Klangljud från gastanken när man startar bilen

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Klangljud från gastanken när man startar bilen

Post by MartinF »

Hej!

Nästan varje dag när jag startar bilen på morgonen och vrider om tändningen så kommer det ett "klang" från gastanken. Låter lite som om någon knackade lätt på den med en hammare.

Är det någon ventil som öppnas och kärvar lite eller vad kan det vara? Normalt? Har en Golf Variant BiFuel.

Jag tycker att det verkar vara mest när det är kallt ute, men det är ju å andra sidan ett tag sedan det var varmt så mitt minne kan vara lite svajigt...
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

Klangljud

Post by roffer »

Jag hör det på min Astra ochså, det sitter en ventil som stänger trycket när bilen inte är igång. Det borde vara den.
Opel Astra Cng-01
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

I min V70 -03 kan man höra tankventilerna som öppnas precis innan den slår över till gas. Dock måste stereon vara avstängd för det är inget kraftigt ljud.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Deer
Posts: 5
Joined: 2009-03-17, 19:20

Gasventil

Post by Deer »

Det är en ventil som stängs när bilen stängs av. anledningen till att det låter "klang" är att det är ett så pass högt tryck i tankarna, men det beror inte på att ventilen "kärvar" eller liknande detta är i alla fall vad jag har erfarenhet av från Gasbuss sidan.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

instämmer med övriga talare, har samma i min bil också precis innan den slår över till gas..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply