V70 Ojämn gång

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Böna
Posts: 5
Joined: 2009-04-30, 14:52

V70 Ojämn gång

Post by Böna »

Jag har en V70 -07 som har gått ca 8000 mil och problemet är att den hackar vid gasdrift. Problemet visar sig bara vid jämn belastning och mellan ca 1500-2000 varv (tex 50 km på fyran på plan väg :x ). Man kan då känna att motorn inte går rent utan hackar mer eller mindre hela tiden. Om jag gasar eller släpper gasen upphör ryckningarna. samma sak om motorn belastas tex. i en uppförsbacke så går den också jämt. Vid bensindrift går den däremot perfekt på alla varvtal. Någon som har förslag på vad som kan vara fel?

/Björn
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hej Björn!

Tyvärr är det väldigt svårt att svara på detta. Det är faktiskt till och med så att en Bi-Fuel-utbildad volvomekaniker kommer ha svårt att svara.

Anledningen till det är att i princip alla komponenter i gassystemet kan ge dessa symptom och eftersom systemet är ett "piggy back"-system, ovanpå den befintliga bensinmotorn, så sätts väldigt sällan felkoder.

Du skriver att bilen gått ca 8000 mil, betyder det att det börjar bli dags för 8000-milaservice? I så fall kommer gastrycket kollas och justeras i samband med det vilket kanske kan visa något.

En sak som kan ge ojämn gång är dåliga stift men om din bil servades vid 6000 mil så ska dessa ha bytts och nästa gång är inte förrän 12000 mil.

Har bilen betett sig så här länge?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hej,

Som Fred gissade, jag tycker också att det skulle vara bäst att starta med nya tändstifte, om de har varit i motoren över 1000 mil. De sista tändstifte jag hade var inte en succe, en av dem dött på 750 mil : ( Bra kvalitet, "made in france". Nästa tid ska jag köpa NGK's iridiumstiften, typ. BKR6EIX-LPG, de skulle vara optimiserad för CNG. Och de skulle också leva längre än normal stiften.

Och varför tändstiften dör ut så snabbt då? Åtminstone min bil hade så smutsig gasdelare, att det är ingen mirakel att jag måste byta ny tändstifte hela tiden. Om jag hade kännedom att rengöra gasdelaren tidigare... Också dåliga tändspolen hade sin del i spelet också.

Min erfarenhet är att i Volvo verkstaderna montörer har ingen intresse att göra service för gassystem. De inte vet vad skulle de göra, så allt de vill göra är at byta nya delen. Inte hård att göra, och ägaren betalar!!! Jag vill inte mera erbjuda massa pengar till Volvo för ingenting : (

Mvh, Hewey
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hehe, jag älskar automatiska översättningar!! Kör du Google Translater, Hewey?

Min bil fick nya stift i höstas och jag var med när meken bytte. Han är Rejmes Linköpings gasspecialist och skruvar i princip enbart med Bi-Fuelbilar. Meken sa att Volvos egna stift inte är bra för gasdriften utan man ska köra med NGK-stift. Dock stoppade han i NGK 6962 BKR6E stift i min bil. Jag vet inte om det är samma som de du nämner Hewey, BKR6EIX-LPG, men enligt meken är det de som sattes i min bil som är de som gått bäst i alla Bi-Fuel som de servar, och det är många. I Linköping är det väldigt tätt bland gasbilarna, speciellt taxi, och nästan alla är levererade och servas av Rejmes.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Böna
Posts: 5
Joined: 2009-04-30, 14:52

Post by Böna »

Bilen har nu gått 8400 mil och servades vid 8150 mil precis innan jag köpte den och då tror jag att man även hade kollat gastrycket. Den har dock inte gått riktigt bra på hela tiden. Jag har ju både maskinskadegarantin och Bilias Maxitryggförsäkring så förhoppningsvis behöver jag inte betala förmycket själv. Kan det vara skillnad om man kör på natur eller biogas?

/Björn
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Howdy folks,

For starters, I actually tried to write in Swedish but maybe it's better for all if I just stick to English. I guess you guys take it better than Finnish : ) You can answer me back in Swedish, but please keep it simple. Self-maintaining NGV's do have some security issues, so it's better to minimize the possibilities for misunderstanding.

Böna: You could start with a brief check to verify that all 5 cylinders in your engine recieve equal gas dosages. You can find instructions from the topic "En service tip för Volvo BiFuel ägarna". If you find that some of the cylinders have not gotten an equal gas flow, the gas distributor needs to be cleaned. You can do it yourself pretty easy if you like servicing cars. Or then have it cleaned by a tech who actually has cleaned a distributor previously. Atleast in Finland, they don't open distributors at Volvo service, they just change new distributors. Stupid assholes. Okay, let's say your gas distributor has dirt in cylinder 3 opening. When you check your spark plugs (you don't necessarily have to change them, just re-tighten them according to the specification, 30 Nm in my engine) propably #3 will have more dirt in it. Maybe not so much yet if the plugs have only run 2500 km's. To sum up, cylinder 3 will not work properly even with new plugs, and as the plugs age up, it will work less and less properly, due to restricted gas flow producing biased air/fuel ratio. If the gas distributor is clean however, same kind of malfunction could be happening also in cylinder 3, if the #3 ignition coil is beginning to wear out. It can still be strong enough to ignite petrol, but cannot ignite methane no more due to methane's higher ignition temperature. In the worst case, the problem could be the both at the same time. And when you think of it, both problems CAN occur in some degree, ALL the time, in ALL cylinders, so it really pays off to clean your gas distributor frequently. When you do that, and the time passes, and you start having problems again, you can start to think, would it be time to change your ignition coils, all at once, so you can drive with ease the next, say atleast 100000 km's ignition-problem-free. I can't say much about the biogas, been there just once. Was having all the troubles back then and biogas worked quite the same as natural gas did.

Fred: Those plugs are propably the same that I was looking at NGK's website. How long have you driven with them? It would be nice to hear whether they are worth the money (five times the money of the original french fries). I guess they are.

Cheers, Hewey
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det ska inte vara skillnad på bio/naturgas. Bilen kommer längre på en tank naturgas än på biogas (men du skitar ned miljön mer, och då är ju själva tanken med gasbil lite knas) men du ska inte känna någon skillnad i motorns gång.

Jag skulle åka tillbaka till säljaren och be dem fixa problemet. Om de inte upplyste dig om den ojämna driften innan köpet så klassas som fel som fanns vid köpet och då gäller konsumentköplagen.

Ge dig inte förrän felet är åtgärdat, ett fel blir ofta värre ju längre tiden går och då kanske alla dina garantier gått ut. Konstumetköplagen är också tidbegränsad.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hoppas att du inte tog illa upp, Harwey...din svenska är riktigt bra! Det var bara vissa ordval som fick mig att tro att du använde autoöversättning. :D

Sen vill jag säga att dina tips också är väldigt bra, dock tycker jag att så länge man har garantier kvar på sin bil ska man göra så lite som möjligt själv. Det är bättre att säljaren få ta sitt ansvar och åtgärda felet. Många säljare skulle nog ta chansen att lämpa över problemet på köparen om denna fixat och trixat själv med bilen.

Jag fick, i princip, alla delar i mitt gassystem utbytta via garantier. Nu har mina garantier gått ut, så nu kommer jag göra så mycket jag kan själv och då är alla tips välkomna! Så jag ser fram emot din guide om rengöring av gasfördelaren, Harwey!! Dock hoppas jag att det dröjer innan jag behöver göra rent den, eftersom den byttes för knappt ett år sedan.

