Siloxaner i biogas kan orsaka problem

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
agr
Posts: 13
Joined: 2008-04-03, 13:41

Siloxaner i biogas kan orsaka problem

Post by agr »

Hej
I flera trådar har jag läst påstående att biogasdrift kan orsaka korrosion. En fordhandlare i Kalmar påstod att detta gäller biogasdrift men inte fossilgasdrift. Taxichafförer påstod att det uppträder på Volvo Bi-fuel vid 25 000 mil.
Jag hittade en skrift av Margareta Persson och Owe Jönsson vid Swedish Gas Center i Malmö (den finns på nätet: http://www.iea-biogas.net/Dokumente/upg ... _final.pdf) . Där står ett kort stycke om Siloxaner som kan kontaminera biogas. Siloxander finns i schampoo mm. I tex norska miljörörelsen har man protesterat mot detta och menar att siloxanderna är miljöfarliga.
I Jönssons och Perssons skrift står om jag tolkar engelskan rätt att dessa ämnen som kommer ut i avloppsreningsverket och således hamnar bland det rötade slammet, kan bindas till organiska radicaler och orsaka korrosion i cylinder mm. Den kan orsaka tätare oljebyten. Därför är det viktigt att detta tas bort från rågasen vid uppgraderingen till biogas. Detta ska göras med aktivt kol eller genom absorbtion i en lösning av "hydrocarbon".
Frågan är om det slarvas med detta? Eller om det historiskt har slarvats med detta.
__________________
VW Touran ecofuel 07
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag tycker det verkar lite långsökt men å andra sidan så skulle det kunna förklara varför man, som du själv nämner, i vissa delar av landet enligt somliga taxichaufförer (eller är det bara en o samma person?) upplevt att gasbilarna inte håller i längden medan vi som kör på mest fossilgas inte har samma erfarenheter. Vår vän biogasproducent kanske kan kasta lite ljus över detta? Kanske är det inte slarv eller okunskap utan olika teknik för uppgraderingen som gör att reningen fungerar olika bra?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply