Ford Focus nu som gasbil i Sverige

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Ford Focus nu som gasbil i Sverige

Post by Johan »

Ford ska börja sälja Ford Focus med gasdrift här i Sverige:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ift-1.8925

Bilen är efterkonverterad i Tyskland men ska gå att beställa direkt från Fords återförsäljare.
Det är tydligt att gasbilar är på väg tillbaka i tillverkarnas sortiment.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

Med tanke på hur billig, och tillgänglig, gasen är i Europa är jag lite förundrad över att det inte finns ännu fler gasbilar redan nu. Men de kommer nog, det tror jag säkert.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det finns betydligt fler gasbilsmodeller i Europa än i Sverige. Hur många det exakt rör sig om vet jag inte, men det är tyvärr många av dessa modeller som inte importeras till Sverige. Det skulle vara intressant med en sammanställning över alla gasbilsmodeller som säljs idag i västvärlden.
Opel Zafira CNG -08
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Går det att köpa gasbilar från Ford?

Post by Pka »

Det har varit väldigt tyst om gasbilarna från Ford, som aviserades tidigare i år (se tidigare inlägg i denna tråd, och t.ex. http://www.newsdesk.se/pressroom/ford/i ... -cng-15268)

Någon som vet något?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Finns på Fords hemsida
C-Max

Från 232 300 kr och har 145 hk på 1.8 liter

Prislista

Focus

Från 217 000 kr och har 145 hk på 1.8 liter

Prislista
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

På hemsidan har den varit synlig rätt länge - dock ej i konfiguratorn. Hade varit intressant att veta om någon faktiskt pratat med en återförsäljare om modellen.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Jag har rest lite söderut i veckan och passade på att prata med en Fordhandlare i en av rikets större städer.

Ett par av säljarna satt och rökte(!?!) hos en av dem och doften spred sig ut i bilhallen :evil: När jag senare gick på toaletten satt ett fem år gammalt uttalande från VD´n, dels till kunderna och dels till de anställda om att rökning ej skulle/fick förekomma i lokalerna utan fick ske utomhus. På rasterna! Det tidigare rökrummet var stängt från tidpunkten för brevets utformande.

Gissa vilken handlare...

Nåväl, bilar ska komma lite senare i höst fick jag veta. Dock vissa begränsningar som t.ex. att montering av drag ej var tillåten...
V70BiFuel2008
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Ford Focus nu som gasbil i Sverige

Post by Stålis »

Senaste numret av Teknikens Värld (TV, 20 augusti 2009) har ett test av Ford Focus 2.0 CNG. Jag hann inte läsa hela artikeln innan det var dags för mig att ta plats i frisörsstolen :) men fick intrycket att TV tyckte att det är en "trevlig bil".

Gastankarna som rymmer drygt 20 Nm3 är i princip placerade på golvet i det ordinarie bagageutrymmer med ett nytt golv ovanpå. Med andra ord blir det inte så värst mycket plats kvar i bagaget. De konstaterade att det knappast gick att få in några matkassar under insynsskyddet. På detta vis har man behållit ordinarie bensintank och får en lång totalräckvidd.

Motoreffekten vid bensinkörning är 145 hk, men sänkt till ca 120-130 hk vid körning på gas (kommer inte ihåg exakta siffran nu). Den vanliga etanolfocusen på 1.8 liter har väl 125 hk så det räcker nog. Bilen är ju inte så stor.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ford Focus nu som gasbil i Sverige

Post by Danni »

Men hela tänket känns bakvänt. Hur stor andel av gasbilsinnehavarna bryr sig mer om totalräckvidden än om räckvidden på gas? Jag har själv kört över 700 mil på ca fem liter bensin nu. Och lägre effekt när man kör på gas, vad är meningen med det? Passagen ger 1 hk mer på gas. Och att vara utan bagageutrymme är väl sådär skoj.

Gasdriften för Focusen låter tyvärr som en dålig efterkonstruktion. Jag tror Volkswagen borde flytta ner Passatens drivlina i Golfen.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Ford Focus nu som gasbil i Sverige

Post by Stålis »

Danni wrote:Men hela tänket känns bakvänt. Hur stor andel av gasbilsinnehavarna bryr sig mer om totalräckvidden än om räckvidden på gas? Jag har själv kört över 700 mil på ca fem liter bensin nu. Och lägre effekt när man kör på gas, vad är meningen med det? Passagen ger 1 hk mer på gas. Och att vara utan bagageutrymme är väl sådär skoj.

Gasdriften för Focusen låter tyvärr som en dålig efterkonstruktion. Jag tror Volkswagen borde flytta ner Passatens drivlina i Golfen.
Jag håller med dig. Åtminstone när det gäller privatpersoner och förmånsbilsförare känns det tveksamt om den här bilen kommer att vara något reellt alternativ. Det positiva är att det kommer in en "helt vanlig bil" på marknaden, dessutom i Golfklassen och som ligger lite lägre i pris än det mesta annat i gasväg. Jag kan tänka mig att det trots allt kan finnas ett behov för en sån här bil bland t.ex. kommuner och landsting för t.ex. hemtjänst och hemsjukvård på landsbygden, där det inte är så tätt mellan gasmackarna. Rimligtvis har Ford gjort nån slags marknadsanalys innan de bestämt sig för att ta in modellen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Ford Focus nu som gasbil i Sverige

Post by Wallander »

Danni wrote:Men hela tänket känns bakvänt. Hur stor andel av gasbilsinnehavarna bryr sig mer om totalräckvidden än om räckvidden på gas? Jag har själv kört över 700 mil på ca fem liter bensin nu. Och lägre effekt när man kör på gas, vad är meningen med det? Passagen ger 1 hk mer på gas. Och att vara utan bagageutrymme är väl sådär skoj.

Gasdriften för Focusen låter tyvärr som en dålig efterkonstruktion. Jag tror Volkswagen borde flytta ner Passatens drivlina i Golfen.
Håller också med. Det är ju samma konstruktion som i min S70 från 1998, borde gå att lösa snyggare 2009.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Ford Focus nu som gasbil i Sverige

Post by Stålis »

DN/alltommotor har en artikel om focusen. De kommer fram till ungefär samma sak som vi gjort ovan, dvs att den knappast är något alternativ för privatbilister, men kanske funkar för kommuner och andra med motsvarande behov.
DN wrote:Därför står Fords hopp till kommuner och andra köpare som inte heller avskräcks av den andra allvarliga nackdelen. Ford har valt att lägga tre stora gasflaskor i bagageutrymmet bak. Det betyder att lastgolvet har åkt upp en rejäl bit över lasttröskelns nivå. Focus CNG är rakt ut sagt ingen storlastare för familjer som ska på semester eftersom en stor del av bagagevolymen tagits i anspråk av gasflaskorna.
http://www.alltommotor.se/tester/bilar/ ... ng-1.16269
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Ford Focus nu som gasbil i Sverige

Post by anders »

Då är nog den konverterade FFV focusen ett bättre val.
Konvegas
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Ford Focus nu som gasbil i Sverige

Post by avozetta »

Totalsågad igen, denna gång av Vi Bilägare, se vidare i detta inlägg http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=1717
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply