S60 pyser gas vid kall motor

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
DavidT
Posts: 3
Joined: 2010-01-30, 22:59

S60 pyser gas vid kall motor

Post by DavidT »

Hej

Är ny här på detta utmärkta forum och har en fråga.

Min S60 -02 verkar läcka gas en liten stund efter att den slagit över från bensin gas men ännu inte är varm.
Den kan även dö vid låga varv när detta händer. Står man still när detta händer känner man en frän gaslukt och det verka även pysa någonstans i motorrummet men har inte hunnit se var.
Förutom detta går den utmärkt och jag har inte märkt nån minskad räckvidd pga detta.
Verkar mest uppstå vid köld grader (Dock svårt att testa i plus grader denna vinter :( )
Misstänker att det är gasregulatorn men jag vet inte.

Är det nån som har haft ett liknande fel och kan ge mig lite tips?
Har haft bilen ett par år och den har nu gått 21000 mil så några garantier finns tyvärr inte.

MVH
/David
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by Fred »

Hej David och välkommen till forumet! :D

Hur beter sig din bil när du kallstartar den vid kall väderlek? Behöver du dra runt den extra länge?

Här och här kan du läsa lite om vad det kan bero på.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by AndersH »

Kontrollera anslutningen av slangen som går från gastryckregulatorn. På nedanstående bild är det den grova slangen (med gula siffror på) mitt i bild som går neråt och vidare till gasfördelaren framför motorn.
Image
Om du kallstartar motorn med öppen motorhuv och håller koll på området runt gastryckregulatorn så borde du kunna lokalisera läckan när övergången från bensin till gas sker. Gastryckregulatorn värms med kylvattnet och när värmningen kommer igång så tätas läckan antagligen av värmeutvidgningen.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by Fred »

Jag tror på Anders tips. Det verkar inte vara riktigt samma symptom som den läckande regulatorn eftersom det pyser ljudligt och luktar gas...

Jag har för mig att jag läst att någon annan skrivit om att motorn tjyvstannar med gaslukt som följd men jag minns inte var det var eller om det löste sig...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
DavidT
Posts: 3
Joined: 2010-01-30, 22:59

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by DavidT »

Tack för tipsen skall kolla detta under veckan.
Angående kallstarter så verkar den konstigt nog starta lättare när det är riktigt svinkallt ute.
Om den är halvljummen eller vid varmt väder så kan jag ibland få dra runt den ca fem sekunder innan den startar.


MVH
/David
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by Fred »

Det tyder i så fall på att regulatorn är hel och att det mer handlar om ett läckage någon annanstans.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by Fred »

Hur har det gått David?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
freddeh
Posts: 3
Joined: 2010-02-18, 13:31

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by freddeh »

jag skulle också gärna vilja veta hur det gick. härom morgonen pös det ljudligt under huven på min v70 (-03) när jag skulle hämta tidningen vid 0530, ca 14 minusgrader. jag har inte råkat ut för sådant ljudligt pys (lät nästan som en eberspäscher) förut även om jag till och från känt en viss gaslukt. jag hade tankat full gastank kvällen innan.

blocket som syns i bilden ovan med tre slangar in, är det inte regulatorn? vad är det isåf? den tjocka slangen på min bil går att rucka lite på vid fästet, så jag funderar på att sätta en riktigt slangklämma och skurva åt. under blocket med de tre slangarna sitter det en avlång cylinderformad burk med ngra små hål i, vad är det? jag hade ingen lampa men det kändes på handen som att gasen pös ut från hålet i botten av den burken, men den sitter direkt under den grova slangen så det kanske kan ha pyst ut från slangfästet med sån hastighet att det kändes som det kom från burken? burken är rätt svart och typ oljekleggig på den över halvan, kom inte åt att ta några bilder tyvärr.

är det farligt att tanka upp den med gas igen för att testa? gasen är väl mindre lättantändlig än bensin, finns det några risker med att köra bilen?
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by Fred »

Hej freddeh och välkommen till forumet!

