Gasdriften dog i samband med påfyllning, hjälp!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
kallsund
Posts: 10
Joined: 2009-01-12, 23:19

Gasdriften dog i samband med påfyllning, hjälp!

Post by kallsund »

Hejsan.
Suck, nu gav gasdriften upp på min Astra -99 :cry:
Har gått kalasfint några veckor (efter lite andra bekymmer med ECU-enheten).
Idag fyllde jag (glad i hågen) på gas på väg hem från jobbet. När jag sedan startar och kör iväg så tvärdör eländet så fort han växlar över till gasdrift :shock: . Startar om motorn och den går igång fint på bensin men dör direkt då gasen går på :evil: . Känns ju konstigt att ngt. skulle ha hänt i samband med påfyllning(?). Dock upplevde jag faktiskt att den gick lite segt direkt efter förra påfyllningen oxå men det gick över nästan direkt.

Har någon några tips till en ngt. stukad gasbilsfrände?
:?

mvh
Kalle
kallsund
Posts: 10
Joined: 2009-01-12, 23:19

Post by kallsund »

Hej igen.
Hrrm, imorse gick den som vanligt igen, den rackaren.
:shock: ..... :? ...... :P

...Tur man har en bensintank oxå... :wink:

mvh
Kalle
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

kallsund wrote:Hej igen.
Hrrm, imorse gick den som vanligt igen, den rackaren.
:shock: ..... :? ...... :P

...Tur man har en bensintank oxå... :wink:

mvh
Kalle
Har det varit kallt när problemen dykt upp?
Hur förvarar du bilen hemma och på jobbet? står den i uppvärmt utrymme?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hej Kallsund,

Det här är bara en gissning, men kanske tryckmätdosan i gastanken har gick sönder och när du tankar full, den ger en fel signal, och motorstyrning tror att gastank är tom. Vad visar den gasmätarn när den motoren dör?

En annan möjlighet: när du sätter motoren till gasdrift, hör du att den magnetventilen i gastank öppnar? Kanske det är sönder och öppnar inte och därför motoren dör.

Mvh, Hewey

EDIT: skrivfelen
kallsund
Posts: 10
Joined: 2009-01-12, 23:19

Post by kallsund »

Hej.
Tack för svaren.

Det var väl ett par plusgrader när jag fyllde på tror jag. Då hade jag kört ca en halvtimme. Den står ute på nätterna. På dagtid står den i varmgarage på jobbet.

Gasmätaren fungerar. På min bil så består den ju av 4 gröna lysdioder och 1 röd. Den stod alltså på fullt när den inte fungerade.

Kanske det kan vara magnetventilen som strular då(?) Har aldrig hört den över huvud taget faktiskt. Ska prova att fälla fram sätet och öppna luckan till gastanken så borde jag ju höra den nu när bilen funkar. Då kan jag ju göra detsamma om den skulle strejka igen.

mvh
Kalle
Post Reply