde till Rejmes i Linköping efter att ha läst om deras goda kunskaper om gasbilar på det här forumet. Jag pratade med Fredrik Sandberg som är servicetekniker och han konstaterade via telefon att det är regulatorn som behöver bytas. Den skulle kosta 7 700 kr ink arbete. Lite skillnad jämfört med Upplands motors räkna-med-30000-trots-att-de-inte vet-vad-det-kan-vara-för-fel-svar.

Igår var vi ner med bilen till Rejmes och de bytte regulator, stift (till NGK) och en ledningsmatta samt utförde övriga delar i serviceschemat för gasbilar. Att de gav mig rabatt så att det täckte bränslekostnaderna Uppsala - Linköping ToR gjorde inte saken sämre.
Otroligt bra bemötande och kunnig personal på Rejmes. Kan varmt rekommendera dem. Klart värt att åka dessa mil till för att få bilen fixad.
Volvo V70N Bi-fuel -06
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Byte av gasregulator på Rejmes i Linköping

Post by AndersH »

Välkommen till forumet och skönt att höra att bilen fungerar igen! :)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Byte av gasregulator på Rejmes i Linköping

Post by Fred »

Ja, Rejmes/Linköping i allmänhet, och Fredrik i synnerhet, är grymma! :D Det är en firma som verkligen bryr sig om sina kunder.

Jag har också bara gott att säga om Upplands Motor i Akalla. Dock har de inte på långa vägar samma gedigna kunnande om BiFuel som Rejmes har, så gasrelaterade saker tänker jag åka till Linköping för medan allt V70-generiskt tar jag till Upplands Motor.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
kosterlu
Posts: 1
Joined: 2011-03-09, 15:27

Re: Byte av gasregulator på Rejmes i Linköping

Post by kosterlu »

Är du säker på att det var regulatorn de bytte, eller var det gasfördelaren? 7700:- stämmer mer med gasfördelarbyte.
Post Reply