Byte av gasventil/gastank

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
myran
Posts: 10
Joined: 2009-03-24, 13:30

Byte av gasventil/gastank

Post by myran »

Vi kör en Zafira CNG och blev uppringda av verkstan. De sa att en ventil skulle bytas. Detta skulle göras kostnadsfritt. Vet inte riktigt varför...
Nu visade det sig att det var tankarna som skulle bytas.

Är detta något som görs på alla Opel Zafira CNG? Någon som vet varför?
Blir tankarna dåliga med tiden?
Verkar vara ett ganska omfattade arbete. Det skulle ta en dag, men verkstan har haft bilen i snart 2 dagar nu...

Någon som känner till något om detta?
Det är en Zafira -03.
myran
Posts: 10
Joined: 2009-03-24, 13:30

Post by myran »

*Puffar*

Finns det ingen som känner till något om detta?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Hej Myran och välkommen till forumet!

Förra våren skrevs det lite här på forumet om en garantikampanj för modifiering av CNG-systemet på vissa exemplar av Astra och Zafira: Se annan tråd. Då handlade det bland annat om insprutningsventiler, men det var nog en del annat ospecificerat jobb som gjordes också. Skriv gärna här om du får veta mer om vilka modeller det gäller och vilka åtgärder som görs.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Post by hottuna »

Hej Myran,
Vilket chassinummer har du (första 2 siffrorna)?
Är själv nyfiken vad din bul går igenom för reparation eftersom jag själv har en Zafira 03:a och mins syster har en 02:a.

Mvh Rikard
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
myran
Posts: 10
Joined: 2009-03-24, 13:30

Post by myran »

Tack för era svar!
Hämtade hem vår Zafira från verkstaden idag. Det var en omfattande reparation. Har inte pappret framför mig nu men de bytte bla gasflaskor och tankar. Jag återkommer i morgon för mer detaljer.

Tur att det går som garanti, för reparationen gick på nästan 27 000 kr. Skönt att vi slapp stå för den kostnaden!
myran
Posts: 10
Joined: 2009-03-24, 13:30

Post by myran »

Detta har de gjort:

Montering avstängningsventil
Förbered bilen för service
Installationssats
Byte av gasflaskor
Tank 2 st
Sensor
Kväve gas

Totalt inkl moms gick detta på ca 27 000 kr. Tur att det var en garantireparation!!!
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Post by hottuna »

Hej Myran,
Kan du inte kolla med din verkstad varför just er bil blev inkallad?
Typ vilka chassinummer denna reparation gäller för? alternativt vilket chassinummer ni har. Vår 03:a har
W0L0TGF7532xxxxxx
W0L0TGF75 (karossnummer) 32xxxxxx chassinummer

Mvh Rikard
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Post by hottuna »

*Puffar*

Hej Myran
Kan du inte kolla med din verkstad varför just din bil blev inkallad?
Det verkar som du i en annan tråd att du fått följdproblem med ditt verkstads besök.
Varför jag är nyfiken är att min Zafira är ungefär lika gammal och kanske ska genomgå samma sak.

Mvh Rikard
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hej Alla,

Kanske jag går nu lite offtopic, men det ser ut att många människor har inte tillräckligt tid att "live through the topics they started". Jag förstår, javisst, att nuförtiden har man inte tid för alla saker, men om man glömmar att svara tillbaka till andra människors frågor, hjälp-motivation i nästa gång skall inte höja.

Det spelar ingen roll, när man svarar tillbaka, forumer lever sin egen flexibel tid. Men jag hoppas att alla skulle svara till alla frågor, även till exempel med "jag är ledsen, men jag har nu ingen tid att kolla den där saken som du frågt, men jag försöker att hitta tid för det också". Om man har tid i futuren, man svarar tillbaka igen med den information som var önskat, men det ska inte bli obligatorisk. Skulle en sådan praxis vara mera vänligare än "total silence", vad tänker ni?

Mvh, Hewey
myran
Posts: 10
Joined: 2009-03-24, 13:30

Post by myran »

Hewey:
Jag är här nu!

Jag har inte fått något svar på varför just vår bil blivit inkallad. Men jag misstänker att det har att göra med att vissa modeller (chassinummer/årsmodell/mm) har haft problem eftersom det är en garantireparation...

Chassinummer är: W0L0TGF753205xxxx

hottuna:
Ja, det stämmer. När vi tankar fullt får vi inte i lika mycket som förut. Får i ca 10 Nm3 mindre än förut. Bilen ska tillbaka till verkstan nästa vecka![/b]
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hej Myran,

Vad fint att du kom tillbaka! Hoppas att det var ingenting mer än en ventil som din meken glömde att öppna. Om det är, kolla var är den ventil när han öppnar det. Det hjälper mycket om man vet var olika deler ligger på systemet.

Mvh, Hewey
Post Reply