fortsättning på gasdriften dör....

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Clifton
Posts: 13
Joined: 2009-01-03, 12:46

fortsättning på gasdriften dör....

Post by Clifton »

Hej kära vänner nu är jag tillbaka med lite ny information
Jag har nu haft min Punto på verkstad en tid och det tog ett tag innan verkstan kunde konstatera felet av naturliga skäl, Verkstan kliade sig i huvudet och tog kontakt med generalagentens tekniska support som föreslog som första åtgärd att kolla och rengöra alla kontakter, vilket nu är gjort. Får se hur det fungerar, låter bilen stå en tid för att se om felet är avhjälpt. Verkstan sa att den tekniska supporten var bekant med problemet och att det dykt upp på olika Fiat-modeller, inte bara Punto. Om steg ett inte hjälper är nästa steg att byta sensor dvs tryckgivare och om det inte hjälper är nästa steg att byta ett relä. Vad som följer därefter vete gudarna.
Försäkringsbolaget betraktar det i princip som en maskinskada, men är väl inte så pigga på att betala ett ingrepp som sker på alltför lösa boliner och har därför varit i kontakt med verkstan för att styra upp det lite.
Jag återkommer när jag kunnat konstatera om felet är avhjälpt eller ej.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Dålig reklam för Fiat. Jag som funderar på sådan som nästa bil. :-/
Clifton
Posts: 13
Joined: 2009-01-03, 12:46

osäkert läge......

Post by Clifton »

Efter verkstadsbesöket lät jag Punton stå en vecka och när jag sedan startade ville den inte gå över på gas. Jag körde ett par mil, stannade, stängde av motorn och startade på nytt. Vid första starten ville den inte gå över på gas, men jag gjorde ett nytt försök med en gång och vips gick den över på gas. Efter det lät jag den stå ytterligare tre dagar och den gick då omedelbart över på gas och har fungerat felfritt efter det, vilket förstås kan bero på att jag kört den varje dag. Nu får den stå ytterligare tre dagar eller fler. Om felet återkommer tar jag kontakt med generalagenten och försäkringsbolaget. Fortsättning följer.
Kribban
Posts: 10
Joined: 2008-05-14, 16:11

Post by Kribban »

Tack för att du håller oss underättade, följer det hela med spänning. Vet inte om jag skrivit det men jag har haft lite koll på de Punto som KVD bjuder och bjudit ut nu under en tid och jag kan konstatera att minst hälften av bilarna deklareras med det här problemet...
User avatar
Mr P.S
Posts: 21
Joined: 2008-05-20, 17:46

Post by Mr P.S »

Jag är oxså en lyklig ägare till en Punto..
Min har krånglat någon gång.
Då har jag kört ner under 20Kkm/h slått av och på gasdriften på knappen vid dioderna,och då verkar det funka igen..
Jag kommer att följa tråden med stort intresse.
Skriv i detalj vad verkstan har gjort.
Förmodligen kommer jag att åka på att byta något,
min "pärla" har rullat ca 4000 mil.
Jag har kört dom sista 1000 utan problem.

/ P
Clifton
Posts: 13
Joined: 2009-01-03, 12:46

Post by Clifton »

Lovade återkomma och gör det nu några månader efter verkstadsbesöket. Kan nu konstatera att problemet kvarstår, men möjligen i mindre omfattning. F a har jag lärt mig att om jag låtit bilen stå och den inte vill slå över till gasdrift vid start så startar jag om och då slår den över vid andra eller tredje försöket. Detta kan jag och min Punto leva med, men kanske inte batteriet.
Behåller nog min Punto eftersom den är den perfekta stadsbilen.
Post Reply