Magnetventil till gastank kärvar - går den att serva ?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
mussenu
Posts: 2
Joined: 2008-06-30, 15:16

Magnetventil till gastank kärvar - går den att serva ?

Post by mussenu »

Är cet någonn som har kunskap om hur magnetventilen till gastanken på en v70 - 05 fungerar. Den drar så mycket ström att säkringen går men lossar man elkontakten till ventil går bilen ändå , dvs säkerhetsventilen stänger inte helt.
Detta får mig att tro att spolen är hel men ventilen kärvar eller är jag fel ute ?

FInns det någon firma som kan serva ventilen eller måste man köpa en ny för ca 11 000:- ?
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Gammal tråd men... Fick du ordning på ventilen? En kollega kom precis in på kontoret med magnetventilen i handen, hade varit på volvo och fått en ny som kostade 10000!
Måste ju finnas någon eller något företag som har koll på hur denna grej funkar och således kan laga den istället för att man skall behöva betala sådana summor för en ny?
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

...men det är ju HELT SJUKT...att en magnetventil ska kosta 10 000 kr!!!! :evil:

Jag har aldrig sett den, så man undrar ju om den är gjord av guld och infattad med diamanter?!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Ja det är helt sjukt faktiskt. Det var en ganska tung klump med lite mojänger på. Han på jobbet skulle plocka isär skiten nu i helgen så vi får väl se vad han kommer fram till.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Du kan inte höra med honom ifall han har lust att ta lite foton av den. Både hel och under tiden han skruvar isär den? Det skulle vara "guld" värt att få se hur grejerna ser ut!

Jag ska själv fota isärplockandet av min gamla gasfördelare (som inte heller går att reparera enligt Volvo) och mitt gamla spjällhus. Tänkte sedan dela med mig av bilderna på diverse forum jag är aktiv på! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Ventilen plockades aldrig isär men testades, verkar fungera. Ska försöka ta bild på den i alla fall, någon kanske kan beskriva grunkans olika komponenter.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Post Reply