V70 -98 Bifuel Tempmätare?
V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Har precis köpt mig en v70 bifuel -98 och märkte att den saknar tempmätare.
Hur fungerar detta? Hur vet man när termostaten är kass?
Borde jag installera en extern tempmätare?
Hur fungerar detta? Hur vet man när termostaten är kass?
Borde jag installera en extern tempmätare?
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Det finns en röda lys från mätarepanel som ska lysa sig om motortemperaturen skulle öka för mycket. Glömma inte att kolla regelbundet att den fungerar.
Man kan inte veta om termostaten blockar sig öppen, så det är klok att byta termostaten i alla fall. Lyckligt en original del kostar inte så mycket.
Jag tror att man kan också läsa motortemperaturen med en OBD-läsare. Men kanske en extern tempmätare är billigare och lättare alternativ.
Mvh, Hewey
Man kan inte veta om termostaten blockar sig öppen, så det är klok att byta termostaten i alla fall. Lyckligt en original del kostar inte så mycket.
Jag tror att man kan också läsa motortemperaturen med en OBD-läsare. Men kanske en extern tempmätare är billigare och lättare alternativ.
Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Ok. Någon som vet hur varmt det ska vara om jag köper en extern mätare?
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Jag har extern mätare i min S70 Bi-Fuel från 1998. Temperaturen brukar ligga stadigt på en 83°C (har jag för mig att det är, va nyss ute nyss men man har ju minne som en guldfisk) men kan stiga något om man kör på hårt och när man kör på bensin.
Jag har satt givaren på den övre kylarslangen. Den visar alltså ingen temperatur före termostaten öppnat. Helst skulle man vilja koppla in sig där originalgivaren sitter, då hade man ju kunnat följa temperaturhöjningen bättre.
Välkommen förresten, till forumet och till den lilla skara här som kör old-school-gasbilar!
Jag har satt givaren på den övre kylarslangen. Den visar alltså ingen temperatur före termostaten öppnat. Helst skulle man vilja koppla in sig där originalgivaren sitter, då hade man ju kunnat följa temperaturhöjningen bättre.
Välkommen förresten, till forumet och till den lilla skara här som kör old-school-gasbilar!
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Tack så mkt för bra info!
Är ju en gammal bil.. 47 000 mil så man vill ju inte lägga för mkt pengar på den. Men du kanske har lite bilder på hur du har gjort?
// Kalle
Är ju en gammal bil.. 47 000 mil så man vill ju inte lägga för mkt pengar på den. Men du kanske har lite bilder på hur du har gjort?
// Kalle
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Yes, jag kan ta några bilder på mitt skitiga motorrum i morgon så får du se hur jag gjort.
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Kanon! Gärna bilder på mätaren och hur du satt den också. Samt kanske lite info på var jag kan köpa delarna. Funderar på Biltema, funkar det? Eller det kanske är skitsamma vart man köper det?Wallander wrote:Yes, jag kan ta några bilder på mitt skitiga motorrum i morgon så får du se hur jag gjort.
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Okej, här kommer några bilder.
Här på övre kylarslangen är givaren placerad. Har läckt lite p.g.a. slarvigt kapad slang.
Här är en lite närmare titt. Mätaren jordas på givarhållaren för att få samma potential (är det rätt ord?), annars rör sig mätaren när du exempelvis höjer stereon eller öppnar ett fönster.
Här är mätaren i bilen. Kanske inte den bästa placeringen men man slipper göra någon åverkan på inredningen.
En bonusbild! Jag passade på att pimpa motorrummet.
Alla delarna förutom mätaren är inhandlade på Biltema.
När man skall ansluta mätarens pluspolen i bilen kan man med fördel koppla in sig på den kontakt som är avsedd för extern inkoppling, för att slippa klippa någon kabel. Denna sitter under ratten ungefär, kolla i din instruktionsbok, där finns en närmare beskrivning.
Hoppas det va till lite hjälp.