Visst är bilden på gasregulatorn. På min bil satt slangarna också lite lösare än jag ville så jag drog dit en rostfri slangklämma. Om du vill göra det, skruva isär slangklämman helt och bänd isär den så du slipper lossa slangen för att få dit den. Jag gjorde inte det och gasen pyste ut som fasen vilket inte var så kul upplevelse! :shock:

Vad det är för cylinderformad burk du hänvisar till vet jag inte, har aldrig tänkt på någon sådan. Om du kan ta bilder är blir det lättare att se vad det är för något.

Jag skulle nog inte tanka upp med gas förrän läckan är lokaliserad. Gasen är mycket lättantändlig men bara under rätt blandningsförhållanden med luft så explosionsrisken är inte överhängande. Dock kan du utan problem köra med bilen på bensin. Antingen har all gas nu läckt ut eller så har säkerhetsventilen bak i tankarna slagit till. Detta gör att det inte läcker ut mer gas.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
freddeh
Posts: 3
Joined: 2010-02-18, 13:31

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by freddeh »

tack!

ska försöka komma åt att ta bilder i helgen när det är ljust. all gas pös inte ut, jag körde den dan efter eftersom pysandet slutade och då kom jag ca 6-7 mil på det som var kvar. kanske gjorde kylan att nån tätning frös? kanske sitter det nån säkerhetsventil där? även om jag drar åt slangarna (tack för tipset om o-lossningen) så hur testar jag trycket utan att tanka gas och utan att åka till bilia? :)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by Fred »

Det blir nog svårt att testa utan att göra något av det. Dessutom behöver du gas i tankarna om du skulle lämna in den till Bilia.

Försök kolla lite noggrannare var läckan kan vara (den där svarta cylindern du nämnde) och hittar du inget så är du nog tvungen att tanka lite gas...du behöver ju inte tanka fullt. Kör bilen på bensin till något ställe där du har fri ventilation och bra belysning, koppla över till gas och så fort bilen växlar över stäng av motorn. Då borde gasen fortsätta pysa ut tills säkerhetsventilen slår till så du hinner söka ordentligt. En grej du skulle kunna testa att ha för att se gasflödet från läckan är någon liten pinne med typ en liten garnstump på. Gasen är ju omöjlig att se med blotta ögat men om garnstumpen fladdrar till någonstans så borde du kunna följa flödet till läckan...detta är dock bara hypotetiskt, jag har aldrig testat det själv... 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
DavidT
Posts: 3
Joined: 2010-01-30, 22:59

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by DavidT »

Hej

Nu har jag äntligen fått ordning på pysandet. Lämnade in bilen på Familjebilar i Göteborg och de gjorde rent och bytte gas filter + insats + lite annat och sen så upphörde läckan. Hade även fått problem med ett felmeddelande "Motorsystem Serv. Erfodras" och det löste dom samtidigt med rengöring av spällhus + uppgradering av 2 programvaror bla ETM.

Är nöjd då jag slapp byta nåt dyrt!! Notan hamnade totalt på drygt 3000 men det var det värt då två "sura"problem löstes!!

Tack för alla tips
/David
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by Fred »

Vad var det där "lite annat"? Jag frågar för att du upplevde att läckan var i motorrummet och gasfiltret sitter under baggageutrymmet... :roll:

Skönt att det löste sig, och att det var så pass billigt! Du fick ju ett nytt gasfilter på köpet samtidigt som läckan fixades! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by Hewey »

Ibland kan det vara hård att lokalisera en metanläcka. Eftersom metanen är lättare än luft, den försöker att gå upp från läckningsplatsen. Om metan luktar i motorrum, den kan också komma från under bilen.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
freddeh
Posts: 3
Joined: 2010-02-18, 13:31

Re: S60 pyser gas vid kall motor

Post by freddeh »

det där var ju intressant, att du inte behövde byta regulatorn alltså. jag konstaterade att den tjocka slangen på regulatorn inte verkade sitta så hårt fast så jag satte dit en riktig slangkoppling som gick att dra åt. ska tanka upp min i veckan m gas så får vi se om det blir nån skillnad. ska rengöra spjället också, det fanns det ju en bra instruktion för här på forumet har jag för mig..
Post Reply