När det gäller mina stift så har jag kört med dem sen i somras, kanske 1000 mil, och ännu så länge fungerar de finfint! Enligt meken så är det STOR skillnad på dessa stift och Volvos. Bilen går bättre, stiften håller längre och utsläppen blir lägre. Eftersom bytesintervallen på originalstiften är 4000 mil så blir inte den extra kostnad NGK-stiften ger SÅ stor, utslaget per mil alltså.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Fred: No offense taken : ) I'd love to entertain you with my weird choise of words but for the moment I'm running out of time trying to write Swedish. Thanks for your kind words, ditto. I think you encouraged Björn to the right direction, people should not have to pay full price for half-working products. I'm glad to hear that you got new gear for free and that you have talented mechanics around you. Breaking 100000 mils should be no big deal for your car.

Björn: As Fred suggested, it's propably wise not to do any bigger service yet on your own. Go ahead and claim your car to be fixed for good, even if it takes a whole new motor. I still suggest that you try to learn all that you can from this free ride, because some day your own wallet might be facing the same problems, if the problems were not solved and the cures adopted to servicing.

I hope this forum will be able to help both new gasdrivers to fight for their rights and also the scarred ones who try to keep their beloved warhorses galloping.

Best Regards, Hewey
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hi All,

Sorry for the recent attitude, I've just been a little frustrated lately. I've been trying to make my car pass the inspection for two months now. I really cannot afford anymore the Volvo aftersales network. Some components can be found at a reasonable prize elsewhere, but most not. If someone has changed a whole new gas distributor and has the old one lying in the garage, I would be very interested to buy the stepping motor (if it was not the broken part) from it. Maybe it would not leak as much as mine does.

I warmly suggest that anyone who has even slight engine problems with gas driving, would drive mainly with petrol as long as the gas system problems have been solved. I'm a sad example: my car had to run 2 years and 50000 km's with a dirty gas distributor and two half-working ignition coils. Now I pay for the ignorance. Currently I'm trying to clean up the engine with running on premium petrol, doped with Forte Gas Treatment. After about 200 km's highway drive at the 2nd gear, the chromed tail of the exhaust pipe was really dirty. I hope the catalysator is still able to burn away all the shit it has been taking. Last time I tried the emission test (before the cleaning drive), it was ok at high revs but not on idling. A new Volvo cat would cost about 1000 €'s and even a cheaper alternative costs over 500 €'s...

Fred: Thanks for sharing your experiences of those new, promising sparkplugs. I'll be trying them shortly too. If you are worrying that your new distributor could already be dirty, I think that you are always on the safe side as long as you keep on passing the emission tests with both fuels. When I bought the car and took it to the first inspection, the emissions were just barely acceptable with petrol, and the car was not even tested with gas (I wonder what the numbers were already then!). However, cleaning the gas distributor e.g. annually would propably be beneficial for the fuel economy, if nothing else. By the way, does Rejmes include the distributor cleaning in their regular maintenance program?

I think I first write a separate instruction for depressurising the gas system, as it is a natural safety prerequisite before opening any part of the system. There is an easy way for quick cleaning just the V-openings without removing and dismantling the whole distributor. Maybe I just try to discribe that. Because if you decide to take off and dismantle the whole thing, maybe no further instructions are needed. Then it's very easy just to clean every part in-house in a clean environment, assemble the unit back together and then connect it back to the car. At the same time it is also very easy to renew the O-rings, membrane etc. (all sold in one service pack, it happened to be quite cheap at Volvo : )

Thumbs up, Hewey
Böna
Posts: 5
Joined: 2009-04-30, 14:52

Post by Böna »

Skall lämna in bilen på måndag för byte av gasfördelare och tändstift så får vi se om det blir bättre. Återkommer med ett svar när jag vet att det fungerar.

/Björn
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Lycka till, Björn! Dessa ingengörkunskapsproven som vi har privilegiet att köra, är värd att ha just service och därigenom en felfri rykte. ***Bockar till Göteborg*** : )

Om du kan, spara de gamla tändstift och numrera dem (till exempel med tusch), så du kan se hur olika cylinder mår. Ska du ta originella eller dessa speciella NGK tändstiften?

