Tanken rymmer mindre efter garantireparation...

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
myran
Posts: 10
Joined: 2009-03-24, 13:30

Tanken rymmer mindre efter garantireparation...

Post by myran »

Vi kör Opel Zafira CNG och har just haft den inne på garantireparation, där de bytte tankar, ventiler och glasflaska mm.

När vi köpte bilen för ca ett år sedan, kunde vi köra 36 mil på en full tank. Det motsvarade ca 23 Nm3.
Efter reparationen får vi bara i ca 14 Nm3 och kan köra omkring 18 mil...

Någon som vet varför man plötsligt inte får i mer i tanken?
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Post by hottuna »

Har du tankat mer än en gång efter reparationen?
Det kan skilja ganska så mycket i sluttryck mellan olika gasmackar och vi olika tidpunkter . Dock verkar det vara lite för mycket skillnad tycker jag för att vara hela förklaringen.
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
myran
Posts: 10
Joined: 2009-03-24, 13:30

Post by myran »

Ja, nu har vi tankat 4 ggr. (2 olika tankstationer)
Vi tänkte också att det kanske ev berodde på trycket vid gasmacken.

Ska ringa till Fordonsgas och fråga om de haft problem vid våra tankstationer, men de har lunch nu...
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Är trycket då bilen går över till bensin rätt injusterat?
På min V70 brukar mätaren på pumpen visa ungefär 19 bar då jag kört tomt gissar på att det i själva verket ligger något lägre eftersom det alltid pyser i lite innan man startar tankningen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
myran
Posts: 10
Joined: 2009-03-24, 13:30

Post by myran »

Var avläser du trycket?
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Det är inte alla gaspumpar som har tryckmätare. Den jag brukar tanka vid så sitter tryck mätaren nere i högra hörnet bakom en täckplatta.

För att se den så måste man kika in lite snett uppifrån. i Mitt fall är den digital med röda siffror men det förekommer säkert andra varianter också. På de riktigt gamla mackarna har jag sett manometrar (visarinstrument).
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Myran, kan du informera vad som händer med din bil.
Mycket intressant för oss som har lika bilar.

Tack
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
myran
Posts: 10
Joined: 2009-03-24, 13:30

Post by myran »

Det verkar som endast en tank fungerar. Men vi ska lämna tillbaka bilen till verkstaden som utförde reparationen i början av maj. Jag återkommer när vi vet mer.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Kanske montören har glömmt att öppna alla ventiler? Jag tycker att alla tanker har sin egen manuala ventiler. Det är lätt att glömma sådan, jag lyckas alltid glömma min gastankventil sluten, när jag reparerar min bilens gassystem. Eftersom min bil har bara en gastank, jag kan inte hå sådan problem som du har nu. Det är lätt att öppna/stänga gastankventiler, i min bil lyckas det med en 3/16" hexanyckel.

Mvh, Hewey
myran
Posts: 10
Joined: 2009-03-24, 13:30

Post by myran »

Ja, det låter bra. Hoppas att det är bara är en sådan enkel sak!
Bilen ska till verkstan nästa vecka. Blir lite nervös att det ska vara något allvarligt som vi måste bekosta själva...

Men nu känner jag mig lite lugnare *hoppas, hoppas*
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Post by hottuna »

Hej Myran,
Hur har det gått med verkstaden? Har du fått någon förklaring varför det går i mindre gas?

På min systers Zafira 02 har det hänt ungefär samma sak. De fick i ca 10m3 efter deras reparation i förra veckan (den ska rymma ca 21m3)

Bilen köptes för snart 3 månader sedan via en Ford bilfirma. Gasdriften fungerade inte så Ford fick lämna den vidare till Opel i Stockholm. Nu 2,5 månader senare är det bytt gasregulator, ny tryckslang (slangen kostade 4700:- och var restnoterad i 2 mån!!) magnetventiler + några detaljer till till en kostnad av 27000:- Det tråkiga är att snart har deras 3 mån garantitid gått ut och de har liksom inte använt bilen (fick lånebil under reparationstiden).
De ska kontakta Opel i Stockholm för en förklaring.
Återkommer när jag får mer info.
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
Prakah
Posts: 8
Joined: 2009-02-09, 02:56
Location: Göteborg

Post by Prakah »

Hej!

Jag har just fått detta fixat på min Zafira -08. Det gick åt byten av magnetventiler i två omgångar (enligt verkstaden kanske var det ändå en avstängningsventil som fixades andra gången??), men nu tankar jag fullt igen. Extra skönt inför somarens längre turer...

/ Fredrik
Post Reply