Sundsvall först med flytande metan

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Sundsvall först med flytande metan

Post by Folke N »

Sundsvall har tecknat avtal om leverans av en anläggning som producerar frytande metan ut biogas. Anläggningen är den första i världen som arbetar med biogas.
Det är en sk. kryoanläggning som levereras och drivs av Scandinavian Gts på uppdrag av Sundsvall Vatten AB.

Distributionen sköts av AGA som kommer att anlägga ett tankställe i närheten av E4 vid Sundsvalls södra infart.
Tankstället öppnas under april -09 och förses med LNG,flytande naturgas fram till att det produceras LBG, flytande biogas från anläggningen i Sundsvall, det beräknas ske under juli-augusti -09.
Man kommer att kunna tanka med alla de vanliga korten.
Münchhausen
Posts: 13
Joined: 2008-08-30, 18:04

Post by Münchhausen »

Ok jag postar samma fråga här eftersom den andra tråden stängdes. Hur fungerar ett sådant system? Någonstans produceras den flytande gasen och körs sedan ut till tankstället där den pumpas i en tank. Förgasas den sedan när jag tankar bilen? Vad hindrar att man, med annan konstruktion givetvis, tankar bilar med denna flytande gas och således får bensin-liknande egenskaper?

Ber om ursäkt för min okunskap, dessa frågor är måhända lite banala.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det är alldeles utmärkta frågor, jag tänkte samma sak när jag läste om Sundsvallsprojektet. Det pågår projekt med att köra direkt på flytande gas, som för att bli flytande kyls ned till en enormt låg temperatur. Men hur långt man kommit med detta vet jag inte. http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=23049
Opel Zafira CNG -08
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Folke N »

Gasen kyls ned tills den blir flytande vid -161 grader På detta sätt renas gasen från koldioxid somblir flytande och avskijs vid högre temp, sedan är resten ren metan. Det transporteras i flytande form till tankstället där den sedan går genom en förångare så att den blr gas vid tankningen. Det är på gång med att tunga fordon ska kunna tanka flytande metan som sedan förångas till gas när det går in i motorn.

Tekniken gör också att man kan transportera c:a 6 ggr mer energi är i gasform, detta komer att göra det lättare att transpostera metan på större avstånd.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Man kan ju hoppas att energin för att kyla ner gasen också av typen förnyelsebar annars försämrar det miljöprestandan på biogasen.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mer info om Sundsvallsprojektet.

"I Sundsvall bygger Scandi­navian GTS Sveriges första anläggning för flytande bio­metan och ett nationellt pilotprojekt med 20 bilar vardera i Stockholm, Göteborg och Malmö är på gång."

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=49947
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Ännu mer artiklar om den nya anläggningen för flytande biogas i Sundsvall. Enl artikeln startar produktionen juli 2009.

Innebär detta med flytande biogas att behovet av rikstäckande gasledningar för distribution av biogas minskar? Ibland har ju hävdats att vi behöver dra naturgasledningar från Norge och Ryssland för att även förbättra för biogasen. Förutom att det är tveeggat att öka användningen av fossil naturgas så innebär ju också gasledningar ett visst metanläckage.

Vad blir totalteffekten för klimatet av att istället transportera flytande biogas jfm ett utbyggt ledningsnät? Är kanske flytande biogas den permanenta lösningen för de områden i Sverige där det är tveksamt om det någonsin blir lönsamt med en lokal biogasproduktion (t ex delar av Norrland som inte har något jordbruk och därmed mindre substrat för biogasproduktion)? Istället för att ha en lokal biogasproduktion så skulle deras gasmackar alltså få flytande biogas som sedan antingen tankas flytande direkt i specialanpassade fordon eller förångas och tankas som fordonsgas.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 456379.ece
Opel Zafira CNG -08
Post Reply