Här på övre kylarslangen är givaren placerad. Har läckt lite p.g.a. slarvigt kapad slang.
Här är en lite närmare titt. Mätaren jordas på givarhållaren för att få samma potential (är det rätt ord?), annars rör sig mätaren när du exempelvis höjer stereon eller öppnar ett fönster.
Här är mätaren i bilen. Kanske inte den bästa placeringen men man slipper göra någon åverkan på inredningen.
En bonusbild! Jag passade på att pimpa motorrummet.
Alla delarna förutom mätaren är inhandlade på Biltema.
När man skall ansluta mätarens pluspolen i bilen kan man med fördel koppla in sig på den kontakt som är avsedd för extern inkoppling, för att slippa klippa någon kabel. Denna sitter under ratten ungefär, kolla i din instruktionsbok, där finns en närmare beskrivning.
Hoppas det va till lite hjälp.
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Det där såg snyggt ut!
Har tyvärr ingen instruktionsbok (slarvig tidigare ägare..). Vart sitter denna? Är det något som är till för detta?
EDIT: Tack förresten för jättebra svar!!
Har tyvärr ingen instruktionsbok (slarvig tidigare ägare..). Vart sitter denna? Är det något som är till för detta?
EDIT: Tack förresten för jättebra svar!!
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Jättesnygt, Wallander! Jag vill också ha en sådan dekal
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Lugnt! Tycker det är trevligt att få hjälpa till!kallabaz wrote:Det där såg snyggt ut!
Har tyvärr ingen instruktionsbok (slarvig tidigare ägare..). Vart sitter denna? Är det något som är till för detta?
EDIT: Tack förresten för jättebra svar!!
Ja det är en kontakt för att koppla in externa enheter som telefon etc. Kan kolla vilket stift du ska in på i min instruktionsbok.
Tack! Ja jag lät tillverka en sån när jag ändå beställde lite annat på Dekaltrim.nu. Va det inte någon här inne som pratade om att starta en dekal-shop?Hewey wrote:Jättesnygt, Wallander! Jag vill också ha en sådan dekal
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Ser kanonbra ut. Får bli något sådant för mig med.
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Här kommer en bild tagen på instruktionsboken. Lite halvbra men jag tror det ska gå att läsa. Klicka på bilden för att få upp en större version.
För att slippa klippa någon kabel så kan man köpa hane+stift som passar till kontakten ovan. Finns på Volvo.
En sån här skulle man ju kunna ha också: http://xtremt.se/?artnr=500511
För att slippa klippa någon kabel så kan man köpa hane+stift som passar till kontakten ovan. Finns på Volvo.
En sån här skulle man ju kunna ha också: http://xtremt.se/?artnr=500511
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Perfekt! Får bli en sådan när jag ändå sätter in lite slutsteg och backkamera.
Vart köpte du mätaren?
HIttar inga snygga, i så fall är de ju svindyra..
Vart köpte du mätaren?
HIttar inga snygga, i så fall är de ju svindyra..
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Jag kommer faktiskt inte ihåg vart jag köpte den, kan ha varit på Vparts. Men ja, de är lite onödigt dyra. Backkamera är ju intressant helt klart!
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Då kan jag tipsa dig. Jag ska nämligen ta bort min bakrutetorkare. Hittade en kamera som passar i hålet med skärm för 506:- totalt på Tradera. Sök efter användaren Kidoin.Wallander wrote:Jag kommer faktiskt inte ihåg vart jag köpte den, kan ha varit på Vparts. Men ja, de är lite onödigt dyra. Backkamera är ju intressant helt klart!
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Jag kan ju slå ett slag för VDO:s mätare. Hög kvalité och har tidigare tillverkat (och kanske fortfarande tillverkar?) Volvos instrument. Går på några kronor, men begagnade mätare går att få tag på. Det är ju dock inte helt enkelt att hitta bra sätt att montera ett instrument i en vanlig bruksbil utan att det ser för mycket epa ut.
Vad har du tätat med där, egentligen? Sättlim?Wallander wrote: Här är en lite närmare titt. Mätaren jordas på givarhållaren för att få samma potential (är det rätt ord?), annars rör sig mätaren när du exempelvis höjer stereon eller öppnar ett fönster.
Jadu... Den där säljaren hade ju en massa bra grejer. (länk... varför inte?)kallabaz wrote:Hittade en kamera som passar i hålet med skärm för 506:- totalt på Tradera. Sök efter användaren Kidoin.
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Hehe , Det kan man lätt tro. Det är kylvatten som läckt ut och bildat nån skum avlagring. Ska nog köpa en ny slang och kapa den lite snyggare när lusten faller på.Rushdie wrote:Vad har du tätat med där, egentligen? Sättlim?
Jadu... Den där säljaren hade ju en massa bra grejer. (länk... varför inte?)
Mmm, just snygga de där! Vore nåt till helgen! Han hade många bra-att-ha-prylar.
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Jag skulle nog vilja påstå att det där är mer än just bara kylvatten. Det är inte så att du eller tidigare ägare varit i farten med kylarcement eller bar's leak? Fungerar ibland att täta med... och geggar igen det mesta i topplocket efter ett tagWallander wrote: Hehe , Det kan man lätt tro. Det är kylvatten som läckt ut och bildat nån skum avlagring. Ska nog köpa en ny slang och kapa den lite snyggare när lusten faller på.
Bra å ha... det kan man ju diskutera. Mycket krims-krams iallafall.Wallander wrote: Mmm, just snygga de där! Vore nåt till helgen! Han hade många bra-att-ha-prylar.
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Nej någon kylcement har inte jag hällt ner i alla fall. Kanske skulle byta kylarvatten då?Rushdie wrote: Jag skulle nog vilja påstå att det där är mer än just bara kylvatten. Det är inte så att du eller tidigare ägare varit i farten med kylarcement eller bar's leak? Fungerar ibland att täta med... och geggar igen det mesta i topplocket efter ett tag
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Du kan ju ta en trasa eller liknande med lite kylvatten på (ta helst från en slang och inte från expansionskärlet), och rita någon obscenitet på motorblocket (eller annan varm motordel). Ren glykol+vattenblandning dunstar i princip helt, är det något annat (till exempel kylartätning) så kommer denna stanna kvar som en vit avlagring.Wallander wrote: Nej någon kylcement har inte jag hällt ner i alla fall. Kanske skulle byta kylarvatten då?
Jag har rivit motorer både med och utan kylarcement i... värst blir det där det är små trånga passager högt upp i motorn. Är det dåligt med vatten i motorn nån gång, så kommer det att bildas luftfickor. När luften reagerar med cementen så stelnar den, och det blir en grågrön gegga (viskositet typ smörjfett). Termostaten är rätt utsatt.
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Hahaha! Ja, nu ska här målas obsceniteter! Ska testa detta, tack för tipset. Kan ju passa på att byta kylarslang när jag ändå är i farten.Rushdie wrote:
Du kan ju ta en trasa eller liknande med lite kylvatten på (ta helst från en slang och inte från expansionskärlet), och rita någon obscenitet på motorblocket (eller annan varm motordel).
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Det kan mycket väl vara någon slags oxid. Det är flera olika metaller i det där området och i kombination med vatten så bildas galvaniska strömningar vilket får den oädlaste metallen att oxidera. Det är dessutom en elektrisk krets där vilket inte minskar risken för oxid. Av samma anledning använder man zink-anoder på metalldelar under vattenlinjen på båtar.
Fast det är ju svårt att säga helt säkert på bara en bild!
Fast det är ju svårt att säga helt säkert på bara en bild!
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Mja... ser inte riktigt ut som galvaniska strömmar har orsakat det. Jag anser med en dåres envishet, att det är sättlim!
Iallafall, för att återgå till topic. Det finns ju mätare med givare och allt på biltema.