Om du kan ha också den gamla gasdelarn tillbaka, du kan träna demonterning, rengöring och montering med den. Och om du slutligen har ingen utnyttjande med den, du kan sälja den till en fattig finne : )

Mvh, Hewey
dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

Tändstiftsbyte

Post by dobese »

Jag hade problem med ojämn gång på min v70 -06. Den har gått 5000 mil och det på orginaltändstift (gissar jag). Vid acceleration på 2:an och 3:an så ryckte det och bilen verkade inte tända på alla cylindrarna.

Lämnade in för byte till nya orginalstift då jag vill ha det gjort snabbt. Svårt att veta hur lång tid det skulle ta att få hem lpg-stiften från sparkplugs. Firman jag anlitade tog 275:- för att byta stiften så jag bråkade inte med att göra det själv. Nu går bilen som den ska igen. Tack för alla inläggen både i den här tråden och liknande här i forumet.
V70 Bi Fuel -06
Böna
Posts: 5
Joined: 2009-04-30, 14:52

Post by Böna »

Nu är gasfördelaren bytt och på den korta sträckan från verkstaden och hem kunde jag inte märka av några ryckningar. Förhoppningsvis kan jag nu glädja mig åt en bil som går både billigt OCH bra. Den gamla gasfördelarn ligger i garaget och väntar på att undersökas när tiden så tillåter. Jag vet inte vilka tändstift man stoppade i men så länge bilen går bra och garantierna täcker alla kostnader så funderar jag inte mer över det.

/Björn
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Jättekul att era bilar fungerar bra igen! Nya tändstift är kanske det som ska bytas först om ryckningar kommer. Med vad är den orsaken varför tändstift livtid är så kort med gasbilar, det skulle vi fundera mera för att minimera tändstiftbytning och maximera felfri motorgång på lång tid.

I andra ämne det finns diskutering om kompressoroljan och kanske också vatten som kommer med gas. Kanske de smutsar gasdelarn. Och när gasdelarn är smutsig, cylindrar har inte en just mängd av gas --> gasen bränner dåligt --> tändstiften går smutsig snabbt. En annan förklaring är att oljan/vatten gör ingen ont för gasdelare, men det smutsar direkt tändstiften.

Jag vet inte vilken är rätt, men i alla fall borde det vara bra om man kan minimera den olje&vattenmängd som går på gasdelaren. Där finns en olje&vattenskiljare mellan gastank och gastryckregulatorn. Jag har hört att de skulle vara tömnas med normal service interval mellan 4000 mil. (Jag tömnade den i sista sommar, och där var mycket olja) Om i några påfyllningstationer sakerna är inte så gått, mycket olja och vatten kan komma med gasen. Och därför kanske den regular tömningsinterval räcker inte, och oljen&vatten går till gasdelarn. Det är inte hård att tömna det skiljare: först avlägsna trycket på gaslinjen, och då öppna en liten skruv (1/4" hex) från skiljaren och låt oljan kom ut. Då gör skruven tillbaka med ungefär 10 Nm. En annan orsak kan vara att den filter i skiljaren fungerar inte längre, och låter oljan gå fram. Jag har hört att filtern ska bytas mellan 8000 mil (bytade det också i sista sommar, min bil hade då 21000 mil och jag vet ingenting av förre service).

Om vi inte har en bra förstårning av sakerna, våra bilar kan ha för lite service när de behöver. Men lyckligt är det inte hård att tömna oljaskiljaren och rengöra gasdelaren. Och om det hjälper inte, det är inte hård och det inte heller kostar så mycket att byta tändstift lite oftare. Den gasdelar rengjörnings instruktion är färdigt nu, jag ska skriva också bättre instruktioner för oljeskiljare tomning och filter bytning.

Mvh, Hewey

p.s. En tip för tändstift bytning: du kan kanske skruva lös tändstift när motoren är varm, men skruva inte dem tillbaka innan motoren är kalt. I går jag skruvade dem tillbaka på en varm motor, och cylinder 4 gänga gett up : ( Kanske 30 Nm är för mycket i alla fall, men det har jag hört att skulle vara en instruktion. Lyckligt, cylinder 4 kan ännu hålla 20 Nm, som ser ut att vara tillräckligt. Hur stor moment har ni användat?
Post Reply