Mätare + givare: http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-till ... turmatare/
Mätarhus (för enklare montering): http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-till ... hus-52-mm/
Och vill man sätta givaren i ett rör så finns även detta: http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-till ... empgivare/
Dock så kommer den ju mäta heldåligt innan termostaten öppnat. Så det bästa är ju att montera den direkt i topplocket. Och det kanske inte är det enklaste (jämfört med en rörstump).
Men (alltid men!)... är det inte så att man bara 'fulat' och bytt mätartavlor/mätare på instrumentet? Dvs bytt ut tempmätaren mot gasmätaren? Och att själva givaren, kabelmattan etc finns kvar i bilen? För om dessa bilar är konverterade av något företag så plockas ju dessa från bandet / när de rullar ut. Och dom ställer ju sig inte och skruvar ur en givare* ur ett motorblock bara för skoj skull. Med andra ord så borde det finnas en givare, kabelmatta och ett kontaktstycke/skarvstycke någonstans från ursprungskabelmattan. Bara att skarva på och pilla dit en mätare, så slipper man mycket av strulet.
Är man riktigt hardcore, så slänger man varvräknaren i soporna, köper ett nytt mätarhus och kombinerar dessa två. Så sätter du in en dubbel uppsättning med bensin+tempmätare till höger om hastighetsmätaren. Den andra bensinmätaren kopplar du in till en oljetrycksgivare eller något annat coolt. Vips så har du bensin, gas, temperatur och oljetryck (plus hastighetsmätare). Ser inte så epa ut heller med bara orginalmätare.
(*vissa bilar har flera mätare. Gammelvolvo har tre till exempel, en kombinerad som går till bränslestyrning + tändningsstyrning, och en som går till instrumenthuset. Motortempvarningslampan kan ju tändas (på V70) var ifrån som helst egentligen, så antalet mätare är väl osäkert från min sida)
Iallafall, för att återgå till topic. Det finns ju mätare med givare och allt på biltema.
Mätare + givare: http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-till ... turmatare/
Mätarhus (för enklare montering): http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-till ... hus-52-mm/
Och vill man sätta givaren i ett rör så finns även detta: http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-till ... empgivare/
Dock så kommer den ju mäta heldåligt innan termostaten öppnat. Så det bästa är ju att montera den direkt i topplocket. Och det kanske inte är det enklaste (jämfört med en rörstump).
Men (alltid men!)... är det inte så att man bara 'fulat' och bytt mätartavlor/mätare på instrumentet? Dvs bytt ut tempmätaren mot gasmätaren? Och att själva givaren, kabelmattan etc finns kvar i bilen? För om dessa bilar är konverterade av något företag så plockas ju dessa från bandet / när de rullar ut. Och dom ställer ju sig inte och skruvar ur en givare* ur ett motorblock bara för skoj skull. Med andra ord så borde det finnas en givare, kabelmatta och ett kontaktstycke/skarvstycke någonstans från ursprungskabelmattan. Bara att skarva på och pilla dit en mätare, så slipper man mycket av strulet.
Är man riktigt hardcore, så slänger man varvräknaren i soporna, köper ett nytt mätarhus och kombinerar dessa två. Så sätter du in en dubbel uppsättning med bensin+tempmätare till höger om hastighetsmätaren. Den andra bensinmätaren kopplar du in till en oljetrycksgivare eller något annat coolt. Vips så har du bensin, gas, temperatur och oljetryck (plus hastighetsmätare). Ser inte så epa ut heller med bara orginalmätare.
(*vissa bilar har flera mätare. Gammelvolvo har tre till exempel, en kombinerad som går till bränslestyrning + tändningsstyrning, och en som går till instrumenthuset. Motortempvarningslampan kan ju tändas (på V70) var ifrån som helst egentligen, så antalet mätare är väl osäkert från min sida)
Re: V70 -98 Bifuel Tempmätare?
Jo det hade ju varit intressant att veta om det är så. Men det måste det väl med all sannolikhet vara?
Ingen som vet vem det är som konverterat bilarna?
Ingen som vet vem det är som konverterat bilarna?